Marți, 11 februarie, are loc evenimentul: Negocierea colectivă - Alegerea reprezentanților angajaților și provocările practice. Participă →
O firmă SERIOASÃ, plătește șoferul în următorul fel :
1. Un salariu de încadrare brut între 1600 și 2000 lei, MINIM. Deci nu minimul pe economie ca la un necalificat și în plus îi oferă posibilitatea angajatului să-și ia un TV în rate dacă vrea ;
2. Indemnizație de delegare zilnică, pentru FIECARE ZI de deplasare, în cuantum de cel puțin minimul prevăzut de lege. Asta înseamnă cca. 33 € / zi în U.E. (și încă ceva : cuantumul stabilit pentru o deplasare trebuie să fie același pe toată durata, nu se poate modifica gen de luni până vineri 35 €/zi iar în weekend 33 € / zi) ;
3. Îi acordă prime (care la rândul lor sunt impozabile) pentru : mers economic (adică consumul efectiv realizat este sub consumul normat), încărcări / descărcări (și orice alte operațiuni nespecificate în fișa postului), precum și alte beneficii (de exemplu, pentru fiecare perioadă de 60 de zile de delegare cu care este de acord angajatul, altele decât prima delegare, angajatorul poate acorda o primă, sau poate cumpăra un bilet de avion pentru angajatul care termină 120 de zile de comunitate.
Un şofer de TIR care se ocupă cu transportul de mărfuri poate câştiga un salariu mediu de 1.200 de lei pe lună, la care se adaugă diurne. Diurna pentru curse interne este de 25 de lei pe zi, iar cea primită pentru cursele externe este de 35 de lei pe zi. Există însă şi cazuri în care angajatorii practică plata la kilometru a şoferilor pentru a evita impozitarea. Această modalitate de renumeraţie este folosită şi în alte state ale Uniunii Europene, motiv pentru care şoferii români îşi pot găsi uşor de lucru în străinătate, potrivit informaţiilor obţinute de "Gândul" de la surse din piaţă.
Puţine dintre companiile din domeniu oferă bonuri de masă şoferilor. Acestea sunt primite, de cele mai multe ori, de angajaţii care ocupă posturi pe partea tehnică sau logistică şi de managerii parcurilor auto.
Cele mai bine plătite curse sunt cele unde logistica necesită un efort suplimentar, precum cele care ajung în diferite destinaţii din Rusia, Turcia şi Iran. Pentru cursele din Europa, marjele de profit sunt mult mai mic şi pot ajunge la doar 100 de euro pe cursă.
Programul de lucru al şoferilor de TIR este foarte bine definit. Aceştia au voie să conducă într-o zi 4 ore şi jumătate, urmate de 45 de minute de pauză şi apoi de alte 4 ore şi jumătate de condus.
O singură dată pe săptămână, pot merge o oră în plus.De obicei, pe cursele interne, TIR-urile şi camioanele încărcate cu marfă pleacă la drum cu un singur şofer. Pentru transporturile externe, în special cele de pasageri, vehiculele pleacă la drum cu doi sau chiar trei şoferi, în cazul autocarelor.
Totodată, într-un singur an, un şofer de TIR poate schimba chiar şi cinci sau şase angajatori.
~ final discuție ~