avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 527 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Impozite, taxe şi timbrul de ... Lamuriri prima angajare a absoventilor de invatamant ...
Discuție deschisă în Impozite, taxe şi timbrul de mediu 2013. Legalitate şi interpretare juridică

Lamuriri prima angajare a absoventilor de invatamant superior

In urma cu o saptamana am absolvit facultatea , sunt inginer in protectia mediului si caut cateva lamuriri :
- din ce am auzit statul ofera o prima in valoare de 1 salariu minim pe economie tuturor absolventilor care se angajeaza ;am fost la fortele de munca din orasul meu natal dar aici nimeni nu stia nimic despre subiect asa ca nu m-am dat batut , m-am interesat in continuare si am gasit urmatoarele :
Legea 76 din 2002 a somajului si ocuparea fortei de munca (act.la 1.01.2008):
ART. 73^1
(1) Absolventii institutiilor de invatamant si absolventii scolilor speciale, in varsta de minimum 16 ani, inregistrati la agentiile pentru ocuparea fortei de munca, in situatia in care se angajeaza cu program normal de lucru, pentru o perioada mai mare de 12 luni, beneficiaza, din bugetul asigurarilor pentru somaj, de o prima egala cu un salariu de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare la data incadrarii.

(3) Drepturile prevazute la alin. (2) se acorda absolventilor care isi mentin raporturile de munca sau de serviciu pentru o perioada de cel putin 12 luni de la data angajarii.
Vedeti si unele restrictii de la alin.(5).
Art.80:
(1) Angajatorii care incadreaza in munca pe durata nedeterminata absolventi ai unor institutii de invatamant sunt scutiti, pe o perioada de 12 luni, de plata contributiei datorate la bugetul asigurarilor pentru somaj, aferenta absolventilor incadrati, si primesc lunar, pe aceasta perioada, pentru fiecare absolvent:
a) 1 salariu de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii ciclului inferior al liceului sau ai scolilor de arte si meserii;
b) 1,2 salarii de baza minime brute pe tara garantate in plata, in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii de invatamant secundar superior sau invatamant postliceal;
c) 1,5 salarii de baza minime brute pe tara garantate in plata, in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii de invatamant superior.
Art.82 zice ca trebuie diploma de absolvire la o institutie acreditata.
ART. 83
(1) Angajatorii care incadreaza absolventi in conditiile art. 80 sunt obligati sa mentina raporturile de munca sau de serviciu ale acestora cel putin 3 ani de la data incheierii.
ART. 84^1
(1) Angajatorii care, dupa indeplinirea obligatiei prevazute la art. 83 alin. (1), mentin raporturile de munca sau de serviciu cu absolventii incadrati in conditiile art. 80 primesc, pentru fiecare an de continuare a raporturilor de munca sau de serviciu, un ajutor financiar egal cu suma aferenta contributiilor sociale datorate de angajatori pentru aceste persoane si virate, conform legii.
(2) Ajutorul financiar prevazut la alin. (1) poate fi acordat pe o perioada de cel mult 2 ani de la data indeplinirii obligatiei prevazute la art. 83 alin. (1).
(3) Prin contributii sociale datorate de angajatori se intelege contributia de asigurari sociale, contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, contributia pentru asigurari sociale de sanatate si contributia de asigurari pentru somaj.

Din cate vad in lege se prevede ca as beneficia de 1,5 * salariul minim pe economie drept prima ....
Poate cineva sa ma lamureasca cu acest subiect ?
Cel mai recent răspuns: MarinelaR , utilizator 21:51, 29 Decembrie 2009
Legislatai aplicabila este lg 76/2002 , normele la aceasat actualizate pana in 2009 cu hg 449/2009.

Le radua aici:

lg 76:
Art. 731. - (1) Absolvenţii instituţiilor de învăţământ şi absolvenţii şcolilor speciale, în vârstă de minimum 16 ani, înregistraţi la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă, în situaţia în care se angajează cu program normal de lucru, pentru o perioadă mai mare de 12 luni, beneficiază, din bugetul asigurărilor pentru şomaj, de o primă egală cu un salariu de bază minim brut pe ţară garantat în plată, în vigoare la data încadrării.
(2) Absolvenţii cărora li s-a stabilit dreptul la indemnizaţie de şomaj şi se angajează în perioada de acordare a indemnizaţiei, în condiţiile prevăzute la alin. (1), beneficiază, din bugetul asigurărilor pentru şomaj, de o sumă egală cu indemnizaţia de şomaj la care ar fi avut dreptul, în condiţiile legii, până la expirarea perioadei de acordare a acesteia, dacă nu s-ar fi angajat.
(3) Drepturile prevăzute la alin. (2) se acordă absolvenţilor care îşi menţin raporturile de muncă sau de serviciu pentru o perioadă de cel puţin 12 luni de la data angajării.
(4) Salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, avut în vedere la calculul indemnizaţiei de şomaj la care persoanele prevăzute la alin. (2) ar fi avut dreptul, în condiţiile legii, dacă nu s-ar fi angajat, este salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, în vigoare la data angajării.
(5) Nu beneficiază de prevederile alin. (1) şi (2):
a) absolvenţii care la data absolvirii studiilor aveau raporturi de muncă sau de serviciu;
b) absolvenţii care se încadrează la angajatori cu care au fost în raporturi de muncă sau de serviciu în ultimii 2 ani;
c) absolvenţii care la data solicitării dreptului urmează o formă de învăţământ;
d) absolvenţii instituţiilor de învăţământ faţă de care angajatorii au obligaţia, potrivit legii, de a-i încadra în muncă;
e) absolvenţii pentru care plata indemnizaţiei de şomaj a fost suspendată potrivit art. 45 alin. (1) lit. c), iar ulterior, ca urmare a schimbării duratei contractului individual de muncă, plata indemnizaţiei de şomaj încetează potrivit art. 44 lit. a

