avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 458 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Contract de schimb servicii
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Contract de schimb servicii

Buna ziua,



Am fost ales de curand presedintele unei asociatii de proprietari in conditiile in care nu s-a oferit nimeni sa ocupe aceasta pozititie si nimeni nu s-a aratat interesat sa se implice in problemele blocului in care locuiesc. Majoritatea au aratat cu degetul spre mine si m-am lasat convins pana la urma.#-o
Cu toate ca nu voi beneficia de vreun onorariu, as vrea sa rezolv cat mai multe probleme intr-un timp scurt si sa pun asociatia cat de cat pe cursul normal.
Nu am pregatire in drept si nu cunosc foarte bine legislatia dar am studiat un pic legea 203 si cateva pagini de pe forum.
Momentan am o nelamurire in ceea ce priveste contractul de munca al femeii de serviciu de pe scara. Femeia de serviciu de pe scara locuieste in blocul nostru intr-un spatiu inchiriat la demisol, transformat in spatiu de locuit pe care in trecut il inchiriase de la asociatie. Contractul de inchiriere a expirat. Pana in prezent n-a fost angajata ca femeie de serviciu insa acum proprietarii au fost de acord ca in schimbul chiriei ea sa presteze munca de curatenie in imobilul unde locuim si sotul ei sa ne ajute cu repararea instalatiilor sanitare (e instalator).

1. O varianta ar fi sa facem un contract individual de munca si un contract de inchiriere si sa potrivim sumele din cele doua contracte astfel incat asociatia sa nu beneficieze de venituri in plus, doar de acoperirea impozitelor (celor 2 contracte) din chirie. Asta ar duce la aparitia pe listele de plata a unei sume colectate de la oameni pt salariul femeii de serviciu (mai mica) si a unei sume provenita din chirie care poate fi utilizata pt reparatii (mai mare). Problema ar fi ca impozitele pentru cele 2 contracte trebuie acoperite de chiriasi fiind practic bani platiti degeaba la stat :)
2. O alta varianta despre care am auzit dar nu stiu cat de valabila este dpdv legal ar fi sa incheiem un contract de schimb de servicii intre asociatie si femeia de serviciu in care sa specificam suma aferenta chiriei si sa convenim ca in schimbul acestui beneficiu femeia sa presteze munca de curatenie pentru asociatie.


Ma puteti lamuri va rog in ceea ce priveste a doua varianta daca este legala si daca scapam de plata ambelor impozite la stat ? Prefer ca in loc de banii pt salariul femeii de serviciu care vor ajunge practic in fondul de reparatii (prin chirie) sa cream un fond de reparatii si sa scapam si de impozitele statului.
Este posibil asa ceva ? Puteti sa-mi dati va rog o solutie ?

Multumesc,
Mihai
















Ultima modificare: Luni, 29 Septembrie 2014
mihai_r, utilizator
Cel mai recent răspuns: Adriantot , moderator 22:46, 2 Decembrie 2014
Varianta 1 este cea mai corecta, dar cred eu putin modificata, asta daca vreti sa lucrati legal.
- faceti CIM femeii de serviciu si sotului ei (ca gospodar sau instalator);
- calculati salariile cu toate cheltuielile (impozite, contributii) aferente, atat pentru angajat, cat si pentru angajator) pe care trebuie sa le platiti la stat.
- declarati aceste salarii la ANAF si platiti impozitul si contributiile aferente.
- declarati aceste contracte la ITM;
- considerati chiria celor doi pe spatiul inchiriat la nivelul net al salariilor; intocmiti un contract de inchiriere al spatiului respectiv.

In fiecare luna "platiti" salariile net celor doi (femeia de serviciu si instalator) pe stat de plata, platiti ce aveti de plata la ANAF. De fapt lor nu le dati nimic in mana.
Banii pe salarii ii incasati de la locatari pe lista de intretinere. Partea aferenta salariilor nete intra in fondul de reparatii, iar partea cu cheltuielile salariale le achitati la ANAF.

Pentru ANAF va trebui sa va achizitionati si un certificat de semnatura electronica, iar pentru ITM va trebui sa umblati putin si sa introduceti datele in baza de date a ITM, in Revisal.
Dar va putem lamuri despre toate daca optati pentru aceasta varianta.

Cat priveste varianta 2 este un mod de abordare nelegala. Orice munca trebuie facuta la vedere. Altfel poate fi catalogata "munca la negru". Cred ca stiti ce presupune asta si....nu va bazati ca faceti un bine vecinilor dv. pentru ca nu stiti niciodata daca nu se va gasi cineva care, din pricini necunoscute, sa va reclame sau pur si simplu sa-i casune ITM-ului sa faca controale prin asociatiile de proprietari.

In calitate de presedinte de asociatie urmariti sa lucrati numai legal pentru ca raspunderea este a dv. in primul rand si stiti.... la bine toata lumea e fericita, la rau se face pustiu in jurul dv. Raspunderea este si de ordin material si...destul de substantiala. Numai 5.000 lei / persoana primita la munca fara CIM.

