avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 542 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Cheltuieli la bloc
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Cheltuieli la bloc

Doresc sa stiu cine stabileste cum se impart cheltuielile pe apartament,la bloc(curent pe casa scarii, lift, femeie de seriviciu)?
Unde se stabileste cum se face reparitia cheltuielilor?In Adunarea generala?Este stabilita prin Hotararea consiliului Local, sau unde?
Va intreb pt. ca la noi la bloc, femeia de serviciu se plateste functie de suprataza apartamentului fiecaruia.(de parca ne-ar face menajul in casa).Liftul se plateste functie de suprafata apartamentului,(de parca circula cu liftul apartamentul, nu persoanele care stau in el). Comitetul de asociatie a propus sa angajam un avocat care sa-l plateasca proprietarii, sa ne reprezinte,in cazul inaintarii dosarelor in instanta a celor care nu platesc intretinerea.Nu mi se pare corect sa plateasca toti proprietarii.Ii maresc salariul casierului, ori de cate ori doreste comitetul, pe cheltuiala noastra. Face cursul de protectia muncii, administratorul,pe cheltuiala asociatie de proprietari, fara sa fim consultati.Este obligatoriu sa faca acest curs?Este normal sa-l faca pe cheltuiala proprietarilor?

Putem renunta la aceste "servicii, la urmatoarea sedinta?
Cel mai recent răspuns: gbrlcostache , utilizator 13:25, 23 Ianuarie 2018
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Foarte multe intrebari : cheltuielile se repartizeaza dupa reglementarile HG 1588/2007, facute in baza legii 230/2007.
Din cele enumerate de dumneavostra se pare ca cel care intocmeste listele procedeaza corect: femeia de servicu se repartizeaza dupa cota de proprietate si nu dupa numarul de persoane. Liftul, similar, tot dupa cota de prorpietate in ceea ce priveste service de intretinere. Asadar: se procedeaza legal.

Avocatul se suporta, in final, de cei restantieri, nu de toti locatarii.
Cursul de SSM: trebuia prevazuta suma in bugetul de venituri si cheltuieli aprobat de adunarea generala: aici aveti dreptate.

Casierului i se stabileste salariul de catre comitet dar tot asa, in baza plafonului permis de BVC.


