avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 659 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Intrebari despre Asociatii de Proprietari
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Intrebari despre Asociatii de Proprietari

Buna ziua tuturor,

Am cateva intrebari pentru comunitatea avocatnet.
Stiu ca unele din intrebari au raspunsul pe forum, alte raspunsuri nu le-am gasit. In consecinta o sa pun toate intrebarile aici incercand sa fie cat mai clare cu raspunsuri cat mai scurte.

1. Caz 1: Cartierul este impartit in 8 asociatii de proprietari. Cota indiviza pentru fiecare apartament/bloc este calculata la un condominiu care cuprinde toate cele 8 Asociatii luate la comun si nu la Asociatia din care face parte apartamentul/blocul respective.
Intrebare #1: Cine este in masura sa ia aceasta decizie de impartire a cotei indivize? Adunarea Generala sau Comitetul Executiv sau …?
Intrebare #2: Trebuie sa existe vreun acord intre cele 8 Asociatii?

2. Caz 2: Cele 8 Asociatii mentionate cuprind 42 de blocuri aruncate haotic. Curentul pe parti commune implica: statia de pompare, pompele de la blocuri, lift, iluminat stradal, bariere, iluminat in blocuri. Suma pe care o plateste un proprietar este aceeasi. Adica nu exista nici o diferenta chiar daca unele blocuri nu au bariere care sa consume current, nu au iluminare comuna in interiorul blocurlui si chiar si consumul pompelor difera de la bloc la bloc.
Intrebare #1: Cat de legala este o astfel de impartire (egala) a costurilor cu energia electrica pe parti commune?
Intrebare #2: Cine este in masura sa ia aceasta decizie de impartire a cotei a consumului de current pe parti comune? Adunarea Generala sau Comitetul Executiv sau …?

3. Caz 3: Pe teritoriul condominiului care include cele 8 Asociatii exista panouri publicitare care sunt consumatori de current.
Intrebare: Avand in vedere ca Presedintele Asociatiei trebuie sa stie totul despre condominiul pentru care este responsabil, pot s acer in scris cu stampila Asociatiatiei confirmarea faptului ca acei consumatori private nu sunt legati la reteaua comuna electrica a Asociatiei si confirmarea faptului ca proprietarii nu platesc acel consum?

4. Caz 4: Toate blocurile din condominiu sunt administrate de o firma de administrare aleasa fara licitatie si fara acordul proprietarilor si nici informarea acestora.
Intrebare #1: Cine este in masura sa ia aceasta decizie de a stabili firma de administrare? Adunarea Generala sau Comitetul Executiv sau …?
Intrebarea #2: Cine stabileste/Aproba taxa de administrare?

5. Caz 5: Prima Asociatie a fost infiintata in martie 2011. Nu a exista nicio Adunare Generala pana in acest moment.
Intrebare: Care sunt caile legale de a forta Asociatia de a respecta legea si de a organiza Adunari Generale in fiecare an cel putin o data?

6. Caz 6: Conform art 32 din legea 230/2007 presedintele Asociatiei este remunerate pe baza unui contract de mandat, conform hotarârii adunarii generale a proprietarilor, la data adoptarii bugetului anual de venituri si cheltuieli.
Intrebare #1: Cat de legala este remunerarea presedintelui in cazul nostrum avand in vedere ca nu a existat Adunare Generala, respectiv nu exista aporbarea/acordul proprietarilor?
Intrebare #2: Ce masuri se pot lua?

7. Intrebare: Este obligata Asociatia sa afiseze toate reparatiile effectuate folosind fondul de reparatii?

8. Caz 7: Asa cum am mentionat mai devreme, nu au existat Adunari Generale care sa stabileasca bugete, cheltuieli, etc
Intrebare: ce masuri se pot lua in astfel de cazuri

9. Caz 8: As dori sa obtin toate informatiile care ma intereseaza in ceea ce priveste intretinerea si activitatea Asociatiei intr-un mod official.
Intrebarea #1: Exista niste norme standard in care trebuie facuta cererea?
Intrebarea #2: In cat timp, conform legii, este obligata Asociatia sa raspunda?
Intrebarea #3: Pentru a evita situatiile in care presedintele refuza sa inregistreze cererea, este legal/adecvat sa trimit cererea prin curierat rapid cu confirmare de primire?
Intrebarea #4: In cazul in care presedintele Asociatiei nu respecta legea si nu raspunde la cerere, ce masuri se pot lua?

