Lucrez intr-un spatiu deschis cu vreo 40-50 persoane + fiecare cu pc-ul lor (deci in domeniul IT).
As dorii sa stiu daca exista vreo reglementare in Romania privind protectia muncii referitoare la temperatura aerului pentru asigurarea comfortului.
Desi exista AC, iarna temperatura in spatiu e pe la 25-26 grade celsius ceea ce mie si altor colegi (nu toti) ni se pare incomfortabil.
Care ar fi o procedura de urmat pentru a atrage atentia angajatorului ca temperatura e chiar nepotrivita ?
Orientativ, puteti sa aveti in vedere prevederi din vechile Norme generale de protectia muncii, editia 2002, in care se analiza inclusiv microclimatul la locurile de munca si se mentiona, citez: "La locurile de munca (birouri, camere de comanda, incaperi cu videoterminale, incaperi social-culturale, etc.) unde desfasurarea activitatii profesionale necesita confort termic, trebuie asigurate urmatoarele conditii:
a) in perioada de vara:
-temperatura operativa intre 23-26 grade C,
-umiditatea relativa a aerului intre 30-70 %,
-viteza medie a curentilor de aer intre 0,1-0,3 m/s.
b) in perioada de iarna:
-temperatura operativa intre 20-24 grade C,
-umiditatea relativa a aerului intre 30-70 %,
-viteza medie a curentilor de aer intre 0,1-0,3 m/s...... "
Dupa cum se observa, temperatura este strans legata de umiditatea aerului din incapere si de existenta curentilor de aer. Altfel spus, caldura excesiva plus curentii de aer formati (deschidere ferestre) pot crea un disconfort si mai mare, putand duce chiar la aparitia unor raceli in randul lucratorilor (concediu de boala, costuri suplimentare pentru angajator). Aerisirea camerei este importanta, dar trebuie facuta in pauza de masa, cand lucratorii nu sunt la birou, in fata calculatorului.
Temperatura mentionata de dvs., de 25-26 grade C pare a fi prea mare si poate trage la somn, nu sa indemne la munca. O temperatura de 21-22 grade C (la mijlocul intervalului recomandat) poate fi optima pentru toti salariatii.
Daca prin prescurtarea dvs., AC, se intelege aer conditionat (sistem electric de incalzire/ racire), solutia este simpla - reduceti temperatura la o valoare acceptata de toti cei prezenti in incapere (dezavantajul halei in care va desfasurati activitatea).
Pentru sistemele de aer conditionat, fabricantul recomanda stabilirea temperaturii pe timp de vara, la maxim 10 grade C sub temperatura de afara.
Nominalizati un responsabil (acceptat de catre toti colegii) cu controlul dispozitivului de incalzire.
In mod normal, ar trebui sa aveti in firma un lucrator desemnat cu activitati de prevenire si protectie in domeniul ssm, caruia sa-i solicitati sa rezolve problema cu care va confruntati. Daca nu aveti lucrator desemnat (inseamna ca nu se respecta Legea ssm nr.319/ 2006, la firme cu peste 9 angajati fiind obligatie) informati angajatorul.
Orientativ, puteti sa aveti in vedere prevederi din vechile Norme generale de protectia muncii, editia 2002, in care se analiza inclusiv microclimatul la locurile de munca si se mentiona, citez: "La locurile de munca (birouri, camere de comanda, incaperi cu videoterminale, incaperi social-culturale, etc.) unde desfasurarea activitatii profesionale necesita confort termic, trebuie asigurate urmatoarele conditii:
a) in perioada de vara:
-temperatura operativa intre 23-26 grade C,
-umiditatea relativa a aerului intre 30-70 %,
-viteza medie a curentilor de aer intre 0,1-0,3 m/s.
b) in perioada de iarna:
-temperatura operativa intre 20-24 grade C,
-umiditatea relativa a aerului intre 30-70 %,
-viteza medie a curentilor de aer intre 0,1-0,3 m/s...... "
Nu exista si in noile Norme generale de proectia muncii (sau undeva) asemenea informatii precise?
POPA GHEORGHE
Specialist in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca
Precizarile din actualele norme sunt cele mentionate in Cerintele minime de securitate si sanatate pentru locul de munca aprobate prin HG nr.1091/ 2006 mentionate de colegul dragupfa.