george-neagu a scris:
Adunarea generala alege prin vot un presedinte care sa reprezinte ong-ul si alti membrii in consiliul director. In caz de imposibilitate temporara, acesta poate delega dreptul de reprezentare in cazuri foarte speciale, dar atat.
Si oricum, in interiorul consiliului director, si chiar in situatii mai speciale chiar si in plenul adunarii generale, trebuie sa discutati in prealabil toate aceste contracte. De exemplu, un contract odata semnat implica financiar intreg ong-ul, nu doar presedintele care negociaza si semneaza. De aceea trebuie ca majoritatea din comitetul director si chiar adunarea generala sa-si dea acordul. Nu e vorba de lipsa de incredere.
Un alt exemplu, daca doriti sa depuneti un proiect pentru a obtine o finantare de la o institutie romana sau straina, privata sau publica, atunci macar comitetul director sa-si dea acordul chiar daca doar presedintele semneaza.
1. E doar o cutuma alegarea unui presedinte. E perfect legal si se si practica sa nu existe presedinte ci doi copresedinti sau niciunul ci toti membri CD sa fie egali ca titulatura, puteri si atributii, sau ca alta persoana decat presedintele sa aiba atributul de reprezentare ex. un presedinte executiv sau un secretar general... Legea nu impune nimic, lasa libertate cvasitotala ONG-urilor in aceasta privinta. Discutii sunt doar ref. intepretarea textului legal cum ca puterea de reprezentare apartine CD in corpore care poate imputernici alte persoane - daca o asemenea delegare se face permanent prin statut devin acele persoane reprezentant legal, sau totdeauna cel desemnat prin statut, inclusiv presedintele, ar fi de fapt doar un reprezentant conventional ( ceea ce ar fi total nelogic si nepractic, dar exista si aceata interpretare din cauza textului prost scris al OG 26 / 2000).
2. E treaba ONG-ului cata putere da presedintelui, cata CD si cata si-o rezerva AG, E o chestiune de managementul riscului. Cand ai incredere f. mare permiti reprezentantului legal sa decida ref. operatiuni patrimoniale de valoare mare, alteori dimpotriva AG pasteza pentru sine aprobarea oricarei operatiuni de suma mare sau procent important din buget / patriminiu si nu da nici CD-ului marja prea larga.
De tinut cont in redactarea statutului si de clasificarea legala a actelor juridice - de dispozitie, de administrare si de conservare, si de regulile prevazute de Codul Civil in acest domeniu laq contractrul de mandat, care e aplicabil prin asemanare si raportului dintre persoanele din orgenele ONG-ului si acel ONG.
E bine sa stabileasca si revizuiasca periodic AG plafoanele si categoriile de operatiuni pe care le poate decide CD respectiv reprezentantul sau reprezentatii legali in mod individual si ce isi rezerva ea ca putere de decizie....
Unii finantatori pretind decizie a CD sau chiar AG pentru unele acte chiar daca normele interne ale ONG-ului nu cer acel timp de decizie pentru acel act....