1-Repartizarea cheltuielilor se face conform dispozitii in vigoare pe mai multe criterii,conform disp HG nr 1588/2007
Art. 32. — (1) Toti proprietarii au obligatia sa plateasca lunar, conform listei de platä a cheltuielilor asociatiei de proprietari, in avans sau pe baza facturilor emise de furnizori, cota de contributie ce le revine Ia cheltuielile asociatiei de proprietari, inclusiv cele aferente fondurilor din asociatia de proprietari.
(2) Repartizarea cheltuielilor sau a obIigatiilor financiare pe fiecare proprietate individuala revine administratorului, in cadrul contractului Incheiat cu reprezentantul asociatiei de proprietari a condominiului. Lista de plata se semneaza de administrator si de un membnu al comisiei de cenzori si se aproba de presedinte prin semnatura si aplicarea stampilei asocialiei, persoanele semnatane certificand si raspunzand de corectitudinea Iistei de plata.
(3) Niciun propnietar de apartament sau de spatiu cu alta destinatie decat aceea de locuinta nu va fi exceptat de Ia obligatia de a contribui Ia plata cheltuielilor comune, ca urmare a renutanii Ia folosirea unei parti din proprietatea comuna, a abandonarii apartamentului sau a spatiului cualta destinatie decat aceea de locuinta or in alte situatii.
Repartizarea cheltuielilor pe numar de persoane
Art. 34. — Cheltuielile care sunt determinate de numarul persoanelor care Iocuiesc in condominiu si nu pot fi individualizate pe fiecare proprietar pe baza unor dispozitive de masura se repartizeaza proportional cu numarul de persoane care Iocuiesc sau desfasoara activitati In cladire in luna pentru care se calculeaza lista de plata si reprezinta cheltuielile asociatiei pentru: apa rece, calda si canalizare; combustibil pentru prepararea apei calde de consum; energia electrica utilizata pentru functionarea instalatiiIor comune; colectarea deseurilor menajere, vidanjare
Art. 39. — (1) Cheltuielile pe consumuri individuale reprezinta cheltuielile asociatiei pentru: apa rece si canalizare; apa calda menajera; energia termica, combustibilul si apa rece pentru prepararea apei calde; gaze naturale; incalzirea apartamentului sau a spatiuIui cu alta destmnatie decat aceea de locuinta.
(2) Cheltuielile pe consumuri individuale se repartizeaza In functie de indexul contoarelor individuale sau in functie de alte critenii in baza carora se pot individualiza consumunile
Art. 43. — Cheltuielile pe cota-parte indiviza de proprietate, in functie de suprafata utila a apartamentelor si a spatiiIor cu alta destinatie decat aceea de Iocuinta, reprezinta cheltuielile efectuate pentru administrarea, intretinerea, repararea, exploatarea si, dupa caz, consolidarea partilor de constructii si instalatii din condominiu aflate in proprietate comuna.
Art. 44. — (1) Cheltuielile pe cota-parte indiviza de proprietate reprezinta cheltuielile asociatiei cu privire Ia proprietatea comuna, cu privire Ia: fondul sau fondunile pentru Iucrari de intretinere, service, reparatii si, dupa caz, de consolidare, reabilitare, eficienta energetica, modernizare Ia partile de constructii si instaIatii aflate in si pe proprietatea comuna, astfel cum este descrisa in cartea tehnica a constructiei si in acordul de asociere: subsolul; conductele de distnibutie si coloanele instalatiilor de apa, canalizare, incalzire, energie electnica; casa scarii; podul; spalatoria; uscatoria; terasa; ascensorul; intenfonul — partea de instaIatie de pe proprietatea comuna; centrala termica proprie; crematoriul; tubulatura de evacuare a deseurilor menajere; structura de rezistenta; fatadele; acoperisuI si altele asemenea, conform
prevedenilor din acordul de asociere; personalul angajat sau contractat al asociatiei: salarii sau remuneratii pentru administrator, contabil, casier, instalator, electrician, portar, cheltuieli pentru curatenie etc.; indemnizatii acordate membrilor asociatiei de proprietari or persoanelor alese: presedintele, membrii comitetului executiv si ai comisiei de cenzori; prime; credite bancare; ccntracte sau poIite de asigurari; alte servicii administrative catre proprietatea comuna.

In primul rand va multumesc f. mult pt. raspuns.Imi cer mii de scuze ca am navalit cu arsenalul de intrebari.Dar am intretinerea lunara 45 lei, o singura persoana.In conditiile in care sunt contorizata separat cu apa, gazele, caldura.Si platesc 16 lei cheltuieli administrative, o singura persoane.Ni s-a spus ca facturiere, chitantiere,etc.Curentul pe casa scarii, in conditiile in care avem senzori de miscare la sistemul de iluminat, in tot blocul.
Foarte multi bani pe avocati, comitetul asociatiei, cheltuieli administrative.
Nu mi se pare logic sa platesc femeia de serviciu pe suprafata apartamentului meu.Sau liftul pe suprafata apartamentului meu.De ce nu platesc si gunoiul si curentul pe casa scarii in functie de suprafatza apartamentului meu? Am un apartament de 52 de mp, o persoana si platesc 40 lei pt.mai nimic.
Cum sa plateasca avocatul, restantierii, daca restantierii nu-si platesc intretinerea.Ei nu trec pe la asociatie.Cu banii celor buni platnici platesc avocat.
Valoarea cursului SSM este achitata tot de noi.Tot pe banii nostri au acel fond de cheltuieli aprobat in Adunarea Generala.
cum ii stabileste comitetul salariul casierului(administratorului), fara sa ne intrebe pe noi, fara sa ne dam votul?
cum ii stabileste comitetul salariul casierului(administratorului), fara sa ne intrebe pe noi, fara sa ne dam votul?


