Am nevoie de niste sfaturi de la cineva care cunoaste mai bine aceste aspecte,dar intai sa prezint situatia:
in luna iulie anul trecut am inceput sa lucrez la un atelier de reparatii auto,discutand in prealabil cu managerul sau seful atelierului,nu stiu exact functia dansului,urmand sa fac o luna de proba pentru o suma de bani,dupa care sa intru efectiv pe postul de lucru cu salariu dublu sumei din perioada de proba+contract de munca inregistrat cu salariul minim pe economie; luna iulie a trecut repede si la sfarsitul ei mi s-a comunica ca ar mai trebui sa fac o luna de proba ca sa-si dea seamna daca ma descurc sau nu;zis si facut,a trecut inca luna si apoi inca o amanare pentru inca o luna;la sfarsitul lui septembrie le-am spus ca deja au trecut 3 luni si ajunge cu perioada de proba,ca vreau contract de munca si sa intru pe salariul stabilit de la bun inceput;insa atunci mi s-a spus ca nu mai pot sa-mi dea acea suma ci una ceva mai mica,si am acceptat in ideea ca imi fac si contract de munca sa stau in continuare urmand ca peste alte 3 luni sa renegociem salariul in functie de performantele mele;la sfarsitul lunii octombrie am intrebat iar de contract,si mi s-a spus ca e dat la facut la o firma de profil cu care colaboreaza ,si ca o sa-mi vina.S-a facut noiembrie,am intrebat iar de contract, si am primit un dat din umeri ca raspuns,apoi a venit decembrie si n-am mai spus nimic,banii pe decembrie i-am luat pe 5 ianuarie ,asa ca dupa ce am luat banii le-am spus ca mai stau doar saptamana respectiva(ca sa nu-i las cu ochii in soare fara om) si dupa care nu mai vin,neavand contract de munca,si nici banii promisi la prima negociere.
Mi s-a adus un contract de munca facut pentru 2 ore pe zi cu suma de 250 ron,cu care desigur nu am fost de acord;le-am mai acordat o sansa sa-mi faca un contract pe program normal,si suma de bani pe care am primit-o lunar din septembrie pana in decembrie inclusiv,insa au spus ca nu se poate,asadar mi-am oprit activitatea,urmand sa-mi iau banii pe cele 4 zile lucrate in ianuarie la sfaristul lui odata cu ceilalti colegi.
Ieri in schimb am vorbit cu fostul meu sef,si l-am intrebat daca o sa-mi primesc banii sigur la sfarsitul lunii,si m-a asigurat ca-i voi primi,si ca oricum trebuie sa mai trec pe acolo sa semnez decizia de incetare sau ceva de genul,si am ramas putin surprins :O si i-am spus si lui cum sa semnez o decizie de incetare la un contract pe care nu l-am semnat,dupa care mi-a spus ca si nesemnat,acel contract ar fi fost inregistrat la revisal si ca mi s-a platit la cnas si fondul de pensie.Contractul ce mi l-a prezentat la inceputul lunii avea ca data de incheiere 19 decembrie daca tin bine minte,dar oricum nu am semnat nici o hartie pe toata perioada cat am lucrat acolo.
Acum,nu stiu ce sa fac,cand ma duc sa iau banii,ar trebui sa semnez sau nu decizia de incetare?Ar trebui sa cer si o adeverinta ceva din care sa reiasa ce contributii s-au platit in baza contractului inregistrat de ei ? dar pe care repet eu nu l-am semnat,eu stiind ca nu am contract de munca
Ce ma sfatuiti sa fac?
Art.16 (3) C.mun. : Angajatorul este obligat ca, anterior inceperii activitatii, sa inmaneze salariatului un exemplar din contractul individual de munca.
Art. 260 C.mun.
(1) Constituie contraventie si se sanctioneaza astfel urmatoarele fapte:
.........
p) incalcarea prevederilor art. 16 alin. (3), cu amenda de la 1.500 lei la 2.000 lei.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre inspectorii de munca.
.........
Prin urmare, daca exista un c.i.m. , solicitati angajatorului un exemplar de pe acesta. In cazul in care constatati ca nu este semnatura dvs pe c.i.m., puteti sesiza Parchetul.
