avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 722 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Traduceri Recomandãri pentru traducãtorii aflati la început ...
Discuție deschisă în Traduceri

Recomandãri pentru traducãtorii aflati la început de drum - a se vedea legislatia fiscala modificata si completata la zi

Am strans mai multe informatii utile traducatorilor care sunt la inceput de drum.
Toti am fost la inceput…
Macar ca tie sa iti fie mai usor decat mi-a fost mie.
Iata ce trebuie sa faci:

1. Obtii autorizatia de traducator emisa de Ministerul Justitiei.

2. Faci stampila pe care sa se mentioneze: numele COMPLET, Traducator autorizat “limbile straine”, Ministerul Justitiei, Romania, numarul autorizatiei.
Nu exista vreo impunere privind dimensiunea sau forma stampilei.

3. Mergi la Administratia Financiara (de care apartii, conform domiciliului) si completezi o fisa de inscriere (Declaratie) in care stabilesti sediul profesional, domeniul de activitate si alte asemenea date:
- sediul profesional e preferabil sa il stabilesti acasa, nu e nevoie de acceptul proprietarilor imobilului si nici nu reprezinta stabilire de sediu social, cum e la societati comerciale. Poti sa il schimbi ulterior foarte usor.
- Domeniul de activitate, conform Codului CAEN Rev II este: Activitati de traducere scrisa si orala (interpreti) – cod 7430

4. Completezi o declaratie privind venitul estimat pentru anul in curs. Vei completa:
a. venitul estimat (sa zicem 1000 ron)
b. cheltuielile estimate (sa zicem 800 ron)
c. profitul net estimat (200 ron)

4. Ti se intocmeste o Decizie de impunere (adica se aplica 16% la profitul estimat, in cazul de mai sus: 32 ron). Acest impozit se plateste, in mod normal, in 4 rate trimestriale dar daca te inscrii in luna octombrie, sa zicem, il vei plati intr-o singura rata, logic.
Mentiune: unele tanti de la Administratia Financiara nu sunt suficient de amabile sa intocmeasca pe loc aceasta Decizie si or sa te trimita acasa, spunandu-ti ca se trimite prin posta. E OK si asa, numai ca eu am patit-o de 2 ori: am primit decizia mult dupa incheierea primului trimestru si am platit penalitati de intarziere…

[5. Anual, inainte de 28 februarie, trebuie sa mergi la Adm Financ si sa faci rectificarea: adica vei duce Registrul de Incasari si Plati si vei completa o alta Declaratie in care scrii suma reala cu care ai incheiat anul. Daca acea suma e mai mare de 32 ron, platesti diferenta, daca nu, ti se va scadea din impozitul pe anul in curs.
Nu e mare filosofie, vei vedea la fata locului. Important e sa nu ignori aceste vizite la Adm Financ, pt ca vei plati si tu penalitati].

6. Tot de la Administratia Financiara trebuie achizitionate:
a. Registru Unic de Control (o chestie mare, imensa) – costa pana in 20 lei.
b. Registru de Incasari si Plati (atentie!!! Va recomand sa il cumparati din timp – nu e musai sa fie cumparat de la Adm Financ – pt ca e important sa aiba coloane pentru numerar si coloane pentru banca, va veti lovi de asta pe parcurs)
Acesta trebuie numerotat pe fiecare pagina (tanti de la Adm Financ nu a stiut sa imi spuna daca pe fata scriu “1” si pe verso “2” sau numerotez doar filele, pe fata, asa ca mai intreaba) iar la final, acesta trebuie “snuruit” – actiune pe care, de obicei, o fac cei de la gheretele de pe langa Administratiile Financiare, ii dau gauri, il leaga cu o sfoara si ii lipesc o foita de hartie.
Odata snuruit Registrul, scriem pe foita de hartie “Acest registru are 100 de pagini”, facem o cerere de mana catre… nu mai stiu, parca Directorul Adm Financ., cum ca dorim sa inregistram acest Registru si ne ducem cu el la Administratia Financiara la Registratura unde ni se pune un nr de inregistrare pe Cerere si cam atat.

7. In termen de X zile Administratia Financiara elibereaza CIF-ul (certificatul de identificare fiscala).
8. Mergi:
a. fie la orice magazine de tipizate sau supermarket
b. fie la magazine care tiparesc personalizate

si cumperi sau comanzi facturiere si chitantiere.
(Inainte era obligatorie si o Fisa de Magazie, acum, de cand nu mai sunt fiscale (facturile), se pare ca nu mai e obligatorie nici aceasta Fisa. E f ieftina, eu ti-o recomand, e mai usor sa tii evidenta numerelor.)

Nu exista vreo impunere im privinta formei facturierelor.

Poti, la fel de bine, sa le emiti cu ajutorul softurilor specializate.

Important e:
- sa nu dai numere identice facturilor din carnete cu cele facute pe calculator;
- sa nu sari niciun numar (daca sari, folosind softul, emite ulterior numarul sarit si anuleaza factura)
- sa tii cont care factura e incasata cu cash si care prin banca.

Discutia despre contabilitate e mai complicate, voi incerca sa detaliez mai jos.

9. Mergi la o banca si iti deschizi contul. Aceasta nu se poate intampla inainte de a obtine CIF-ul.

(La alegerea bancii, iti propun sa nu iei in calcul proximitatea, ci comisioanele aplicate, pt ca vei folosi internet banking, ma gandesc… deci nu te ajuta ca e la contul strazii, daca ia de 3 ori mai mult ca alte banci la incasarea unei sume de bani in cont!)

Acest cont este al tau CA TRADUCATOR.
Banii intrati sau iesiti din el trebuie sa aiba NEAPARAT justificare contabila. Nu incasa bani din alte surse si nu efectua plati din el decat daca ai factura de la furnizor, in calitate de traducator.





