Baza legală este Regulamentul CE 261/2004, iar pentru refuzul la îmbarcare sunt prevăzute compensații între 250 și 600 EUR, în funcție de distanța zborului.
Pe lângă compensații se poate cere rambursarea costului biletelor neutilizate și a cheltuielilor realizate pe perioada de așteptare (dacă există chitanțe, facturi).
ANPC, într-adevăr, nu poate face mare lucru întrucât compania are sediul în Ungaria.
Se poate face o sesizare aici, pentru a se încerca o soluționare pe cale amiabilă -
[ link extern ] .
Pentru acționarea în instanță se poate utiliza Procedura europeană pentru cererile cu valoare redusă (o procedură specială pentru litigiile transfrontaliere, cum este în cazul acesta, cu o valoare de până la 2000 EUR). Procedura este scrisă, costurile sunt minime, nu este nevoie de avocat, iar timpul de soluționare este destul de scurt - câteva luni.
Cererea de inițiere a Procedurii se înaintează fie către instanța de la locul de plecare, fie către instanța de la locul unde ar fi trebuit să aterizeze avionul (există o hotărâre a CEJ care stabilește competența). Este de preferat instanța din România, chiar dacă judecătorii nu știu foarte multe despre Procedură și e posibil să existe nevoie să fie date niște explicații :D, pentru că nu sunt taxe de timbru pentru litigiile privind protecția consumatorilor.