avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 733 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Traduceri Recomandãri pentru traducãtorii aflati la început ...
Discuție deschisă în Traduceri

Recomandãri pentru traducãtorii aflati la început de drum - a se vedea legislatia fiscala modificata si completata la zi

Am strans mai multe informatii utile traducatorilor care sunt la inceput de drum.
Toti am fost la inceput…
Macar ca tie sa iti fie mai usor decat mi-a fost mie.
Iata ce trebuie sa faci:

1. Obtii autorizatia de traducator emisa de Ministerul Justitiei.

2. Faci stampila pe care sa se mentioneze: numele COMPLET, Traducator autorizat “limbile straine”, Ministerul Justitiei, Romania, numarul autorizatiei.
Nu exista vreo impunere privind dimensiunea sau forma stampilei.

3. Mergi la Administratia Financiara (de care apartii, conform domiciliului) si completezi o fisa de inscriere (Declaratie) in care stabilesti sediul profesional, domeniul de activitate si alte asemenea date:
- sediul profesional e preferabil sa il stabilesti acasa, nu e nevoie de acceptul proprietarilor imobilului si nici nu reprezinta stabilire de sediu social, cum e la societati comerciale. Poti sa il schimbi ulterior foarte usor.
- Domeniul de activitate, conform Codului CAEN Rev II este: Activitati de traducere scrisa si orala (interpreti) – cod 7430

4. Completezi o declaratie privind venitul estimat pentru anul in curs. Vei completa:
a. venitul estimat (sa zicem 1000 ron)
b. cheltuielile estimate (sa zicem 800 ron)
c. profitul net estimat (200 ron)

4. Ti se intocmeste o Decizie de impunere (adica se aplica 16% la profitul estimat, in cazul de mai sus: 32 ron). Acest impozit se plateste, in mod normal, in 4 rate trimestriale dar daca te inscrii in luna octombrie, sa zicem, il vei plati intr-o singura rata, logic.
Mentiune: unele tanti de la Administratia Financiara nu sunt suficient de amabile sa intocmeasca pe loc aceasta Decizie si or sa te trimita acasa, spunandu-ti ca se trimite prin posta. E OK si asa, numai ca eu am patit-o de 2 ori: am primit decizia mult dupa incheierea primului trimestru si am platit penalitati de intarziere…

[5. Anual, inainte de 28 februarie, trebuie sa mergi la Adm Financ si sa faci rectificarea: adica vei duce Registrul de Incasari si Plati si vei completa o alta Declaratie in care scrii suma reala cu care ai incheiat anul. Daca acea suma e mai mare de 32 ron, platesti diferenta, daca nu, ti se va scadea din impozitul pe anul in curs.
Nu e mare filosofie, vei vedea la fata locului. Important e sa nu ignori aceste vizite la Adm Financ, pt ca vei plati si tu penalitati].

6. Tot de la Administratia Financiara trebuie achizitionate:
a. Registru Unic de Control (o chestie mare, imensa) – costa pana in 20 lei.
b. Registru de Incasari si Plati (atentie!!! Va recomand sa il cumparati din timp – nu e musai sa fie cumparat de la Adm Financ – pt ca e important sa aiba coloane pentru numerar si coloane pentru banca, va veti lovi de asta pe parcurs)
Acesta trebuie numerotat pe fiecare pagina (tanti de la Adm Financ nu a stiut sa imi spuna daca pe fata scriu “1” si pe verso “2” sau numerotez doar filele, pe fata, asa ca mai intreaba) iar la final, acesta trebuie “snuruit” – actiune pe care, de obicei, o fac cei de la gheretele de pe langa Administratiile Financiare, ii dau gauri, il leaga cu o sfoara si ii lipesc o foita de hartie.
Odata snuruit Registrul, scriem pe foita de hartie “Acest registru are 100 de pagini”, facem o cerere de mana catre… nu mai stiu, parca Directorul Adm Financ., cum ca dorim sa inregistram acest Registru si ne ducem cu el la Administratia Financiara la Registratura unde ni se pune un nr de inregistrare pe Cerere si cam atat.

7. In termen de X zile Administratia Financiara elibereaza CIF-ul (certificatul de identificare fiscala).
8. Mergi:
a. fie la orice magazine de tipizate sau supermarket
b. fie la magazine care tiparesc personalizate

si cumperi sau comanzi facturiere si chitantiere.
(Inainte era obligatorie si o Fisa de Magazie, acum, de cand nu mai sunt fiscale (facturile), se pare ca nu mai e obligatorie nici aceasta Fisa. E f ieftina, eu ti-o recomand, e mai usor sa tii evidenta numerelor.)

Nu exista vreo impunere im privinta formei facturierelor.

Poti, la fel de bine, sa le emiti cu ajutorul softurilor specializate.

Important e:
- sa nu dai numere identice facturilor din carnete cu cele facute pe calculator;
- sa nu sari niciun numar (daca sari, folosind softul, emite ulterior numarul sarit si anuleaza factura)
- sa tii cont care factura e incasata cu cash si care prin banca.

