Am o nelamurire si v-as ruga sa ma ajutati .Voi incerca pe scurt sa va prezint speta .
Vreau sa imi construiesc o casa si am contactat o firma de arhitectura din Craiova ,in luna august 2013.Am stabilit sa mi se intocmeasca DTAC si PTDE , termenul convenit de noi fiind 1.03.214.Nu am semnat nici un fel de contract scris , a fost doar o intelegere verbala ,pretul pentru ceea ce am solicitat fiind de 3000 de euro.In luna noiembrie 2013 mi s-a emis o factura de avans pe care scria plata avans conf contr.nr.68/14.11.2113 in suma de 2000 euro , pe care de buna credinta am platit-o.Mi-au fost trimise pe mail , eu fiind plecata din tara la munca ,niste planse desenate , insa nu o documentatie completa pe care sa o pot depune pt obtinerea AC.Apoi in august 2014 mi-au emis o noua factura in suma de 1800 euro in baza aceluiasi contract pe care repet nu l-am vazut , nu stiu ce pret este stabilit in el, nu stiu ce clauze contine , nu l-am semnat.Nu am platit-o intrucat mi s-a parut necinstit ca de la 3000 euro cat stabiliseram verbal sa se ajunga la 3800 , adica 800 euro in plus.L-am contactat telefonic pt.explicatii , mi-a raspuns dupa multe insistente , i-am spus ca nu voi mai plati nici un ban pana ce nu am toata documentatia completa pentru obtinere AC si devizul de lucrari si materiale.De atunci nu m-a mai contactat , nici eu pe el , pana in data de 15 ian 2015 cand mi-a trimis pe mail un extras de cont din popria contabilitate in care mi se comunica , ca datorez firmei 1800 de euro.Intrebarea mea este ma poate obliga cumva legal sa platesc suma asta?Este valabil acel contract nesemnat de mine ( nici macar nu l-am vazut ) de care el se prevaleaza in emiterea facturilor ?Va putea in continuare sa emita facturi in baza lui ? Ce sa fac ? Nu mai am nevoie de serviciile lui , mi-am rezolvat treaba cu alta firma mult mai ieftin , am renuntat si la avansul platit, dar daca continua asa ma gandesc serios sa il dau in judecata sa imi restituie avansul.Credeti ca am vreo sansa ?
Da aveti sanse. Insa necesita o mica clarificare si anume dvs. ce sunteti persoana fizica sau persoana juridica? Caci in functie de asta se face o incadrare juridica diferita a raporturilor contractuale.
In al 2-lea rand, conventia, adica acordul de vointa intre dvs. si prestatoreste contract in baza codului civil, insa dat fiind ca neintelegerile cad asupra unor clauze din contract instanta va stabili daca pentru valabilitatea contractului era necesara indeplinirea formei ad validitatem a contractului (eu asa cred ca trebuia) sau este suficient acordul de vointa. In mare raspunsul este ca da, aveti sanse, insa in concret trebuie analizata situatia. Nu va mai spun ca medierea (adica intelegerea intre dvs. si celalalt, nu neaparat medierea ca institutie legala) este mai buna decat procesul, stiti si dvs. de ce.
Tinand cont ca s-au emis doua facturi ,eu cred ca era absolut necesar sa se incheie un contract in forma scrisa , semnat de ambele parti care sa constituie baza legala a acelor facturi .Ce parere aveti ?
trandafir2
Moderator 1din 1 utilizatori consideră acest răspuns util
DA, exista obligatia despre care vorbiti, insa nu in baza faptului ca a emis doua facturi si nici in baza codului civil (caci contractul este intelegerea dintre parti, acordul de vointa, poate doar in baza contractului de antrepriza definit la art.1851 si urmatoarele), insa va puteti prevala din plin de Codul deontologic al profesiei de arhitect care evoca in Secţiunea 3, un titlu numit: Asumarea şi contractarea misiunilor
Arhitectul îşi va asuma misiuni doar în baza unui contract scris Art. 27 Arhitectul are îndatorirea de a trata cu maximă responsabilitate obligaţiile asumate prin contract.
Art. 28 Arhitectul are obligaţia de a încheia un contract în formă scrisă, pentru orice prestaţie a sa remunerată, indiferent de forma de exercitare a profesiei, respectiv:
a) contract individual de muncă între arhitectul salariat şi angajator, pe o perioadă de timp determinată sau nedeterminată;
b) contract de proiectare sau de consultanţă între biroul sau firma unui arhitect şi clientul care comandă o lucrare, un proiect sau un serviciu de arhitectură;
c) alte tipuri de contracte încheiate în baza şi potrivit legii.
Art. 29 (1) Pentru întocmirea contractelor de proiectare şi/sau, după caz, de consultanţă, precum şi a altor contracte, se recomandă utilizarea modelelor de contract puse la dispoziţie de Ordinul Arhitecţilor din România şi respectarea legislaţiei de specialitate în vigoare.
(2) Contractele de proiectare sau de consultanţă pentru elaborarea unei lucrări/prestaţii de arhitectură vor cuprinde capitole şi clauze privind obligaţiile asumate şi volumul prestaţiei, termenele de realizare, onorariul cuvenit, etapizarea plăţilor, obligaţii şi responsabilităţi ale ambelor părţi semnatare, penalităţi pentru neexecutarea obligaţiilor, moduri de recepţionare a documentaţiilor, obligaţia de a răspunde la observaţiile/reclamaţiile clientului, precum şi clauze privind proprietatea intelectuală.
(3) În cazul în care pe parcursul derulării contractului apare necesitatea elaborării unor lucrări suplimentare neprevăzute iniţial, a decalării termenelor de predare negociate iniţial, a modificării onorariului sau a altor prevederi iniţiale, părţile vor conveni, de comun acord, modificarea clauzelor respective prin acte adiţionale la contractul de bază.
Puteti invoca si vicii de consimtamant dpdv al Codului civil eroarea de fapt in care ati fost, etc
Cu alte cuvinte, legea ar fi de partea dvs.
Reziliere contract
virgil71
Buna ziua.
Am incheiat acum 2 ani un contract de proiectare cu un birou de arhitectura.
Un contract sumar, fara clauze, doar obiectul contractului, partile ... (vezi toată discuția)