Dvs. ati participat la vreo AG a proprietarilor in ultimii 10 ani?
In general acolo se discuta si aceste aspecte, se discuta bugetul de venituri si cheltuieli, tinand cont ca asociatiile nu prea au venituri, dar cheltuieli - cat incape... de aceea com. ex. trebuie sa-si i-a o marja de siguranta privind aceste cheltuieli deoarece preturile se mai schimba (de obicei in sus, nu?), iata casierul - dupa cata munca face, mai vrea si el 2-3 lei la salariu (la dvs. la servici, nu se procedeaza la fel?), iata guvernul a marit salariul minim brut pe economie garantat in plata la valoarea de 975 lei pe luna, urmand ca in 2016, acesta sa creasca la 1200 lei pe luna...
Deci com. ex. de la as. dvs. procedeaza corect, in cazul in care onor guvernul da o Hot. de guvern, de marire a sal., trebuie sa se conformeze.

Cu raspunsul la celelalte intrebari cred ca este in regula...
Am sa incerc sa va lamuresc la cateva intrebari ale dv.
1. Dv., ca proprietar aveti o cota-parte indiviza pe proprietatea comuna compusa din toate spatiile si instalatiile din condominiu in afara apartamentului dv., dar si a instalatiei individuale. Aceasta cota-parte indiviza este proportionala cu suprafata apartamentului.
Pe holul pe care il curata femeia de serviciu aveti o cota-parte de suprafata. Este motivul pentru care ii platiti indemnizatia atat cat va curata partea dv. din hol.
Pentru lift este acelasi rationament, el facand parte din proprietatea comuna. La lift platiti service-ul lunar sau, eventual, reparatiile necesare.

2. Curentul electric al liftului se repartizeaza pe numar de persoane pentru ca se presupune la modul general ca 2 persoane folosesc liftul de doua ori mai mult decat o persoana.
Gunoiul se repartizeaza pe numar de persoane pentru ca abonamentul lunar este conform contractului incheiat cu prestatorul de salubritate pe numar de persoane, presupunandu-se, tot la modul general, ca doua persoane arunca gunoi de doua ori mai mult decat una singura.

3. Cheltuielile administrative sunt necesare administrarii proprietatii comune si se repartizeaza dupa acelasi principiu al cotei-parti indivize. Nu se administreaza persoanele, ci condominiul. De aceea toate salariile, indemnizatiile, cheltuielile necesare administrarii se repartizeaza in functie de cota-parte indiviza.

4. Cheltuielile cu avocatul ar trebui sa se puna pe liste in contul restantierilor care, in urma castigarii procesului, vor trebui sa achite, pe langa restantele datorate si cheltuielile facute in legatura cu acest proces. Pana atunci asociatia trebuie sa cheltuiasca niste bani din fondurile proprii, bani incasati de la proprietarii care platesc la zi.

5. Comitetul executiv este cel care negociaza salariile, indemnizatiile si, daca se considera necesar si aceste cheltuieli sunt cuprinse in bugetul de venituri si cheltuieli, pot fi facute, fara sa mai fie intrebati proprietarii de fiecare data. E suficient ca acestia au aprobat in AG acest buget de venituri si cheltuieli.

Alte discuții în legătură

Modul de repartizare a cheltuielilor Bogdan_86 Bogdan_86 Buna ziua, Ce inseamna modul de repartizare a cheltuielilor dupa numarul de persoane, asa cum prevede art. 82, alin. (3) si (4) din L196/2018? [quot](3) ... (vezi toată discuția)
Lift si cheltuieli comune buigaa buigaa Din ce am citi am inteles ca se plateste liftul si daca stau la parter,dar se plateste dupa nr. de persoane sau dupa suprafata apartamentului ? La fel si ... (vezi toată discuția)
Repartizare cheltuieli cota parte indiviza bratubotan bratubotan La subsolul blocului a fost inlocuita coloana de apa calda. Pe scara sunt si apartamente care au centrala proprie de apartament. Cum se repartizeaza ... (vezi toată discuția)