In situatia in care buletinele de determinări de noxe profesionale, eliberate de laboratoarele abilitate, se incadreaza in valorile-limită de expunere profesională la locurile de muncă, acestea (conditiile) mai sunt recunoscute in sensul celor prevazute in Codul Muncii?
Buletinele de determinare noxe efectuate la locurile de munca de catre firme autorizate de catre Ministerul muncii/ laboratoare proprii autorizate de catre MM reflecta noxele existente la locul de munca.
Determinarile de noxe se efectueaza obligatoriu, indiferent ca acestea se incadreaza la un moment dat in limitele maxim admise sau nu se incadreaza de loc. Obligatia revine angajatorului conform prevederilor Legii ssm nr.319/ 2006
-art.12 al.(1) Angajatorul are următoarele obligaţii:
a) să realizeze şi să fie în posesia unei evaluări a riscurilor pentru securitatea şi sănătatea în muncă, inclusiv pentru acele grupuri sensibile la riscuri specifice;
-art.13. În vederea asigurării condiţiilor de securitate şi sănătate în muncă şi pentru prevenirea accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale, angajatorii au următoarele obligaţii:
l) să asigure funcţionarea permanentă şi corectă a sistemelor şi dispozitivelor de protecţie, a aparaturii de măsură şi control, precum şi a instalaţiilor de captare, reţinere şi neutralizare a substanţelor nocive degajate în desfăşurarea proceselor tehnologice;
Controlul instalatiilor de captare, retinere si neutralizare a substantelor nocive nu se pot face fara efectuarea determinarilor de noxe chimice.
Evaluarea riscurilor profesionale si conditiile de munca nu pot fi facute/ apreciate daca nu se fac determinari de noxe fizice si noxe chimice la toate locurile de munca/ posturile de lucru, care pot fi incadrate in conditii deosebite.
Pentru incadrarea locurilor de munca in conditii deosebite trebuie respectate prevederile HG nr. 261/ 22.02.2001 cu modificarile si completarile ulterioare. Conform ultimei modificari, avizul pentru incadrarea locurilor de munca in conditii deosebite, in anul 2013, nu se mai da de catre ITM ci de catre Inspectia muncii.
In perioada 2001-2013 firmele trebuiau sa deruleze programe de masuri, pe care sa le indeplineasca in totalitate, pentru reglementarea conditiilor de munca si incadrarea in valorile limita admise, pentru noxe, la locurile de munca/ posturile de lucru.
cred ca nu m-am exprimat corect si nu m-am facut inteles in primul mesaj. de fapt ma intereseaza daca in conditiile in care valorile sunt sub limita admisibila(zgomt, vibratii,iluminat, umiditate),pot beneficia de concediul suplimentar prevazut de codul muncii fara inregistrarea la ITM ?
POPA GHEORGHE
Specialist in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca
Concediul suplimentar de odihna se acorda lucratorilor conform mentiunilor din contractul colectiv de munca incheiat la nivel de firma.
Lista locurilor de munca/ posturilor de lucru la care se acorda concediu suplimentar se avizaeaza de catre ITM in urma intocmirii unei documentatii de catre firma, din care fac parte si buletinele pentru determinari de noxe.