avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 926 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Repartizarea salariului administratorului in ...
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Repartizarea salariului administratorului in asociatiile de proprietari

Buna ziua!

Cheltuielile cu salariile sau remuneratiile pentru administrator se repartizeaza, conform Legii 230 si HG 1588 din 2007, in functie de cota-parte indiviza de proprietate. In practica sunt firme de administrare imobile care, conform contractului de administrare semnat cu asociatia de proprietari, repartizeaza valoarea contractului de administrare pe proprietate individuala (apartament sau spatiu cu alta destinatie decat aceea de locuinta). Cu alte cuvinte, intr-un bloc cu 18 apartamente si doua spatii comerciale, fiecare proprietar de apartament si de spatiu comercial plateste 10 lei/luna, reprezentand valoarea contractului cu firma de administrare in suma de 200 lei/luna.
Este corecta aceasta modalitate de repartizare a sumei incasata de firma de administrare imobile? Daca nu, care este sanctiunea legala?

Va multumesc.
Cel mai recent răspuns: flory_mr , utilizator 08:50, 3 Octombrie 2019
Oricare locatar poate sa se adreseze justitiei si va avea castig de cauza.
Chiar daca in relatia asociatie-firma de administrare s-a adoptat un criteriu mediu, respectiv o suma pe apartament, in interiorul asociatiei suma trebuie repartizata dupa cota de proprietate.

PS: pentru afirmatia de mai jos poate dl Grecu vine si cu textul de lege!
Ultima modificare: Marți, 13 Ianuarie 2015
Dr.Virgil Dan Amza, Evaluator
Repartizarea costurilor cu salariile se repartizeaza cum ati spus, deci conform prevederilor L 230/2007, insa cheltuiala despre care vorbiti (200 lei), nu reprezinta o cheltuiala cu salariile, ci trebuie sa o priviti ca pe o cheltuiala obisnuita si care ar trebui repartizata proportional cu cota-parte indiviza de proprietate a fiecarei locuinte.
Ca cineva - conducerea as. prop. a negociat cu firma de administrare o valoare a contractului de 200 lei/luna, este altceva.
Pe de alta parte, daca in AG sau in com. ex. s-a hotarat ca aceasta cheltuiala sa se repartizeze pe apartament, nu este o greseala, deoarece chiar legea permite acest lucru.
Deci dvs. ar trebui sa stiti mai bine cum s-a hotarat cu privire la repartizarea cheltuielilor de administrare.
La noi, aceasta cheltuiala se repartizeaza prop. cu CPI de proprietate, de fapt prop. cu SU (sup. utila), mai precis 0,20 lei/mp sup. utila...
.......................
Am vazut si raspunsul dat de @amvirdan si nu sunt de acord cu acesta deoarece:
- legea permite ca o cheltuiala sa fie repartizata conform prev. contractuale (aici s-a negociat suma de 200 lei pentru 20 de apartamente);
- orice hot. luata AG poate fi contestata in justitie in termen de 45 de zile de la comunicarea acesteia, practic depinde cand s-a luat aceasta hotarare si daca contestarea este in termen;
Ultima modificare: Marți, 13 Ianuarie 2015
Adam Grecu, utilizator
Referitor la raspunsul dlui Amza (amvirdan)
"Oricare locatar poate sa se adreseze justitiei si va avea castig de cauza.",
am doua comentarii:
1. Daca niciun locatar nu se va adresa justitiei, inteleg ca nu va fi nicio problema. Mentionez, cu referire la raspunsul dlui Grecu, ca hotararea privind repartizarea sumei aferenta contractului de administrare (10 lei/proprietate individuala/luna) s-a luat in adunarea generala a asociatiei de proprietari. Avand in vedere acest aspect, mai poate avea castig de cauza o astfel de actiune in instanta?
2. Ce se intampla la un eventual control din partea organelor abilitate? Exista o sanctiune legala care se poate aplica asociatiei de proprietari si/sau firmei de administrare? Care este aceasta?