Multumesc anticipat,
Victor
Cel mai recent răspuns: Crimary1 , utilizator 11:15, 23 Aprilie 2018
Observ ca au fost foarte multe vizionari ale postarii, dar nimeni nu incearca un raspuns. Nu cred ca sunt in masura sa raspund, macar in parte la numeroasele intrebari, dar ceea ce ne aratati dvs. aici, nu se compara cu activitatea de la as. prop. care administreaza blocuri obisnuite.
Probabil ca aici este vorba de un complex rezidential, dar in niciun caz cota-parte indiviza de proprietate nu poate fi calculata asa cum prezentati dvs.
V-as recomanda sa lecturati cu atentie L 230/2007 si HG nr. 1588/207 - eventual prev. Codului civil, cu privire la definitia cote-parti indivize de proprietate dintrun imobil.

Ca dezvoltatorul v-a impus un model de organizare, a fost bun la inceput, insa nimic din toate aceste nu va obliga sa ramaneti afiliati la aceasta mega-structura si astfel ati scapat de 90% dintre problemele cu care va confruntati acum.
Practic trebuie ca asociatia dvs., structura de sine statatoare, cu personalitate juridica proprie (asa am inteles ca este) sa se desprinda din aceasta mega organizatie si cu asta basta. Cine va tine legati de glie - puteti sa ne spuneti?
Convocati de urgenta AG a membrilor (atentie, proprietarii trebuie sa fie membri ai as. prop.) si sa hotaraiti desafilierea si organizarea activitatii conf. L nr.230/2007 si a HG nr. 1588/2007.
Abia atunci o sa stiti cand, cine si cum a organizat AG, componenta com. ex. si a comisiei de cenzori, cine va este administrator si care sunt costurile si in general cum si ce vreti sa consumati - ma refer la utilitati - si mai ales cum sunt repartizate costurile.
Succes!
Da, ati observant corect, este vorba despre un cartier residential.
Separarea este aproape imposibila atat prin prisma problemelor curente cat si prin prisma infrastructurii pentru apa, curent, etc

In ceea ce priveste cota parte indiviza ar fi un exemplu destul de actual. Anul acesta s-a format o noua Asociatie ce apartine de 4 blocuri noi. Inaintea infiintarii acesteia si asocierii cu celelalte, cota parte indiviza (%) a blocului in care locuiesc a fost 1.85717. Dupa, cota a scazut la 1.65520.

Avand in vedere problemele descrise/existente solutia separarii este foarte greu de pus in practica, daca nu chiar imposibils si din acest motiv ma intereseaza sa stiu cum am putea sa fortam Asociatia sa-si desfasoare activitatea conform prevederilor legale.

Am citit legea 230. O sa citesc mai atent si 1588/207.

Multumesc pentru sfaturi
Ok!
Nimic nu este imposibil in ce priveste separarea despre care vorbim
Chestiunea este sa incercati o discutie cu furnizorii de utilitati, ca aici este o problema ca sa zic asa...
Nu stiu din ce localitate sunteti. In fine, sa zicem ca sunteti din BU.
Acolo furnizorul de apa rece potabila si canal este Apanova. Trebuie sa mergeti la acest furnizor, la serviciul tehnic, sa vedeti bransamentele care alimenteaza fiecare bloc care face parte din as. prop. de care apartineti.
Vreau sa zic ca niste oameni normali la cap, proiecteaza bransamentele in asa fel incat cel putin fiecare bloc sa aiba bransament propriu. Nu zic ca, acum in anul de gratie 2014, fiecare scara de bloc trebuie sa aiba propriul bransament.

Apoi, celelalte bransamente: de energie electrica, gaze naturale, energie termica, telefoane, CATV si ce mai este pe-acolo - cred ca, deja sunt proprii fiecarui bloc!
Ei in aceste conditii, intreb care-i chicirezul sa mergeti la grupa mare, decat un moft al cuiva care vrea sa va prosteasca cu o asa proasta (pentru dvs.) organizare si care nu face nimic altceva decat sa indese niste bani in buzunarul unui megasmecher - si acesta, pe termen lung?
Adica stau acasa, bine merci si banul vine singur in cont, nu? Cineva a muncit la acest maret plan - nu va faceti griji, insa, asa cum am mai spus, puteti sa inchideti bariera.
Trebuie vazut, in documentele de proprietate ce mai scrie si pe-acolo, poate dezvoltatorul se enerveaza intro zi si nu va mai lasa sa respirati aerul de pe terenul lui, nu va lasa sa intrati in carier si cate si mai cate...

