Buna ziua.
As avea si eu o intrebare legata de depunerea formularelor 390 si 301. Am incercat sa ma lamuresc intreband diverse persoane care au tangenta cu domeniul, insa raspunsurile primite difera de la persoana la persoana, asa ca am hotarat sa apelez la acest forum.
Asadar: sunt traducator autorizat din 2010, am doua CIF-uri, unul verificabil in VIES, cu RO in fata, pe care am inteles ca trebuie sa-l folosesc atunci cand prestez servicii pentru clienti din UE, si unul fara RO, pe care am inteles ca trebuie sa-l folosesc pentru clienti din Romania si din afara UE (+ pt. cei din UE care... nu platesc TVA, i.e., persoane fizice?). Aaa... sa nu uit: sunt inscris in ROI cf. art. 153^1. Am inteles, de asemenea, ca pot folosi CIF-ul cu RO si pentru achizitii din UE, cu conditia sa nu depasesc suma de... 10.000 EUR / an (daca am retinut bine). Altfel, pentru achizitii din afara UE sau din Romania, trebuie sa folosesc CIF-ul fara RO.
Apoi: pentru serviciile prestate catre clienti din UE depun, pana pe 25 in luna urmatoare prestarii, formularul 390, in care declar sumele pentru serviciile prestate. Altfel (i.e., daca, de ex., in iunie nu am prestat servicii catre clienti din UE), nu mai depun (in iulie) formularul 390.
Pana aici nu as avea, in principiu, nicio nelamurire, desi m-as bucura sa primesc o confirmare a faptului ca asa stau lucrurile / ca am inteles bine.
Problema mea este legata mai degraba de achizitii. Mai exact:
In 4 iulie curent urma sa imi expire "abonamentul" la un serviciu electronic, respectiv, la un site. Catre sfarsitul lui iunie insa, s-a derulat pe site o campanie de prelungire a abonamentelor de care m-am gandit sa profit. Pe pagina campaniei erau prezentate 2 optiuni in vederea prelungirii, respectiv:
1. Varianta A: 358 lei / an, cu conditia sa detii si sa faci achizitia pe CIF-ul verificabil in VIES, deci cel cu RO.
SAU
2. Varianta B: 400 si ceva de lei (cred ca 444, nu sunt absolut sigur, dar parca asa imi aduc aminte) daca nu faci achizitia in baza unui astfel de CIF (i.e., deduc eu: daca oferi unul fara RO sau daca faci achizitia pe pers. fizica).
Diferenta intre cele doua variante, d.p.d.v. al costului, ar fi exact TVA-ul.
Ce am facut eu? Am intrebat pe cineva de la finante despre posibilitatea de a achizitiona serviciul folosind CIF-ul cu RO. Mi s-a spus ca da, pot face asta, cu conditia ca in luna urmatoare, adica luna aceasta, sa:
1. (sa) trec in formularul 390, pe langa prestarile de servicii catre clienti UE, si TVA-ul neplatit in cazul achizitiei prin varianta A, respectiv 86 de lei (la rubrica "achizitii intracomunitare de servicii").
2. (sa) depun si formularul 301, in care, de asemenea, trec acest TVA.
Problema este ca CIF-ul/VAT-ul celor de la care am achizitionat acest serviciu, care apare pe factura emisa de ei dupa ce am achizitionat serviciul, nu este verificabil in VIES - acesta incepand cu EU(...), firma avand de fapt sediul in SUA dar putand desfasura operatiuni in UE in baza art. 359 și urm. din directiva 2006/112; asadar, ei nefiind din UE, cand am cautat - in timp ce completam formularul 390 la rubrica "achizitii intracomunitare de servicii" - tara / codul tarii celor de la care am facut achizitia, evident ca nu am putut gasi niciuna care sa inceapa cu EU si, ca atare, nu pot trece aceasta achizitie in formularul 390. I-am semnalat problema persoanei de la finante care mi-a spus ca pot face achizitia folosind CIF-ul cu RO si mi-a spus ca i se pare ciudat, (mai ales?) avand in vedere ca pe factura primita nu apare niciun TVA. Si-atunci mi-a spus sa incerc sa depun doar formularul 301, dar a recunoscut ca nu e pe deplin lamurita in legatura cu situatia aceasta. Evident, cu atat mai mult nu sunt lamurit eu! Si problema este ca maine e deja 25 si ar trebui sa fie situatia clara si sa depun formularele. In plus, intentionez sa-mi cumpar, azi sau maine, un program pentru traduceri, iar pe pagina produsului de asemenea mi se cere sa dau CIF-ul cu RO sau, altfel, sa platesc TVA-ul. De asemenea, daca am inteles bine, la depunerea formularului 301 - trebuie sa achit suma declarata acolo, acel TVA pe care nu l-am platit cand am cumparat produsul? Atunci... ce rost mai are sa-l achizitionez folosind CIF-ul cu RO, de ce sa nu-l achizitionez direct pe CIF-ul celalalt?
Va multumesc mult pentru ajutor, reiau, pe scurt, intrebarile la care as avea nevoie de raspuns:
1. Firma din SUA de la care am facut achizitia serviciului electronic, avand in vedere ca desfasoara activitati in UE in baza art. 359 și urm. din directiva 2006/112, este considerata operator intracomunitar?
2. Trebuie sau nu sa declar si in formularul 390 achizitia serviciului electronic la care am facut referire, si daca da, cum pot face asta, avand in vedere situatia pe care am prezentat-o?
3. Trebuie sau nu sa depun formularul 301? Daca da, aici ce CIF (imi) declar? Pe cel cu RO, in baza caruia am facut achizitia, sau pe celalalt? Formularul 301 nu este doar pentru achizitii intracomunitare? Daca da, atunci trebuie declarata aici achizitia de la firma din SUA?
4. La depunerea formularului 301, in cazul in care trebuie depus, voi avea de achitat acel TVA neachitat la cumparare? Atunci pe loc, integral?
5. Daca intr-adevar la depunerea formularului 301 trebuie achitat acel TVA, ce sens ar avea sa achizitionez produsul folosind CIF-ul cu RO (altul decat acela ca as plati TVA-ul abia in luna urmatoare achizitiei)?
Va multumesc inca o data si imi cer scuze ca v-am dat atat de mult de citit!
Cel mai recent răspuns:
rtm_trans , utilizator
17:18, 3 August 2014