avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 825 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Şomaj, concediu creştere copil, ... Concediu crestere copil plus indemnizatie
Discuție deschisă în Şomaj, concediu creştere copil, asigurări sociale şi asistenţă socială

Concediu crestere copil plus indemnizatie

Buna ziua, am si eu o nelamurire si sper din suflet sa primesc raspuns la intrebare...pentru inceput sa prezint situatia: eu lucrez ca profesor pe perioada determinata, asta inseamna ca pe 1septembrie 2014 imi expira contractul, eu fiind insarcinata in 6 luni iar in septembrie voi avea 7 luni....ce optiuni as avea? sa merg mai departe in invatamant pentru 2 saptamani, sa ma angajez in alta parte la o firma pentru a nu pierde indemnizatia pentru copil, sau sa platesc la stat vechimea daca asta ar ajuta cu ceva....sau aici apare nelamurirea...sotul lucreaza in politie si am inteles ca se poate face astfel...eu sa stau in concediu maternal iar indemnizatia sa fie pe numele sotului...dar nu stiu daca acest lucru e valabil si pentru cei din M.A.I....sunt stresata pentru ca nu mai stiu pe cine sa intreb...eu am 2 ani lucrati in invatamant si inca un an la alta firma...va multumesc pentru lamuriri!
Cel mai recent răspuns: Valeriu TUDOR , Consultant resurse umane 10:13, 3 August 2014
1. Pentru a beneficia de concediu crestere copil (CCC) si indemnizatia aferenta trebuie ca in cele 12 luni premergatoare nasterii copilului (inclusiv luna nasterii) sa aveti venituri din salarii, din activitati independente sau agricole sau perioade asimilate (somaj indemnizat, concedii medicale, concediu de maternitate etc.).

2. Contractul individual de munca (CIM) pe perioada determinata inceteaza de drept la data expirarii termenului pentru care a fost incheiat (conf. art.56(1), lit.i) din Codul muncii) indiferent de situatia in care va aflati la acel moment.

3. Aveti trei posibilitati:

A) Angajatorul va poate prelungi CIM (dar nu este obligatoriu sa o faca) caz in care veti beneficia de concediu de maternitate (126 de zile = sarcina si lauzie = pre si postnatal) si apoi de CCC.

B) - Angajatorul nu va prelungeste CIM si daca veti intra in concediu de maternitate inainte de incetarea CIM atunci veti prezenta certificatele medicale la Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate (CJAS) care vi le va plati.
- Dupa expirarea concediului de maternitate puteti beneficia de indemnizatie pentru CCC.

C) - Angajatorul nu va prelungeste CIM caz in care puteti beneficia de indemnizatie de somaj daca in cele 24 de luni premergataoare inregistrarii la Agentia de Somaj aveti 12 luni de stagiu de cotizare la somaj (perioadele de conecdii medicale nu sunt stagii de cotizare la somaj).
- La Agentia de Somaj va puteti inregistra chiar daca cunteti gravida la acea data.
- Inregistrarea la Agentia de Somaj trebuie sa o faceti in termen de 10 zile calendaristice de la data incetarii CIM.
- Fiind in somaj indemnizat puteti beneficia de concedii medicale, concediu de maternitate (sarcina si lauzie = pre si postnatal = 126 de zile) si apoi de concediu crestere copil (CCC).
- Certificatele medicale le duceti la Agentia de Somaj care le calculeaza si le plateste.
- Cererea pentru CCC o faceti catre Agentia de Somaj iar actele le depuneti la Primaria de care apartineti cu domiciliul.
- Concediile medicale, concediul de maternitate si CCC suspenda perioada de somaj care se reia, de unde a ramas, dupa expirarea fiecaruia din aceste concedii.

4. Plata contributiilor la stat nu este o conditie pentru a beneficia de CCC si nu va ajuta la aceasta.

5. - Tatal copilului poate beneficia de CCC daca indeplineste conditiile aratate la pct.1. dar o poate face dupa ce se termina concediul de maternitate al dvs.
- Dar tatal copilului poate beneficia de stimulentul de insertie de 500 lei lunar de cand se termina concediul de maternitate si pana implineste copilul 2 ani.
- Adica primeste salariu pentru pentru munca depusa si mai primeste si 500 lei lunar.