Va multumesc.
Asociatia dumneavoastra nu plateste salariul unui administrator, pe stat de plata, in baza uni CIM....
Asociatia dv a incheiat un contract de administrarea, un contract de prestari servicii de administrare, cu o persoana juridica. Unei persoane juridice nu poti sa-i dai salariu. Acesata firma intocmeste lunar o factura iar asociatia o achita.
Dar indiferent ca discutam de salariu in baza uni CIM (de fapt cheltuieli salariale ce includ si contributiile si impozitele) ori discutam de valoarea contractului de administrare incheiat cu o firma specializata, cheltuielile se rrepartizeaza pe listele de plata lunar, asa cum prevede HG 1588/2007, pe cota parte indiviza (suprafata utila a fiecarei proprietati) si nu egal pe fiecare spatiu ori apartament. Exceptia poate fi acolo unde toate apartamentele sau spatiile ar avea aceeasi suprafata utila, lucru greu de crezut.

Firma care administreaza trebuie, conform legislatiei, sa aiba obiectul principal de activitare "administrarea de imobile" si obligatoriu macar o pesoana care sa detina atestatul de administrator. Avand in vedere modul defectuos de repatizare a acestei cheltuieli, asa cum spuneti, inseamna ca acea firma nu cunoaste legislatia.
Discutati in comitet sa renunte la aceasta firma si angajati specialisti, persoane fizice sau juridice care stiu ce ce se mananca administrarea unei asociatii de proprietari.
Daca vreti sa-i faceti sa rrenunte, formulati o sesizare catre primarie la serviciul ce se ocupa de asociatii de proprietari, in care aratati ca firma inacalca prevederile legale.

Atunci cand presedintele, comitetul, cauta administrator este bine sa solicite candidatilor (pesoane fizice sau juridice) cateva documente, sa-i intrebe cum stiu ei sa repartizeze cheltuielile lunare... Un presedinte ce cunoaste legislatia isi da seama imediat daca discuta cu amatori sau cu profesionisti.
Avem apartamente de una pana la 5 camere in asociatie si spatii comerciale de 15 pana la 2000 metri patrati. In aceste conditii am avut oferte de la administratori (pers. fizice sau juridice), de exemplu cu 12 lei/apartament... S-au prezentat chiar cu liste de plata intocmite de ei la alte asociatii, unele publicate se site-ul lor de administrare, iar aceste liste erau gresit intocmite tocmai cu repartizarea cheltuielilor, impartind uneori la CPI ceea ce legea prevede pe numar de persoane si invers.
Selectati profesionisti si nu amatori!
Dupa aceasta controversa am studiat atent HG 1588/2007 si am ajuns la concluzia ca ambele abordari sunt legale.

In Norme se spune la sectiunea VII "Repartizarea cheltuielilor de alta natura" :

ART. 54
Cheltuielile de alta natura reprezinta cheltuielile asociatiei de proprietari pentru:
lucrarile de întretinere, reparatii si înlocuiri la antena ori antenele colective de televiziune,
care se repartizeaza în raport cu numarul prizelor de televizoare aflate în locuinte si în
spatiile cu alta destinatie decât aceea de locuinta, în conditiile în care nu exista o hotarâre a
adunarii generale prin care sistemul de antena colectiva sa fie desfiintat sau casat; cutiile
postale, cheile de la usa de intrare comuna în cladire, care se repartizeaza în raport cu
numarul proprietarilor;
alte cheltuieli, repartizarea facându-se în conformitate cu clauzele contractuale sau conform modului de facturare;
curatatul cosurilor de fum, care serepartizeaza fiecarui proprietar proportional cu numarul sobelor si al masinilor de gatit
racordate la cosurile de fum ale cladirii.

Conditia este ca in factura de administrare sa scrie ca tariful este de , sa zicem, 15 lei/apartament. Si, atunci, se pot repartiza egal pe apartamente strict cheltuielile de administrare (nu si cele de curatenie).

Ultima modificare: Marți, 13 Ianuarie 2015
Dr.Virgil Dan Amza, Evaluator

Alte discuții în legătură

Plata personalului care face curatenie intr-un bloc lucian1956 lucian1956 Buna seara, Am o intrebare referitoare la plata personalului care face curatenie intr-un bloc. La unele asociatii de proprietari plata se face pe cota ... (vezi toată discuția)
Sistem video poparlan poparlan am montat in bloc sistem supraveghere video si am hotarat sa se plateasca la nr de apartamente este corect? (vezi toată discuția)
Informare repartizare cheltuieli privind comisionul bancar GHEORGHIAN GHEORGHIAN Doresc să aflu cum este legal să se repartizeze cheltuielile privind comisionul bancar pe cota parte indiviză sau pe numărul de persoane. (vezi toată discuția)