avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 560 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... Sofer TIR - zile libere, diurna
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

Sofer TIR - zile libere, diurna

Lucrez ca si sofer pe tir in comunitatea europeana angajat legal la o firma din Romania.
Dupa2 luni in comunitate firma imi da doar 6 zile lucratoare libere.
E legal?
La cat am dreptul dupa lege?
Ce valoare trebuie sa aiba diurna?
E legal sa fiu platit in functie de kilometrii facuti?*
Va multumesc
Cel mai recent răspuns: Cornel Vasile , Consilier juridic 08:34, 21 Aprilie 2014
Plata la Km ESTE ILEGALA, ea practicandu-se pentru a nu se plati impozit catre STAT ! Aceasta se practica de regula in CANADA si S.U.A. !
Plata se poate face la ora (aproximativ 7 €) sau pe zi de aproximativ 33-35 €.
In ceea ce priveste zilele libere se poate observa cu usurinta cate trebuie sa fie, in afara de zilele lucrate (5 pe saptamana, 40 de ore cu 8 ore/zi, sau cel mult 60 de ore cu 12ore/zi) in cadru legal, libere fiind socotite Sambata si Duminica dar si Sarbatori Nationale si Speciale, conform legislatiei in vigoare. Se mai poate sa se plateasca, in plus, conform prevederi C.I.M si C.C.M. dar si conform uzantelor specifice locului si legalitatii invocate ca baza de referinta.
de exemplu : pentru lunile Februarie si Martie 2014 => Februarie 28 zile din care 8 Sambete si Duminici (1+2+8+9+15+16+22+23); => Martie 31 zile din care 10 Sambete si Duminici (1+2+8+9+15+16+22+23+29+30), asadar 20 zile lucratoare Februarie + 21 zile lucratoare Martie 2014 = 41 zile lucratoare, iar ZILE LIBERE 8 Februarie + 10 Martie = 18 ZILE LIBERE pe 2 luni Februarie + Martie 2014. deci ati primit doar 1 / 3 din liberele legale, dar poate ca ati fost platit pentru cele 12 zile libere neacordate.
O firmă SERIOASÃ, plătește șoferul în următorul fel :
1. Un salariu de încadrare brut între 1600 și 2000 lei, MINIM. Deci nu minimul pe economie ca la un necalificat și în plus îi oferă posibilitatea angajatului să-și ia un TV în rate dacă vrea ;
2. Indemnizație de delegare zilnică, pentru FIECARE ZI de deplasare, în cuantum de cel puțin minimul prevăzut de lege. Asta înseamnă cca. 33 € / zi în U.E. (și încă ceva : cuantumul stabilit pentru o deplasare trebuie să fie același pe toată durata, nu se poate modifica gen de luni până vineri 35 €/zi iar în weekend 33 € / zi) ;
3. Îi acordă prime (care la rândul lor sunt impozabile) pentru : mers economic (adică consumul efectiv realizat este sub consumul normat), încărcări / descărcări (și orice alte operațiuni nespecificate în fișa postului), precum și alte beneficii (de exemplu, pentru fiecare perioadă de 60 de zile de delegare cu care este de acord angajatul, altele decât prima delegare, angajatorul poate acorda o primă, sau poate cumpăra un bilet de avion pentru angajatul care termină 120 de zile de comunitate.

