avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 942 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Repartizarea salariului administratorului in ...
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Repartizarea salariului administratorului in asociatiile de proprietari

Buna ziua!

Cheltuielile cu salariile sau remuneratiile pentru administrator se repartizeaza, conform Legii 230 si HG 1588 din 2007, in functie de cota-parte indiviza de proprietate. In practica sunt firme de administrare imobile care, conform contractului de administrare semnat cu asociatia de proprietari, repartizeaza valoarea contractului de administrare pe proprietate individuala (apartament sau spatiu cu alta destinatie decat aceea de locuinta). Cu alte cuvinte, intr-un bloc cu 18 apartamente si doua spatii comerciale, fiecare proprietar de apartament si de spatiu comercial plateste 10 lei/luna, reprezentand valoarea contractului cu firma de administrare in suma de 200 lei/luna.
Este corecta aceasta modalitate de repartizare a sumei incasata de firma de administrare imobile? Daca nu, care este sanctiunea legala?

Va multumesc.
Cel mai recent răspuns: flory_mr , utilizator 08:50, 3 Octombrie 2019
Adriantot a scris:

HG 1588/2007 prevede modul de repartizare a cheltuielilor în cele 7 secțiuni din capitolul III.
Secțiunea a 4-a cuprinde cheltuielile ce se repartizează pe cota parte indiviza și aici sunt clar cuprinse și cheltuielile de administrare (indiferent cine administrează, persoana fizica sau juridica):
SECȚIUNEA a 4-a
Repartizarea cheltuielilor pe cota-parte indiviză de proprietate
Art. 43. - Cheltuielile pe cota-parte indiviză de proprietate, în funcţie de suprafaţa utilă a apartamentelor şi a spaţiilor cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă, reprezintă cheltuielile efectuate pentru administrarea, întreţinerea, repararea, exploatarea şi, după caz, consolidarea părţilor de construcţii şi instalaţii din condominiu aflate în proprietate comună.
Art. 44. - (1) Cheltuielile pe cota-parte indiviză de proprietate reprezintă cheltuielile asociaţiei cu privire la ..... personalul angajat sau contractat al asociaţiei: salarii sau remuneraţii pentru administrator, contabil, casier, instalator, electrician, portar, cheltuieli pentru curăţenie etc.; indemnizaţii acordate membrilor asociaţiei de proprietari ori persoanelor alese: preşedintele, membrii comitetului executiv şi ai comisiei de cenzori; prime; credite bancare; contracte sau poliţe de asigurări; alte servicii administrative către proprietatea comună.
Art. 45. - Cheltuielile pe cota-parte indiviză de proprietate se repartizează proporţional cu cota-parte indiviză de proprietate din proprietatea comună a fiecărui proprietar, calculată în funcţie de suprafaţele utile ale tuturor apartamentelor şi ale spaţiilor cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă.

Fiecare secțiune din capitolul III stabilește categoriile de cheltuieli si modul de repartizarea a acestora.
Ultima secțiune, cea de a 7-a, se intitulează "Repartizarea cheltuielilor de altă natură" adică acele cheltuieli care nu au fost cuprinse in primele 6 secțiuni.
Pentru o buna înțelegere, cu scuze, fac o analogie cu ocupațiile din COR, unde fiecare ocupație este clasificată clar, concret... dar exista și unele poziții intitulate "neclasificate anterior". Avem de exemplu 7541 - Scafandri; 7542 - Artificieri; .... și ultima grupare 7549 - "Alti muncitori calificați neclasificați în grupele de baza anterioare". Pai nu putem folosi acest cod 7549 dacă angajam un scafandru pentru simplul și elementarul motiv ca acesta are codul 7541, clar prevazut în legislație.
La fel de clar este și H.G. nr. 1588/2007 cu privire la repartizarea cheltuielilor de administrare, asa cum am subliniat în textele citate mai sus.