La stat nu achitati degeaba. De-acolo se platesc salariile si pensiile, indemnizatii de tot felul, adica ....traim cu totii mai bine sau mai rau, dar traim.
Ultima modificare: Luni, 29 Septembrie 2014
elga50, moderator
Buun. Multumesc pentru sfaturi. O sa aleg atunci varianta 1 .
Imi puteti da va rog mai multe detalii despre cum se procedeaza cu inregistrarea in Revisal (pt ITM) si declararea la ANAF ? Trebuie ca femeia de serviciu sa-si declare locul de munca de baza in alta parte si sa-i facem o noua carte de munca ? Sau este suficienta inregistrarea in Revisal ? Banuiesc ca trebuie facuta si protectia muncii ?

Vom face 1 contract individual de munca doar pt femeia de serviciu (excluzand instalatorul pentru ca este o activitate ocazionala destul de rara) si 1 contract de inchiriere pentru spatiul oferit.

Am inteles ca pentru venitul din chirii asociatia nu plateste impozit atat timp cat foloseste sumele de bani incasate pentru imbunatatirea confortului proprietarilor (reparatii si investitii).
Este adevarat ?

Multumesc inca o data.
Buna ziua ,

Referitor la discutia din Octombrie, am incheiat contracte de munca cu cenzorul si femeia de serviciu insa mai am o nelamurire.

Dorim sa inchiriem o parte din spatiul comun al blocului (uscatorie,spalatorie, grup sanitar) familiei femeii de serviciu folosind un contract de inchiriere pe care vrem sa-l declaram la ANAF.
AM inteles de la un avocat ca asociatia ar fi scutita de impozitul pe venit din contractul de inchiriere cu conditia ca sumele sa fie folosite doar in scop de reparatii si declarate ca fond reparatii.

Este posibil ? In contractul de inchireire este specificat la rubrica "Obligatiile partilor" urmatorul paragraf:

"LOCATARUL va efectua lucrări de îmbunătățire a spațiului comun al blocului din care face parte SPAȚIUL UTIL închiriat, în contul chiriei datorate până la concurența sumei de .......... sub condiția recepționării lucrărilor la nivel tehnico-financiar de către LOCATOR, iar investițiile efectuate vor rămane în proprietatea LOCATORULUI."


Va pot atasa contractul de inchriere dar nu stiu cum pentru verificare .

Ma puteti ajuta ?

Va multumesc,
Mihai
@mihai_r,
Daca aveti un cenzor, asa cum spuneti, acesta ar trebui sa stie sa va raspunda si sa rezolve toate problemele pe care le ridicati aici. Altfel, cu scuze fata de cenzorul dumneavoastra, dar acesta nu este pregatit pentru o asemenea misiune.

Puteti sa imchiriati orice parte comuna daca aveti acordul membrilor asociatiei conform legii 230/2007. Puteti sa inchiriati oricarei persoane fizice sau juridice iar acest contract se inregistreaza doar la asociatie si nicaieri in alta parte (ANAF, Primarie...).
Da, avocatul v-a indrumat bine. Asociatia poate obtine venituri iar acestea nu se raporteaza nici unei institutii si se folosesc conform legii 230/2007 pentru reparatii, investitii...

Paragraful pe care-l citati din contractul de inchiriere nu este corect, nu respecta legislatia, sau mai exact incalcati legislatia muncii cu aceasta formulare de troc.
Orice venit salarial este supus codului muncii. Venitul obtinut din activitati ca cea descrisa de dumneavoastra (curatenie) este un venit de natura salariala si pentru acesta trebuiesc calculate si platite contributiile sociale si impozitul pe venitul salarial.
Asa ca solutia este alta:
- un contract de inchiriere
- un CIM
Cuantumul chiriei nu trebuie sa fie egal cu cel al chiriei, adica nu va obliga nimeni la asa ceva. De exemplu puteti sa inchiriati spatiu pentru 50 lei/luna si sa angajati persoana pentru 200 lei/luna daca munceste pentru acesti bani.




~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Asociatie de proprietari - curatenia in bloc Ciubotariu_Marcel Ciubotariu_Marcel M-am mutat de curand la un bloc de locuinte ANL in Salaj. Cum e si normal, s-a discutat despre modul de intretinere a curateniei pe casa scarii. Am inteles ca ... (vezi toată discuția)
Spatiile inchiriate de asociatie rebell_rose rebell_rose Buna ziua, La parterul blocului avem o uscatorie pe care dorim sa o inchiriem. Care este procedura legala de a inchiria acel spatiu si ce declaratii trebuie ... (vezi toată discuția)
Salarii pentru administrator si presedinte ofeliaflorina ofeliaflorina Pentru un spatiu care din constructie are intrare separata si alta destinatie decat aceea de locuinta,cu contracte separate pentru utilitati este obligatorie ... (vezi toată discuția)