avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 514 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Achiziţii şi livrări ... Analiza cod fiscal
Discuție deschisă în Achiziţii şi livrări intracomunitare

Analiza cod fiscal

Stimati colegi doresc sa supun atentiei dvs urmatoarea chestiune:

Atunci cand se realizeaza prestari sau achizitii de servicii intracomunitare schimbul de coduri valabile de TVA este foarte important. Practic daca nu se primeste cod valabil de TVA partenerul este tratat ca o persoana neimpozabila. Pentru a nu ameti foarte mult discutia nu doresc sa discutam despre exceptii ci despre cazul standard prezentat la art 133 alin 2 si anume:

ART. 133 Locul prestării de servicii
(1) În vederea aplicării regulilor referitoare la locul de prestare a serviciilor:
a) o persoană impozabilă care desfăşoară şi activităţi sau operaţiuni care nu sunt considerate impozabile în conformitate cu art. 126 alin. (1) - (4) este considerată persoană impozabilă pentru toate serviciile care i-au fost prestate;
b) o persoană juridică neimpozabilă care este înregistrată în scopuri de TVA este considerată persoană impozabilă.
(2) Locul de prestare a serviciilor către o persoană impozabilă care acţionează ca atare este locul unde respectiva persoană care primeşte serviciile îşi are stabilit sediul activităţii sale economice. Dacă serviciile sunt furnizate către un sediu fix al persoanei impozabile, aflat în alt loc decât cel în care persoana îşi are sediul activităţii sale economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se află respectivul sediu fix al persoanei care primeşte serviciile. În absenţa unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a serviciilor este locul unde persoana impozabilă care primeşte aceste servicii îşi are domiciliul stabil sau reşedinţa obişnuită.

In practica se foloseste schimbul de coduri valabile asa cum se precizeaza in norme:

(9) În cazul serviciilor pentru care se aplică prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, prestate de persoane impozabile stabilite în România, atunci când beneficiarul este o persoană impozabilă stabilită în alt stat membru şi serviciul este prestat către sediul activităţii economice sau un sediu fix aflat în alt stat membru decât România, prestatorul trebuie să facă dovada că beneficiarul este o persoană impozabilă şi că este stabilit în Comunitate. Se consideră că această condiţie este îndeplinită atunci când beneficiarul comunică prestatorului o adresă a sediului activităţii economice sau, după caz, a unui sediu fix din Comunitate, precum şi un cod valabil de TVA atribuit de autorităţile fiscale din alt stat membru, inclusiv în cazul persoanelor juridice neimpozabile care sunt înregistrate în scopuri de TVA. Dacă nu dispune de informaţii contrare, prestatorul poate considera că un client stabilit în Comunitate are statutul de persoană impozabilă:
b) atunci când beneficiarul nu a primit încă un cod individual de înregistrare în scopuri de TVA, însă îl informează pe prestator că a depus o cerere în acest sens, şi dacă prestatorul obţine orice altă dovadă care demonstrează că clientul este o persoană impozabilă sau o persoană juridică neimpozabilă care trebuie să fie înregistrată în scopuri de TVA, precum şi dacă efectuează o verificare la un nivel rezonabil a exactităţii informaţiilor furnizate de client, pe baza procedurilor de securitate comerciale normale, cum ar fi cele legate de verificarea identităţii ori a plăţii. Dacă nu dispune de informaţii contrare, prestatorul poate considera că un client stabilit în Comunitate are statutul de persoană neimpozabilă atunci când demonstrează că acel client nu i-a comunicat codul său individual de înregistrare în scopuri de TVA, aplicându-se celelalte reguli prevăzute de art. 133 din Codul fiscal, în funcţie de natura serviciului. Prevederile prezentului alineat se completează cu prevederile alin. (4).

Dilema mea vine de la punctul 1 al normelor si anume:

13. (1) Pentru stabilirea locului prestării serviciilor potrivit prevederilor art. 133 alin. (2) şi (3) din Codul fiscal, se are în vedere noţiunea de persoană impozabilă, astfel cum este aceasta definită din punctul de vedere al taxei pe valoarea adăugată. Identificarea altor elemente, cum ar fi faptul că persoana impozabilă realizează operaţiuni scutite de taxa pe valoarea adăugată sau că aceasta aplică regimul special de scutire pentru întreprinderi mici, nu influenţează modul în care regulile care guvernează locul prestării se aplică atunci când persoana impozabilă prestează sau primeşte servicii.

Intrebarea mea este daca aceste norme nu sunt cumva contradictorii sau cum se aplica acest punct 1?
Daca faptul ca o persoana impozabila aplica intr-un alt stat comunitar regimul de scutire pentru intreprinderi mici (deci nu e inregistrata ca platitor de TVA) nu trebuie sa influenteze modul in care se stabileste locul prestarii dar prin faptul ca o persoana impozabila o consideram neimpozabila pt ca nu este inregistrata in scopuri de TVA noi influentam locul prestarii serviciului (in loc sa il consideram in statul unde are sediul beneficiarul il consideram in statul in care are sediul prestatorul --- deci trecem de la art 133 alin 2 la art 133 al 3) nu reprezinta o contradictie?