Mai am si alte lucruri de adaugat, poate le voi sintetiza si voi mai adauga.

Sper sa iti fi fost de folos.

Delia Motoasca
Buna ziua,

M-am inregistrat fiscal ca si traducator la sf. lunii feb.2012, dar din motive independente de mine colaborarea nu s-a materializat in sensul ca nu am incheiat nici un contract, nu am realizat nici o traducere si nu am obtinut venit din urma acestei "activitati" din momentul inregistrarii si pana in prezent, in consecinta, neavand practic activitate am inteles ca nu este necesara completarea si depunerea declaratiei privind venitul estimativ.
Intrebarea mea este: In acest caz, sunt obligata sa depun formularul 220?
Va rog sa ma ajutati cu un raspuns, ce ar trebui sa fac in acest caz sa fiu in legalitate?

Multumesc anticipat, orice sugestie este binevenita!


Trebuia sa depuneti D220 odata cu D200. Estimarea se poate face pe un venit mic pentru a nu plati impozit mare pe venituri pe care nu le obtineti in realitate.
De asemenea, daca nu aveti venituri din contracte de munca, trebuie sa depuneti declaratii si sa achitati contributii si la sanatate (la venitul minim) si la pensii (daca nu depasiti 8.400 pe an, nu este obligatoriu sa platiti contributia dar trebuie sa va asigurati. Anul viitor, cu declaratia 200 veti dovedi ca nu a-ti obtinut venituri care sa depaseasca plafonul de scutire).
Daca aveti un contract de munca, va revine obligatia de a achita impozitul pe venitul estimat si contributia minima la casa de sanatate.
Pana pe data de 25 februarie 2013 mai aveti obligatia depunerii declaratiei 392A(contrbuabili inregistrati ca platitori de TVA) sau 392B (contrbuabili neinregistrati ca platitori de TVA). Chiar daca nu aveti vanzari sau cheltuieli, aceasta trebuie depusa pe zero.

Toate contributiile si impozitul pe venit sunt gestionate de ANAF cu incepere de la 1 iulie2012.
L.C.
deltra a scris:



9. Mergi la o banca si iti deschizi contul. Aceasta nu se poate intampla inainte de a obtine CIF-ul.

(La alegerea bancii, iti propun sa nu iei in calcul proximitatea, ci comisioanele aplicate, pt ca vei folosi internet banking, ma gandesc… deci nu te ajuta ca e la contul strazii, daca ia de 3 ori mai mult ca alte banci la incasarea unei sume de bani in cont!)

Acest cont este al tau CA TRADUCATOR.
Banii intrati sau iesiti din el trebuie sa aiba NEAPARAT justificare contabila. Nu incasa bani din alte surse si nu efectua plati din el decat daca ai factura de la furnizor, in calitate de traducator.



Buna ziua,

Sunt abia la inceput de drum si as avea o intrebare legata de contul bancar.

M-am inregistrat la Adm. Fin. ca traducator autorizat, iar acum astept eliberarea CIF-ului. Intrebarea mea este: nefiind nici PFA, nici persoana juridica, pentru ce tip de cont pot sa optez ca sa fie totul in regula? Am sunat la Raiffeisen si cei de acolo mi-au zis ca in situatia mea pot sa imi fac oricare dintre tipurile acestea de cont: persoana juridica, profesie liberala sau IMM. Dar ceva ma face sa cred ca nu e chiar asa. Ma puteti ajuta cu un raspuns? Multumesc!

De ce aveti dubii?
Activitatea Dvs. se va desfasura ca si profesie liberala si daca banca respectiva are oferta pentru cont curent pentru profesii liberale, aceasta este cea mai potrivita optiune.
Personal, am deschis cont ca si PFA traducator autorizat (banca la care am apelat nu avea oferta pentru profesii liberale) si nu-mi dauneaza decat in ceea ce priveste comisioanele care sunt aplicate ca si entitatilor cu personalitate juridica dar nu ma indoiesc ca se aplica aceleasi comisioane si conturilor deschise pe profesiile liberale.
Important este ca rulajul din contul curent sa fie evidentiat corect in registrul de incasari si plati. Sfaturile utilizatorului @deltra in ceea ce priveste alegerea bancii sunt de luat in considerare ca si notiunile in ceea ce priveste contabilitatea in partida simpla + registrele necesare despre care gasiti informatii in linkurile urmatoare:
www.avocatnet.ro/content/for...
[ link extern ]
[ link extern ] /
L.C.
Daca cineva detine autorizatie de traducator de la Ministerul Culturii si deschide PFA sau S.C. poate face traduceri autorizate ?
Ce inseamna de fapt a fi autorizat pentru a face traduceri recunoscute oficial ?
Care este legatura dintre autorizatia emisa de Min. Justitiei si cea efectiva de traducator data de Ministerul Culturii in urma examenului ?
Ultima modificare: Luni, 5 Mai 2014
BX, utilizator

Alte discuții în legătură

P.f.a. infiintare - traducator rabina rabina Buna ziua, Mă interesează care sunt paşii şi costul pentru a deveni P.F.A. ca traducător. Mulţumesc. (vezi toată discuția)
Pfa cursuri, meditatii. autorizatie traducator mj. CGL CGL Buna ziua, As dori sa stiu care e calea de urmat pentru urmatoarea situatie: - am autorizatie de la Min. Justitiei ca traducator autorizat -doresc sa ... (vezi toată discuția)
Baza legala efectuare traduceri alinda2 alinda2 Buna ziua. Posed autorizatia de traducator eliberata de Ministerul Justitiei in anul 2000, insa am lucrat in domeniu doar pe baza de contract de munca (adica ... (vezi toată discuția)