6. Daca mai aveti intrebari, cand reveniti spuneti si data prezumata a nasterii copilului.
Ultima modificare: Sâmbătă, 2 August 2014
Valeriu TUDOR, Consultant resurse umane
va multumesc frumos pentru solutiile gasite....cel mai probabil voi incerca sa imi prelungesc contractul de munca sau daca nu voi reusi atunci voi apela la somaj...pentru ca altfel nu vad ce as putea face...data prezumata a nasterii este 23 noiembrie 2014
si mai o intrebare..daca ma angajez la o firma particulara din 1 septembrie pot beneficia de indemnizatie?
1. Daca nasterea copilului va avea loc in noiembrie 2014 atunci cele 12 luni eligibile pentru a beneficia de indemnizatie pentru CCC sunt decembrie 2013 - noiembrie 2014.

2. - Cu 1 septembrie puteti sa va angajati, daca aveti aceasta posibilitate.
- Angajarea poate sa fie si cu timp partial (1-2 ore pe zi) si pe perioada determinata (1 luna).
- Dar cred ca la 1 septembrie puteti fi deja in concediu de maternitate.

3. Din OUG 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurãri sociale de sãnãtate:

Art. 23. - (1) Asiguratele au dreptul la concedii pentru sarcinã şi lãuzie, pe o perioadã de 126 de zile calendaristice, perioadã în care beneficiazã de indemnizaţie de maternitate.
(2) De aceleaşi drepturi beneficiazã şi femeile care nu se mai aflã, din motive neimputabile lor, în una dintre situaţiile prevãzute la art. 1 alin. (1), dacã nasc în termen de 9 luni de la data pierderii calitãţii de asigurat. Faptul cã pierderea calitãţii de asigurat nu s-a produs din motive imputabile persoanei în cauzã se dovedeşte cu acte oficiale eliberate de cãtre angajatori sau asimilaţii acestora.
(3) În situaţiile prevãzute la alin. (2), baza de calcul a indemnizaţiei de maternitate se constituie din media veniturilor lunare pe baza cãrora s-a calculat contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii, din ultimele 6 luni anterioare datei pierderii calitãţii de asigurat, cu respectarea prevederilor art. 10.

Art. 24. - (1) Concediul pentru sarcinã se acordã pe o perioadã de 63 de zile înainte de naştere, iar concediul pentru lãuzie pe o perioadã de 63 de zile dupã naştere.
(2) Concediile pentru sarcinã şi lãuzie se pot compensa între ele, în funcţie de recomandarea medicului şi de opţiunea persoanei beneficiare, în aşa fel încât durata minimã obligatorie a concediului de lãuzie sã fie de 42 de zile calendaristice.
(3) Persoanele cu handicap asigurate beneficiazã, la cerere, de concediu pentru sarcinã, începând cu luna a 6-a de sarcinã.
(4) În situaţia copilului nãscut mort sau în situaţia în care acesta moare în perioada concediului de lãuzie, indemnizaţia de maternitate se acordã pe toatã durata acestuia.

Art. 25. - (1) Cuantumul brut lunar al indemnizaţiei de maternitate este de 85% din baza de calcul stabilitã conform art. 10.
(2) Indemnizaţia de maternitate se suportã integral din bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Concediu maternal iadionut iadionut Daca nu mi se mai prelungeste contractul de munca beneficiez de concediu de maternitate? Va multumesc. (vezi toată discuția)
Concediu de maternitate ContSters332201 ContSters332201 Poate sa ma la mureasca oare cineva?...pana in 19. 10. 2014 lucrez la o firma avand contract pe perioada nedeterminata, iar din 20.10.2014 lucrez la o alta ... (vezi toată discuția)
Am vreo sansa sa beneficiez de concediu prenatal ? diana192 diana192 buna ziua,am lucrat cu carte de munca din 01. 01 .2013 pana in 10.07.2013.iar dupa aceea am fost in concediu fara plata pana in data de 02.10.2013.din data de ... (vezi toată discuția)