avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 702 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Probleme privind insolvenţa, ... Radiere firma cu datorii
Discuție deschisă în Probleme privind insolvenţa, lichidarea judiciară şi falimentul

Radiere firma cu datorii

Buna ziua. Azi am aflat ca 2 societati , care au avut datorii la societatea mea au fost radiate in cursul anului 2012. Cum se poate asta? DIn cate cunosc, ORC-ul verifica situatia societatii, iar in cazulin care are datorii la creditori nu se poate radia firma, ori gresesc? Astept raspunsul dvs.
Cel mai recent răspuns: Mihail_POPA , utilizator 02:41, 25 Aprilie 2014
Aveti perfecta dreptate. Cu siguranta ca sunt nereguli privind radierea.
Trebuie sa va interesati de modul in care au fost radiate cele 2 societati ce va sunt datoare.
Verificati si la Registrul Comertului date despre cele 2 firme.
Este curios daca au fost cumva numiti lichidatori in baza legii si daca au fost atunci de ce lichidatorii nu au tinut cont de datoriile firmelor, cum de ANAF nu a facut opozitie, cine si in ce baza a dispus radierea, cine a eliberat certificatele de radiere ...
Cu toate informatiile stranse puteti face o sesizare oficiala catre organele competente si sa va constituiti parte civila pentru recuperarea datoriilor de la cele 2 societati.

Pentru un ajutor informativ va precizez cadrul legal, pentru desfiintarea (inchiderea, radierea) societatilor comerciale, constituit in primul rand de Legea 31 / 1990 privind societatile comerciale (completata si actualizata) si de Legea 85 / 2006 consolidata 2008, privind procedura insolventei.

Etape inchidere firma, (Dizolvare-Lichidare-Radiere) :
1) Dizolvarea societatii comerciale,
2) Lichidarea patrimoniului societatii comerciale,
3) Radierea societatii comerciale din evidenta Registrului Comertului de pe langa Tribunalul in raza caruia este inregistrat sediul social al societatii.

Dizolvarea => poate fi consecinta unei situatii de drept sau de fapt si poate fi expresia vointei asociatilor (cazul dizolvarii voluntare), sau a unor persoane, institutii, factori, imprejurari exterioare firmei. Dizolvarea societatii comerciale pregateste cea de-a doua etapa – cea a lichidarii patrimoniului firmei.

Lichidarea firmei => In cazul lichidarii voluntare, dupa stingerea datoriilor pe care firma le are catre creditori, asociatii societatii pot ajunge la un acord cu privire la repartizarea activelor ce au ramas. Daca asociatii nu ajung la acest acord, procedura de lichidare se deruleaza asa cum prevede legea pentru asemenea situatii – cu numirea unui lichidator.
In cazul in care firma se gaseste in insolventa vadita, sau in insolventa iminenta, incetarea existentei persoanei juridice se va face prin procedura ce poarta numele de faliment.
Daca firma avea asociat unic, dupa plata eventualelor datorii catre creditorii societatii, patrimoniul societatii va fi transmis – fara a mai trece prin etapa numita lichidare – catre asociatul unic. Societatea comerciala respectiva inceteaza sa mai existe de la data expirarii termenului de introducere a opozitiei (daca nu s-a facut opozitie)/de la data la care a devenit irevocabila hotararea de respingere a opozitiei (sau, dupa caz, care constata ca datoriile au fost acoperite).

Radierea firmei => Radierea decurge firesc dupa etapele amintite mai devreme. Odata cu obtinerea certificatului de radiere, persoana juridica inceteaza sa mai existe.

ONRC prevede :
Documentele necesare pentru înregistrarea menţiunilor privind dizolvarea şi lichidarea simultană a SNC, SCS, SRL şi
GIE (art. 235 din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare)* :
Etapa I
1. Cerere de înregistrare (original) ;
2. Hotărârea asociaţilor/membrilor GIE de efectuare concomitentă a dizolvării şi lichidării societăţii luată cu cvorumul şi majoritatea prevăzută de lege pentru modificarea actului constitutiv, atunci când aceştia sunt de acord cu privire la repartizarea şi lichidarea patrimoniului societăţii şi când asigură stingerea pasivului sau regularizarea lui în acord cu creditorii (original) ;
3. Dovada acordului creditorilor privind stingerea pasivului sau regularizarea lui (original) ;
4. Dacă este cazul :
- avizele prevăzute de legile speciale (original) ;
- împuternicire specială (în formă autentică), avocaţială sau delegaţie pentru persoanele desemnate să îndeplinească
formalităţile legale (original).
5. Dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale :
- taxa de registru ;
- tariful de publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
Etapa a-II-a
1. Cerere de radiere (original) ;
2. Hotărârea de repartizare a activelor rămase după plata creditorilor luată prin votul unanim al asociaţilor/membrilor (original) ;
3. Situaţia financiară de lichidare şi de repartizare a activului aprobată de asociaţi/membri (copie) ;
4. Certificatul de înregistrare şi anexa/anexele la acesta (originale) ;
5. Certificatul emis de organul fiscal competent din care să rezulte că societatea nu are datorii la bugetul de stat consolidat
(original) ;
6. Dacă este cazul :
- hotărârea judecătorească irevocabilă prin care s-a respins opoziţia ;
- împuternicire specială (în formă autentică), avocaţială sau delegaţie pentru persoanele desemnate să îndeplinească formalităţile legale (original).
7. Dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale:
- taxa de registru ;
- tariful de publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
􀃏
*În lipsa acordului unanim privind împărţirea bunurilor, etapa a II-a va fi înlocuită de procedura prevăzută la pct. 4.6. din
Ghid, „Documentele necesare pentru înregistrarea menţiunilor privind dizolvarea voluntară şi lichidarea SNC, SCS, SRL, SA şi SCA cu numire de lichidator (art. 227 alin. (1), lit. b), d), art. 228 şi art. 233 din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare)”, etapele II şi III.