Discutia despre contabilitate e mai complicate, voi incerca sa detaliez mai jos.

9. Mergi la o banca si iti deschizi contul. Aceasta nu se poate intampla inainte de a obtine CIF-ul.

(La alegerea bancii, iti propun sa nu iei in calcul proximitatea, ci comisioanele aplicate, pt ca vei folosi internet banking, ma gandesc… deci nu te ajuta ca e la contul strazii, daca ia de 3 ori mai mult ca alte banci la incasarea unei sume de bani in cont!)

Acest cont este al tau CA TRADUCATOR.
Banii intrati sau iesiti din el trebuie sa aiba NEAPARAT justificare contabila. Nu incasa bani din alte surse si nu efectua plati din el decat daca ai factura de la furnizor, in calitate de traducator.





Mai am si alte lucruri de adaugat, poate le voi sintetiza si voi mai adauga.

Sper sa iti fi fost de folos.

Delia Motoasca
Nici PFA nu poate opta, micro-intreprinderea este SRL
Deductibile, adica se scad pe cheltuieli, se scad din incasari.
Nu stiu cit este minimul, daca esti la inceput poti face o estimare de citeva milioane, 3 -4 - 5, oricum se face regularizarea la inceputul anului viitor.
Din 5 milioane sa zicem, 5,5% vei da la sanatate, impartit la 4 (se plateste trimestrial.
Daca esti si angajata undeva, nu platesti la pensie.
Mai scriu mai tirziu, acum trebuie sa plec.
Trebui sa le lamurim, nici o grija, nu te lasam asa.
liail a scris:


Daca esti si angajata undeva, nu platesti la pensie.


Se poate sa fiu si angajata si sa am si PFA?


liail a scris:

Mai scriu mai tirziu, acum trebuie sa plec.
Trebui sa le lamurim, nici o grija, nu te lasam asa.


Multumesc :D
Se poate si angajat si PFA.
Deci, la sanatate - 5,5% din venitul net, anual, platibil in 4 transe trimestriale.
La pensie, daca faci contract, este 222 lui minim lunar.
Aici este o discutie despre pensii la PFA: www.avocatnet.ro/content/for...
Oricum, e cam incurcata treaba - daca nu esti angajat in alta parte, trebuie sa faci obligatoriu contract cu casa de pensii. Suma minima anuala pentru care se plateste contributia la pensii este aprox. 8000 lei, iar suma lunara de platit este 222 lei. Dar ca PFA nu stii dinainte cit vei cistiga ... insa cei 222 lei trebuie sa-i platesti.
La cheltuieli, pe linga papetarie, rechizite, pensie, sanate, cumparare PC/laptop, piese schimb etc, poti sa mai pui si o parte din intretinere, electricitate, gaze, telefon etc., daca sediul il ai acasa.
Care sunt demersurile necesare obtinerii autorizatiei de traducator emisa de Ministerul Justitiei ?
Pentru obtinerea autorizatiei de traducator de la Ministerul Justitiei aveti nevoie de unul dintre următoarele acte de studii:
a) copia legalizată a diplomei de licenţă sau echivalentă din care rezultă specializarea în limba sau limbile străine pentru care solicită autorizarea;
sau
b) copia legalizată a diplomei de licenţă care atestă că a absolvit un institut de învăţământ superior în limba străină pentru care solicită autorizarea;
sau
c) copia legalizată a diplomei de bacalaureat ori echivalentă din care rezultă că a absolvit un liceu cu predare în limba străină sau în limba minorităţilor naţionale pentru care se solicită autorizarea;
sau
d) copia legalizată a atestatului de traducător eliberat de Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional în specialitatea ştiinţe juridice, din limba română în limba străină pentru care solicită autorizarea şi din limba străină în limba română;
In conditiile in care nu aveti un act de studii dintre cele mentionate, Ministerul Culturii si Cultelor organizeaza examene pentru obtinerea atestatului de traducator pe domeniul juridic (traducere si retroversiune), atestat care va permite sa solicitati apoi autorizarea din partea Ministerului de Justitie: [ link extern ]
Alte detalii si discutii pe aceasi tema gasiti aici:
www.avocatnet.ro/content/for...
www.avocatnet.ro/content/art...
L.C.

Alte discuții în legătură

P.f.a. infiintare - traducator rabina rabina Buna ziua, Mă interesează care sunt paşii şi costul pentru a deveni P.F.A. ca traducător. Mulţumesc. (vezi toată discuția)
Pfa cursuri, meditatii. autorizatie traducator mj. CGL CGL Buna ziua, As dori sa stiu care e calea de urmat pentru urmatoarea situatie: - am autorizatie de la Min. Justitiei ca traducator autorizat -doresc sa ... (vezi toată discuția)
Baza legala efectuare traduceri alinda2 alinda2 Buna ziua. Posed autorizatia de traducator eliberata de Ministerul Justitiei in anul 2000, insa am lucrat in domeniu doar pe baza de contract de munca (adica ... (vezi toată discuția)