Am rugamintea sa ma ajutati sa inteleg care este veriga lipsa din acest rationament indiferent de cum se procedeaza in practica. Sa discutam la nivel teoretic nu la nivel practic. Sper sa nu imi luati in nume de rau invitatia la aceasta discutie iar daca cunoasteti pe cineva care ar fi interesat de acest subiect sa il invitati sa participe.
Cel mai recent răspuns: Ioan Petru Butariu , Contabil 15:01, 4 Decembrie 2014
Mie mi se pare destul de logic, daca e persoana impozabila beneficiarul, acesta va datora TVA in statul lui, daca se aplica art 133 (2).

Beneficiarul, daca nu e din Romania, va aplica art similar cu CF ART. 150 Persoana obligată la plata taxei pentru operaţiunile taxabile din România:

(2) Taxa este datorată de orice persoană impozabilă, inclusiv de către persoana juridică neimpozabilă înregistrată în scopuri de TVA conform art. 153 sau 153^1, care este beneficiar al serviciilor care au locul prestării în România conform art. 133 alin. (2) şi care sunt furnizate de către o persoană impozabilă care nu este stabilită pe teritoriul României sau nu este considerată a fi stabilită pentru respectivele prestări de servicii pe teritoriul României conform prevederilor art. 125^1 alin. (2), chiar dacă este înregistrată în România conform art. 153 alin. (4) sau (5).

Pt aceasta beneficiarul se va inregistra in statul lui similar art 153 sau art 153^1.


Normele 13 (1) se refera la faptul ca, incadrarea ca persoana impozabila se face potrivit definitiei generale si nu a faptului ca realizeaza operaţiuni scutite de taxa pe valoarea adăugată sau că aceasta aplică regimul special de scutire pentru întreprinderi mici:

18. persoană impozabilă are înţelesul art. 127 alin. (1) şi reprezintă persoana fizică, grupul de persoane, instituţia publică, persoana juridică, precum şi orice entitate capabilă să desfăşoare o activitate economică;


Persoana impozabila este:

ART. 127 Persoane impozabile şi activitatea economică

(1) Este considerată persoană impozabilă orice persoană care desfăşoară, de o manieră independentă şi indiferent de loc, activităţi economice de natura celor prevăzute la alin. (2), oricare ar fi scopul sau rezultatul acestei activităţi.


Norme:

13. (1) Pentru stabilirea locului prestării serviciilor potrivit prevederilor art. 133 alin. (2) şi (3) din Codul fiscal, se are în vedere noţiunea de persoană impozabilă, astfel cum este aceasta definită din punctul de vedere al taxei pe valoarea adăugată. Identificarea altor elemente, cum ar fi faptul că persoana impozabilă realizează operaţiuni scutite de taxa pe valoarea adăugată sau că aceasta aplică regimul special de scutire pentru întreprinderi mici, nu influenţează modul în care regulile care guvernează locul prestării se aplică atunci când persoana impozabilă prestează sau primeşte servicii. Regulile prevăzute la art. 133 alin. (2) sau (3) din Codul fiscal se aplică numai în situaţia în care serviciile nu se pot încadra în niciuna dintre excepţiile prevăzute la art. 133 alin. (4), (5), (7) şi (8) din Codul fiscal. Dacă serviciile pot fi încadrate în una dintre excepţiile prevăzute la art. 133 alin. (4), (5), (7) şi (8), întotdeauna excepţia prevalează, nemaifiind aplicabile regulile generale stabilite la art. 133 alin. (2) şi (3).
Ultima modificare: Joi, 4 Decembrie 2014
Ioan Petru Butariu, Contabil
Multumesc pentru raspuns.

Sintetizand: daca sunt platitor de TVA, inregistrat in ROI si prestez un serviciu care nu se incadreaza la nicio scutire unei societati platitoare neplatitoare de TVA ii facturez cu taxare inversa sau cu TVA?

Daca il consider persoana impozabila e taxare inversa corect?
Daca il consider persoana neimpozabila e cu tva romanesc ... corect?

Cum o consider impozabila (pt ca nu tin cont de faptul ca aplica scutire pt intreprinderi mici) sau neimpozabila (pt ca nu mi-a dat un cod valabil de TVA) ?
Eu inteleg ca daca e vorba de persoana impozabila se aplica CF 133 (2), este prestare servciiu intracomunitara, si deci beneficiarul are obligatia platii, factura se va intocmi fara TVA, urmand ca beneficiarul fiind persoana impozabila sa se inregistreze pentru achizitii de servicii intracomunitare in tara lui si sa faca plata TVA (prin taxare inversa).

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Prestari servicii de reparatii intracomunitare ana1978 ana1978 Buna, Am urmatoarea intrebare: O societatea din Romania inregistrata ca platitor de tva si declarata in Reg. Operatorilor Intracomunitari presteaza servicii ( ... (vezi toată discuția)
Facturare servicii intracomunitare STEFAN ALINA STEFAN ALINA Buna ziua Societate neplatitoare de tva, neinscrisa in Registrul Operatorilor intracomunitari factureaza servicii la o societate din UE (societatea ... (vezi toată discuția)
Livrari servicii intracomunitare pt. neplatitori tva mihai_006 mihai_006 [b]O firma neplatitoare TVA, in ce conditii poate efectua livrari de servicii (software) intracomunitare?[/b] Este posibila sau necesara inscrierea in ROI ... (vezi toată discuția)