hg 449:
(1) Drepturile prevazute de art. 73ind1 alin. (1) si art. 80 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, solicitate incepand cu data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 126/2008 privind modificarea si completarea unor acte normative in vederea eliminarii legaturilor dintre nivelul drepturilor acordate din bugetul asigurarilor pentru somaj si nivelul salariului de baza minim brut pe tara si al stabilirii masurilor de aplicare a unor regulamente comunitare, aprobata prin Legea nr. 55/2009, in considerarea unor raporturi de munca sau de serviciu stabilite inainte de data intrarii in vigoare a acestei ordonante de urgenta a Guvernului, se stabilesc in functie de valoarea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata in vigoare la data incadrarii in munca.

Deci prima conditie este sa fiti inregistrat la AJOFM inainte de a va face angajarea.
A doau aeste sa aveti contract de munca pe perioada mai mare de 12 luni. Cititi si celelalte situatii de exceptare mai sus in lege.
DAca indepliniti conditiile veti avea dreptul la 1 salariu minim care actualmente este 600 lei.
Daca deja beneficiati si de indemnizatie de somaj (ca absolvent) veti mai primi si suam cuvenita ca somaj pana s-ar fi terminat acesta (care este pt absolventi de 250 lei pe o perioada de 9 luni)

Articolele de la 80 m,ai departe se refera la altceva, si anume la anumite subventii pe care angajatorul le poate solicita de la stat daca va angajeaza pe perioada de minim 2 ani, si se refera la banii pe care si-i pot deconta angajatorii cu somajul in aceasta situatie, deci nu e vorba de bani care va revin dvs.

Ultima modificare: Joi, 25 Iunie 2009
Gratiela Ratiu, Consultant resurse umane
Am sa ma inscriu la AJFOM si imi voi depunde dosarul pentru somaj dar lamuriti-ma :
In cazul in care ma angajez in timp ce primesc somajul voi primi in paralel si somajul pana cand expira perioada de 9 luni ?
da, asa este, dupa cum vezi scris in lege:

(2) Absolvenţii cărora li s-a stabilit dreptul la indemnizaţie de şomaj şi se angajează în perioada de acordare a indemnizaţiei, în condiţiile prevăzute la alin. (1), beneficiază, din bugetul asigurărilor pentru şomaj, de o sumă egală cu indemnizaţia de şomaj la care ar fi avut dreptul, în condiţiile legii, până la expirarea perioadei de acordare a acesteia, dacă nu s-ar fi angajat.

Sa stii ca sunt convinsa ca ptina lume in situatia stie asat (nici eu nu am stiut pana acum cand m-am uitat mai atenta in lege la situatia absolventilor, pentru ca nu am mai avut situatia aceasta)

Pe de alta parte cu siguranta ca pentru a beneficia de aceste drepturi va trebui sa le soliciti in scris (cerere) la AJOFM, pentru ca nu ti se dau din propria iniatiativa a lor (observa ca in text acest drept este numit "suma" si nu "indemniztie de somaj", deci va trebui solicitata separat.
Cine nu stie si nu face cerere, nu primeste.

Succes!
Dar, conform Normelor Metodologice la legea 76:
Art. 43^3
4) Dreptul prevăzut la art. 731 alin. (2) din lege se acordă după menţinerea cu angajatorul la care s-au încadrat în muncă a raporturilor de muncă sau de serviciu pentru o perioadă de cel puţin 12 luni de la data angajării de către agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, unde absolventul s-a aflat în evidenţă sau, după caz, i-a fost transferat dosarul.
Multumesc pentru lamuriri . Asta inseamna ca AJOFM imi va da banii dupa:
- ce voi face o cerere
- si dupa ce trec cele 12 luni in care voi fii lucra la angajator ?

Alte discuții în legătură

Ajutor somaj solomcarmendamiela solomcarmendamiela Va rog sa imi dati o informatie refeirtoare la cazul inregistrarii la AJOFM, a unui absolvent studii medii promotie 2009 care la interval de 5 zile de la ... (vezi toată discuția)
Somaj absolventi liceu / facultate magnifiq magnifiq Buna ziua! Am si eu o intrebare,in anul 2009 am absolvit liceul si am beneficiat de ajutor de somaj vreme de 2 luni pana cand m-am angajat,conf.legii ar fii ... (vezi toată discuția)
Somaj michellea4u michellea4u Dupa ce am absolvit liceul, mi-am cautat un loc de munca, dar in zadar. Neavand nici un venit, mi-am intocmit dosarul de somaj. Am beneficiat de somaj 2 luni, ... (vezi toată discuția)