Multumesc pentru raspuns
Eu pana in ianuarie anul acesta am trait cu impresia ca nu am nici un fel de contract;contractul ce mi l-au pus in fata era in 2 exemplare,deci nu stiu ce sa mai cred.
Insa ,presupunand ca am un contract activ,nesemnat de mine,ce ar trebui sa fac daca de exemplu imi spun ca imi dau banii pe ianuarie dupa ce semnez decizia de incetare?ar trebui sa le cer si o fisa fiscala sau ceva ?
Plata salariului nu poate fi conditionata de semnarea deciziei de incetare a c.i.m.
Art.40 alin.2 C.mun.:
(2) Angajatorului in revin, in principal, urmatoarele obligatii:
....
c) sa acorde salariatilor toate drepturile ce decurg din lege, din contractul colectiv de munca aplicabil si din contractele individuale de munca;
....
Prin urmare, neplata drepturilor salariale poate face obiectul :
- unei sesizari la ITM-ul in raza caruia acel angajator isi are sediul social
In sesizare veti specifica datele dvs de identitate , precum si neregulile savarsite de catre angajatorul dvs in legatura cu relatiile de munca, securitatea si sanatatea in munca . De exemplu, neplata salariului, neinregistrarea demisiei, neplata orelor suplimnetare, neacordarea reapausului saptamanal etc.
ITM-ul va constata incalcarea legislatiei muncii si va putea sanctiona - indirect - cu avertisment sau cu amenda pe angajator, dar nu-l poate obliga pe angajator sa va plateasca salariile restante.
Sesizarile pot fi transmise catre ITM (Inspectoratul Teritorial de Munca) prin:
- posta;
- e-mail;
- fax;
- inregistrate chiar la sediul institutiei.
- unei actiuni in instanta la Tribunalul in raza caruia aveti domiciliul sau locul de munca.
Singura autoritate in stat care il poate obliga pe angajator este instanta de judecata. Actiunea se depune la Tribunalul in a carui raza aveti domiciliu sau locul de munca , in termen de 3 ani de la data de cand trebuia sa va plateasca salariile. Actiunea este scutita de plata taxelor judiciare.
- unei proceduri de mediere.
Medierea conflictelor de munca poate interveni atat in faza extraprocesuala (inaintea declansarii unui proces in fata instantelor de judecata) cat si in etapa procesuala (dupa ce s-au formulat cereri de chemare in judecata, apeluri sau recursuri).
Pentru medierea conflictelor individuale de munca sunt aplicabile prevederile art. 73 alin. (2) din Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, cu modificarile si completarile ulterioare. ( art. 178 (2) din Legea 62/2001 a Dialogului social).
Multumesc mult de raspunsuri!
As mai avea o singura intrebare:
care e diferenta dintre un contract de 2 ore pe zi ,si unul cu program normal de 8 ore pe zi?la fondul de pensie si la cnsa angajatorul vireaza sume mai mici,proportionale cu salariul trecut in CIM,dar mai sunt si alte dezavantaje?adica concediu de odihna,concediu medical,ajutor de somaj in cazul concedierii ?
Multumesc frumos!
Difeferentele intre cele doua contracte ar consta in :
- plata unor contributii mai mici, acestea fiind raportate proportional cu salariu mentionat in c.i.m.
- calculul stagiului de cotizare la somaj . De exemplu, 1 an de zile lucrat cu 2 ore/zi = 3 luni de stagiu de cotizare la somaj , iar 1 an de zile lucrat cu 8 ore/zi =1 an de zile de stagiu de cotizare la somaj
Timpul parţial al contractului de muncă nu influenţează stagiul de cotizare la sistemul public de pensii şi nici concediul de odihnă, acestea având acelaşi regim cu cel aplicabil contractului de muncă cu timp integral.
Art. 106 Cmun.
(1) Salariatul incadrat cu contract de munca cu timp partial se bucura de drepturile salariatilor cu norma intreaga, in conditiile prevazute de lege si de contractele colective de munca aplicabile.
(2) Drepturile salariale se acorda proportional cu timpul efectiv lucrat, raportat la drepturile stabilite pentru programul normal de lucru.