Avand in vedere faptul ca PLATA LA Km se practica pentru evitarea impozitarii, ar fi bine sa aveti in vedere si urmatoarele informatii :
Un şofer de TIR care se ocupă cu transportul de mărfuri poate câştiga un salariu mediu de 1.200 de lei pe lună, la care se adaugă diurne. Diurna pentru curse interne este de 25 de lei pe zi, iar cea primită pentru cursele externe este de 35 de lei pe zi. Există însă şi cazuri în care angajatorii practică plata la kilometru a şoferilor pentru a evita impozitarea. Această modalitate de renumeraţie este folosită şi în alte state ale Uniunii Europene, motiv pentru care şoferii români îşi pot găsi uşor de lucru în străinătate, potrivit informaţiilor obţinute de "Gândul" de la surse din piaţă.
Puţine dintre companiile din domeniu oferă bonuri de masă şoferilor. Acestea sunt primite, de cele mai multe ori, de angajaţii care ocupă posturi pe partea tehnică sau logistică şi de managerii parcurilor auto.
Cele mai bine plătite curse sunt cele unde logistica necesită un efort suplimentar, precum cele care ajung în diferite destinaţii din Rusia, Turcia şi Iran. Pentru cursele din Europa, marjele de profit sunt mult mai mic şi pot ajunge la doar 100 de euro pe cursă.
Programul de lucru al şoferilor de TIR este foarte bine definit. Aceştia au voie să conducă într-o zi 4 ore şi jumătate, urmate de 45 de minute de pauză şi apoi de alte 4 ore şi jumătate de condus.
O singură dată pe săptămână, pot merge o oră în plus.
De obicei, pe cursele interne, TIR-urile şi camioanele încărcate cu marfă pleacă la drum cu un singur şofer. Pentru transporturile externe, în special cele de pasageri, vehiculele pleacă la drum cu doi sau chiar trei şoferi, în cazul autocarelor.
Totodată, într-un singur an, un şofer de TIR poate schimba chiar şi cinci sau şase angajatori.
@ sandu500

1. Nu este legal .
Repausul saptamanal se acorda in doua zile consecutive, de regula sambata si duminica.
In cazul in care repausul in zilele de sambata si duminica ar prejudicia interesul public sau desfasurarea normala a activitatii, repausul saptamanal poate fi acordat si in alte zile stabilite prin contractul colectiv de munca aplicabil sau prin regulamentul intern.

2. In general, diurna acordata este cea prevazuta de HG 518/1995, si difera in functie de statul in cauza.

3. Vedeti si acest link :
[ link extern ]

4. OG 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto şi utilizarea aparatelor de înregistrare a activităţii acestora :
Art. 8 (1) Următoarele fapte reprezintă încălcări foarte grave ale dispoziţiilor Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 561/2006, ale Regulamentului (CEE) nr. 3.821/85 şi, după caz, ale Acordului AETR şi constituie contravenţii, dacă acestea nu sunt considerate infracţiuni potrivit legii penale:
..
11.acordarea de către întreprindere/operatorul de transport rutier a unor plăţi conducătorilor auto, chiar şi sub formă de bonificaţii sau prime, în funcţie de distanţa parcursă şi/sau de cantitatea de mărfuri transportată;
....

art.9 (4) Contravenţiile prevăzute în prezenta ordonanţă se constată şi se sancţionează de către personalul cu atribuţii de inspecţie şi control din cadrul Autorităţii Rutiere Române – A.R.R., de către personalul cu atribuţii de inspecţie şi control din cadrul Inspecţiei Muncii – I.M., Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de ªanse şi de către poliţiştii rutieri, potrivit competenţelor ce le revin.

5. Puteti depune o sesizare la Inspectia Muncii, in acest caz.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Pontarea si salariul pe tara al soferilor de autocamion angajaripolach angajaripolach Buna seara! Am o mare dilema cu privire la pontarea soferilor. Firma la care lucrez are 170 de soferi, toti lucrand pe comunitate. Pe acestia ii pontam cu 8 ... (vezi toată discuția)
Ore muncite pe saptamana tulceanul tulceanul spuneti-mi ,va rog, cate ore muncite rezulta pe saptamana cand se efectuiaza astfel : luni=12 ore;miercuri= 12 ore; vineri = 12 ore ; sambata = 5 ore; ... (vezi toată discuția)
Program de lucru inegal vs repaus saptamanal Patience Patience Buna ziua, Am o intrebare referitor la modul de lucru corect pentru un salariat cu norma intreaga (8h/s,40h/s), dar cu un program de lucru inegal. E ... (vezi toată discuția)