Aud din ce in ce mai des ca actuala legislatie, asa buna-rea cum este acum va trebui imbunatatita, exact pe tema ansamblurilor rezidentiale. Adica vine legislatia si nu mai lasa pe fiecare sa-si faca de cap...
Eu am un amic care si-a achizitionat un apartament intro asemenea structura incepand cu 01.03.2014, in schimb, la prima lista de plata - adica 03.214, apare cu sume restante pe lunile ianuarie si februarie 2014, cand majoritatea apartamentelor erau in proprietatea dezvoltatorului, iar el nici nu stia ca se muta in acel bloc. Nu am vazut contractul de v/c, chiar sunt curios sa-l citesc, dar sunt sigur ca este scris ceva pe-acolo, adica dezvoltatorul se bazeaza pe ceva - inafara de relatiile sale de bashtan, ca voba aia, nu fiecare neicanimeni poate construi un ansamblu de locuinte...

Bine, in ceea ce vreti sa faceti va trebuie muuuult sprijin din parte vecinilor dvs. Vedeti cum stati cu asociatie de prop., cum, cand a fost infiintata (banuiec ca a fost infiintata de dezvoltator, chiar inainte de a va vinde apartamentele, cand a intocmit toate documentele - statut, acord de asociere, tabele, etc. in nume propriu si a scris pe-acolo toate nazbatiile care-i dau dau dreptul sa-si bata joc de dvs. cei care au cumparat intre timp locuintele).

Practic trebuie sa obsevati daca mai sunt apartamente care apartin dezvoltatorului si care-i dau multe drepturi acestuia, adica votul lui in aceste cazuri poate fi majoritar. Daca majoritatea apartamentelor sunt achizitionate, puteti sa schimbati totul, inclusiv statutul si forma de organizare, conducerea, administratorul, totul.
Puteti sa apelati la sfaturile si serviciile unui bun avocat.
Inca o data va doresc multa bafta!
Ultima modificare: Marți, 4 Noiembrie 2014
Adam Grecu, utilizator
Sa incerc si eu cateva raspunsuri in ordinea numerotarii in prima postare.

1. Cota indiviza este aceea pe care o are fiecare apartament in actul de proprietate si nu cea calculata pe cartier, pe asociatiei, pe bloc...
Daca sunt 8 asociatii acestea se administreaza separat. Daca au constituit o uniune de asociatii pot sa aiba anumite activitati gestionate impreuna.
Cota indiviza de care spuneti poate fi calculata matematic de catre administratorul asociatiei de proprietari in cazul in care suma cotelor indivize stabilite in actele de proprietate nu este 100%.
Daca sunt cheltuieli comune pe mai multe asociatii acestea se impart intre asociatii conform intelegerii conducerii acestora, prin incheierea unui protocol.

2. Costul energiei electrice trebuie suportat de cei care beneficiaza. In acest scop, de regula fiecare scara de bloc are propriul contoar de energie electrica iar furnizorul factureaza pe fiecare punct de consum (pe fiecare scara), indiferent ca aceste scari sunt in aceeasi asociatie ori nu. Poate ca la dumneavoastra este deocamdata o situatie provizorie, o organizare de santier si de aceea se merge la comun pe cartier.
Presedintele asociatiei dumneavoastra trebuie sa mearga la furnizor si sa incheie contract de furnizare doar pe asociatia dumneavoastra.

3. Puteti solicita acest lucru direct furnizorului de energie electrica. Intrebati-l si pe presedinte daca stie de unde se alimenteaza acele panouri. Pe mine daca m-ar intreba cineva de unde se alimenteaza panourile de pe strada mea, semafoarele, iluminatul de pe strada... pot sa-l asigur ca nu se alimenteaza din casa scarii mele, dar nu pot sa stiu exact de unde anume se alimenteaza, cine plateste... Poate l-as indruma catre furnizor sau primarie.

4. Administratorul, persoana fizica sau juridica, este angajat de comitetul executiv al asociatiei, reprezentat de presedintele asociatiei.
Salariul administratorului sau valoarea contractului incheiat de o asociatie pentru administrare, se negociaza intre administrator (prestator) si comitetul executiv reprezentat de presedintele asociatiei.

5. Discutati cu presedintele, cu membrii comitetului, sa convoace adunarea generala. Daca nu vor ei, puteti sa convocati dumneavaostra adunarea generala prin obtinerea de semnaturi a cel putin 20% din numarul membrilor asociatiei.
Puteti apela si la primarie care poate aplica amenzi presedintelui asociatiei pentru neconvocarea adunarii generale.