NOTÃ :
􀀩 În lipsa acordului unanim privind împărţirea bunurilor, radierea SNC, SCS, SRL se va efectua după expirarea termenului de opoziţie de 15 zile de la data publicării situaţiei financiare finale pe pagina de internet a oficiului registrului comerţului (art. 180 din Normele metodologice privind modul de ţinere a registrelor comerţului, de efectuare a înregistrărilor şi de eliberare a informaţiilor). Radierea GIE se va efectua după expirarea termenului de opoziţie de 15 zile de la data notificării situaţiei financiare de lichidare şi a proiectului de repartizare.
􀀩 Proiectul de repartizare a activelor trebuie să cuprindă descrierea detaliată şi datele de identificare ale activelor repartizate, în vederea transmiterii dreptului de proprietate.
􀀩 În lipsa acordului unanim privind împărţirea bunurilor va fi urmată procedura lichidării prevăzută de Legea nr. 31/1990, republicată.
􀀩 Copiile de pe actele doveditoare vor fi certificate pentru conformitate cu originalele, sub semnătură, cu menţionarea în clar a numelui, de către persoanele care, potrivit legii, pot întocmi şi semna cererea.
􀀩 În cazul persoanelor fizice sau juridice nerezidente, se depun în original sau copii certificate şi traducerea realizată de un traducător autorizat a cărui semnătură să fie legalizată de un notar public; în cazul în care aceste acte sunt acte oficiale, astfel cum sunt definite de Convenţia cu privire la suprimarea cerinţei legalizării actelor oficiale străine, adoptată la Haga la 5 octombrie 1961, acestea trebuie prezentate în forma apostilată pentru statele care au semnat sau aderat la această convenţie, respectiv în forma supralegalizată de celelalte state. Supralegalizarea sau apostilarea documentelor nu se aplică pentru documentele întocmite în statele cu care România are încheiate convenţii/tratate/acorduri care prevăd scutirea de supralegalizare.
􀀩 Confirmarea publicării hotărârii de dizolvare în Monitorul Oficial al României se efectuează de ORCT.
􀀩 Soluţionarea cererii revine în competenţa directorului oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal şi/sau persoanei sau persoanelor desemnate care poate/pot cere administrarea şi a altor acte doveditoare decât cele enumerate.

[*Prezentul fluturaş constituie un ghid general pentru informarea comercianţilor în legătură cu obligaţiile ce le revin pentru îndeplinirea formalităţilor legale, în vederea efectuării înregistrărilor în registrul comerţului.]

􀀩 Redactarea actelor, obţinerea autentificării sau, după caz, darea de dată certă, acordarea de îndrumări pentru completarea corectă a cererii de înregistrare pot fi efectuate, contra cost, prin serviciile de asistenţă din cadrul oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal.
􀀩 Formularele se distribuie la sediul ORC sau se pot prelua de pe Internet (www.registrulcomertului.ro/www.onrc.ro).
􀀩 Cererea de înregistrare, înscrisurile prevăzute de lege şi dovezile privind plata taxelor şi tarifelor legale, îndosariate şi numerotate, se depun de către solicitant la ORCT direct, prin poştă, cu scrisoare cu valoare declarată şi confirmare de primire, sau prin mijloace electronice. Cererea transmisă în formă electronică va avea încorporată, ataşată sau logic asociată semnătura electronică extinsă.
􀀩 Înscrisurile a căror înregistrare, menţionare sau publicare se solicită la ORCT vor fi tehnoredactate de către solicitant în limba română, vor fi lizibile, fără ştersături sau adăugări, sub sancţiunea respingerii acestora.
(..)
1. Hotărârea AGA va conţine: antetul firmei, nr. şi data, semnăturile persoanelor abilitate; de asemenea, în preambul se va preciza modul de convocare AGA, precum şi îndeplinirea condiţiilor de validitate a hotărârii, conform dispoziţiilor legale sau statutare ; în cazul în care actul modificator este un act adiţional în formă autentică, nu se va mai depune şi hotărârea adunării generale în baza căreia acesta a fost încheiat ;
2. Situaţia financiară de lichidare şi de repartizare a activului aprobată de asociaţi/membri va fi certificată de către persoanele autorizate, potrivit legii şi publicată în condiţiile legii ;
3. Taxele legale pot fi achitate în numerar sau cu card bancar la casieriile ORC, precum şi cu mandat poştal, ordin de plată etc. ;
4. Dacă s-a optat pentru transmiterea documentelor, care atestă înregistrarea în registrul comerţului, prin poştă, se percepe un tarif aprobat prin ordin al ministrului justiţiei.
Ultima modificare: Vineri, 25 Aprilie 2014
Mihail_POPA, utilizator

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Contabilitate Mihaela Hornea Mihaela Hornea Societatea M dizolvata la data de 13.10.2008 prin sentinta tribunalului, a fost amendata la data de 12.11.2009 pentru depunerea cu intarziere a bilantului ... (vezi toată discuția)
Inchidere firma Popesku Popesku Buna ziua, fata mea are o firma infiinta in 2010 dar nu a reusit sa faca mare lucru, adica mai nimic. Am incercat sa gasim clienti, am avut un agent vreun an ... (vezi toată discuția)
Am o sc care nu mai are activitate Emmanuel_ro Emmanuel_ro buna ziua , am o SC din anul 2008 am functionat aproximativ 2 ani apoi din 2010 nu sa mai lucrat ...acum vreau sa stiu ce e de facut sa o inchid sau sa o ... (vezi toată discuția)