Fondul de Salarii Anual este ilegal impus pe listele lunare de plată a Întreținerii DACĂ FONDURILE COMUNE ALE ASOCIAȚIEI NU AU FOST VOTATE ÎNTR-UN BUGET ANUAL, ÎNTR-O ADUNARE GENERALĂ LEGAL CONVOCATĂ, CONFORM ART. 47, 48 ȘI 53 DIN LEGEA NR. 196/2018.
E suficient să citiți art 53 din Legea nr. 196/2018 și veți constata că sunt ilegale salariile sau indemnizațiile impuse abuziv pe listele de plată de către membrii Comitetului Executiv, fără ca sumele să se fi votat în Adunarea Generală anuală (SE VOR STORNA CHELTUIELILE COMUNE CARE NU AU AVUT CONSIMȚĂMÂNTUL PROPRIETARILOR).
DE-ASEMENI, DOAR ADUNAREA GENERALĂ ARE DREPTUL SĂ APROBE PRIN VOT ȘI ANGAJAREA/DEMITEREA PERSONALULUI ANGAJAT.
Art. 53. - Adunarea Generală a PROPRIETARILOR MEMBRI ai Asociației de Proprietari are următoarele ATRIBUȚII:
a) ALEGE ȘI REVOCĂ DIN FUNCȚIE președintele, membrii Comitetului Executiv și cenzorul;
b) ADOPTĂ ȘI MODIFICĂ STATUTUL și Regulamentul Condominiului;
d) ADOPTĂ ȘI MODIFICĂ BUGETUL DE VENITURI ȘI CHELTUIELI;
e) adoptă hotărâri privind executarea lucrărilor de întreținere, REPARAȚII, modernizare, consolidare și reabilitare termică și eficiență energetică a Condominiului;
g) ADOPTĂ HOTĂRÂRI ASUPRA FONDULUI ANUAL DE SALARII ȘI INDEMNIZAȚII;
h) ADOPTĂ HOTĂRÂRI ASUPRA CUANTUMULUI INDEMNIZAȚIILOR, precum și asupra NUMĂRULUI ȘI FUNCȚIILOR PERSONALULUI ÎNCADRAT CU CONTRACT INDIVIDUAL DE MUNCĂ SAU CU CONTRACT DE PRESTĂRI SERVICII ÎN CADRUL ASOCIAȚIEI DE PROPRIETARI (...), dar și asupra VALORII și a modalităților de contractare, ÎN LIMITA BUGETULUI DE VENITURI ȘI CHELTUIELI;
i) STABILEȘTE MODALITĂȚILE ȘI TRANȘELE DE PLATĂ A CONTRIBUȚIILOR FIECĂRUI PROPRIETAR, PENTRU FIECARE DINTRE CATEGORIILE DE CHELTUIELI, conform reglementărilor în vigoare;
j) STABILEȘTE SISTEMUL DE PENALIZĂRI pentru restanțele afișate pe lista de plată ce privesc cheltuielile Asociației de Proprietari, conform prevederilor legale în vigoare;
k) mandatează președintele și Comitetul Executiv pentru ANGAJAREA ȘI ELIBERAREA DIN FUNCȚIE A ADMINISTRATORULUI, CENZORULUI sau a altor angajați ori prestatori, în scopul administrării şi bunei funcţionări a CONDOMINIULUI;
m) exercită alte atribuții care i-au fost conferite prin Statut, prin Acordul de Asociere sau PRIN VOTUL PROPRIETARILOR MEMBRI AI ASOCIAȚIEI.
[ link extern ]

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Plata personalului care face curatenie intr-un bloc lucian1956 lucian1956 Buna seara, Am o intrebare referitoare la plata personalului care face curatenie intr-un bloc. La unele asociatii de proprietari plata se face pe cota ... (vezi toată discuția)
Sistem video poparlan poparlan am montat in bloc sistem supraveghere video si am hotarat sa se plateasca la nr de apartamente este corect? (vezi toată discuția)
Informare repartizare cheltuieli privind comisionul bancar GHEORGHIAN GHEORGHIAN Doresc să aflu cum este legal să se repartizeze cheltuielile privind comisionul bancar pe cota parte indiviză sau pe numărul de persoane. (vezi toată discuția)