6. Din moment ce asociatia functioneaza, exista presedinte..., inseamna ca undeva, candva intr-o adunare generala s-a stabilit indemnizarea presedintelui si alte aspecte cu privire la persoanele platite (cenzor, membri ai comitetului, membrii comisiei de cenzori).

7. Este obligatoriu ca asociatia sa se ocupe de intretinerea si repararea partilor comune din blocurile administrate. Este obligatoriu sa afiseze cheltuielile repartizare fiecarui proprietar, pe listele lunare de plata. Asociatia trebuie sa stabileasca un fond de reparatii, sa colecteze bani in acest fond de la fiecare proprietar si sa-l folosea pentru acoperirea costului reparatiilor.

8. Daca nu s-au convocat adunari generale anuale, solicitati convocare, convocati dumneavoastra si/sau sesizati serviciul asociatii de proprietari din primarie.

9. Informatii cu privire al administrarea asociatiilor de proprietari gasiti in Legea 230/2007 si HG 1588/2007.
Concret pentru asociatia dumneavoastra puteti sa intrebati orice problema, punctual, presedintele, administratoirul, cenzorul, membrii comitetului...
Oficial problemele asociatiei se prezinta si se dezbat in adunarile generale si in sedintele lunare ale comitetului executiv.
Nu exista "norme standard" pentru o cerere la asociatie asa cum nu exista "norme standard" pentru inaintarea unei cereri la guvern, parlament, prefectura sau catre iubita. :love:
Daca o sa contestati suma afisata pe lista lunara in termen de 10 zile de la afisare, presedintele este obligat sa va raspunda in maxim 7 zile. Daca solicitati altceva care necesita discutarea in comitet, raspunsul trebuie formulat la prima sedinta lunara a comitetului. Daca solicitati ceva ce tine de adunarea generala, o sa se discute problema in adunarea generala (obligatorie odata pe an)
Puteti depune crerea la asociatie, cu confirmarea depunerii pe un exemplar ce ramane la dumneavoastra sau prin posta cu confirmare de primire. In ambele cazuri este bine sa specificati cum doriti sa primiti raspunsul pentru ca daca doriti sa-l primiti prin posta este firesc sa suportati aceste costuri iar daca specificati ca o sa veniti personal sa primiti raspunsul la sediul asociatiei, nu mai suportati costul prin posta.
Daca nu primiti raspuns puteti sesiza serviciul asociatii de proprietari din primarie.

Dar ca sa evitati a intra in conflict cu cei din conducerea asociatie, discutati si cu ceilalti vecini, vedeti ce stiu si ei, daca reclama aceleasi probleme... Asa poate aflati ca situatia e buna sau e chiar mai rau decat stiti dumneavoastra.


De ce oare nu se poate fara asociatii de proprietari,avind in vedere ca as.de proprietari sunt niste FIRME CPUSA care sug bani de la proprietari,avind in vedere ca platim niste bani doar ptr.salarii,si ce se mai da cu matura.Sa incheiem contracte directe cu furnizorii,curatenie cu firme de curatenie si sa ne lase inpace presedinte,administrator,femei de servici pe care ii platim degeaba.La noi in as.administrarorul imparte o factura de apa pe lunala 360 ap.si o factura de lumina pe casa scarii la 2 luni,si ptr.asta plarim un salariu de 2850lei la adm.,900 la presedinte si 2 salarii a cite 900 lei la 2 femei de servici.

Alte discuții în legătură

Cenzor extern sau comisie de cenzori din cadrul blocului mira55 mira55 Intrucat nu agreau comisia de cenzori, membrii comitetului executiv au mers cu un tabel prin bloc si s-au strans semnaturi pentru demiterea cenzorilor si ... (vezi toată discuția)
Functionare asociatie de proprietari ContSters134265 ContSters134265 La data de 01.12.2013, proprietarii a trei blocuri noi situate pe aceeasi strada au constituit o asociatie in conditiile Legii nr. 230/2007, iar cu ... (vezi toată discuția)
Repartizare cheltuieli asociatie de proprietari xp-kry xp-kry Repartizeaza urmatoarele cheltuieli in cadrul unei asociatii de proprietari respecta normele legale : 1.Energie electrica- lei/pers 2.Apa rece , canal - ... (vezi toată discuția)