Din nefericire lucrez intr-un spatiu de birouri in care lipseste o ventilatie naturala precum si lumina naturala.
Ventilatia artificiala lipseste iar lumina artificiala este foarte proasta (lumina rece, in unele locuri foarte slaba in altele foarte puternica) ceea ce isi spune cuvantul asupra sanatatii mele si a colegilor.
a. m-ar interesa sa stiu care este legea/normele care reglementeaza parametrii de mediu (ventilatie/nivel de oxigen, iluminat etc.) in spatiile de birouri?
b. carei institutii ne-am putea adresa in cazul in care angajatorul nu intentioneaza sa amelioreze conditiile de lucru?
Calitatea mediului de munca este legiferata prin HG nr. 1091/ 2006 - Cerinte minime de securitate si sanatate pentru locul de munca, care mentioneaza in anexa 1:
6. Ventilatia locurilor de munca in spatii inchise
6.1. La locurile de munca in spatii inchise trebuie luate masuri pentru a asigura suficient aer proaspat, avandu-se in vedere metodele de lucru utilizate si cerintele fizice impuse lucratorilor.
In cazul utilizarii unui sistem de ventilare fortata, acesta trebuie sa fie mentinut in stare de functionare. Orice avarie trebuie semnalizata de un sistem de control, daca acest lucru este necesar pentru sanatatea lucratorilor.
6.2. Daca se utilizeaza instalatii de ventilare mecanica sau de aer conditionat, acestea trebuie sa functioneze astfel incat sa nu creeze disconfort prin expunerea lucratorilor la curenti de aer.
Orice depunere sau impuritate ce poate crea un risc imediat pentru sanatatea lucratorilor prin poluarea atmosferei trebuie eliminata fara intarziere.
8. Iluminatul natural si artificial
8.1. In masura in care este posibil, locurile de munca trebuie sa aiba iluminat natural suficient si sa fie prevazut un iluminat artificial adecvat pentru sanatatea si securitatea lucratorilor.
8.2. Instalatiile de iluminat din incaperile cu posturi de lucru si de pe caile de acces si de circulatie trebuie amplasate in asa fel incat sa nu existe riscul de accidentare a lucratorilor ca rezultat al tipului de iluminat montat.
8.3. Locurile de munca in care lucratorii sunt in mod deosebit expusi riscurilor in caz de intrerupere a iluminatului artificial trebuie sa fie prevazute cu iluminat de siguranta /urgenta de o intensitate suficienta.
Angajatorul are obligatia sa evalueze riscurile profesionale pentru toate locurile de munca/ posturile de lucru si sa stabileasca masuri tehnice, organizatorice, economiso-financiare pentru ca sanatatea si securitatea lucratorilor sa nu fie afectata.
In cadrul evaluarii riscurilor profesionale, se face determinari de gaze toxice, ale curentilor de aer, pentru iluminat, etc. de catre firme autorizate de catre Ministerul muncii si Ministerul sanatatii si se emit buletine de determinare insotite de recomandari, care trebuie realizate de catre angajator.
La evaluarea rioscurilor profesionale se are in vedere si starea de sanatate a lucratorilor, mentionata in dosarul medical individual al fiecarui lucrator. Dosarul cuprinde inclusiv rezultatul examinarii medicale la angajare si rezultatul examinarii medicale periodice.
Pentru nerespectarea legislatiei puteti sesiza in scris, cu nr. de inregistrare/ data Inspectoratul teritorial de munca si Directia judeteana de sanatate publica.
Va multumesc pentru raspuns.
Ma insel cand spun ca reglementari de genul "suficient aer proaspat" si "iluminat artificial adecvat" lasa loc de interpretari in favoarea angajatorului ?
Cand am pus intrebarea ma temeam ca intr-adevar nu exista o lege care sa reglementeze minimele cerinte intr-un mod obiectiv (intensitatea luminoasa, concentratie oxigen / CO2 etc.)
Mai direct fie pusa intrebarea, ce sanse de castig am putea avea impotriva angajatorului ?: pe de o parte el spune ca asigurat un mediu "suficient" de sanatos pe de alta parte noi angajatii spunem ca nu, drept dovada stand durerile de cap datorita luminii slabe si a proastei ventilatii..
POPA GHEORGHE
Specialist in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca
In raspunsul anterior am mentionat necesitatea efectuarii unor determinari de noxe chimice si/ sau noxe fizice, dupa caz si emiterea unor buletine de determinare noxe.
Angajatorul nu poate interpreta in favoarea sa, cum ar dori, valorile determinate fiind cele existente, la care trebuie sa se refere si sa ia masurile care se impun.
Determinarile au valori maxim admise (se regasesc in anexe la HG nr.1425/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare), care nu pot fi depasite. In buletinele de determinare, valorile obtinute prin masuratori se compara cu aceste valori limita si in functie de rezultat se iau masurile utile.
Solicitati angajatorului sa prezinte buletinele de determinare noxe.
Aveti posibilitatea sesizarii ITM si/ sau a DJSP.
Afectiunile medicale de care spuneti ca suferiti trebuie certificate de catre medicul specialist de medicina muncii cu care angajatorul are incheiat contract de prestari servicii medicale.