Buna ziua
Firma mea vrea sa preia de la o persoana fizica un apartament cumparat de acesta in rate la dezvoltator. Se ridica citeva probleme:
1 Dezvoltatorul a facturat o data apartamentul la o valoare a TVA-ului de 5%
2 Noi ar trebui sa platim proprietarului 15000 de euro si apoi sa platim restul valorii in 60 de rate
3 Apartamentul nu are mai mult de un an de cind a fost dat in folosinta.
Este posibil ca dezvoltatorul sa storneze factura pe persoana fizica pt restul de suma ramasa neplatita si sa imi factureze mie ca firma ratele +tva 24%?
Va fi vreo problema legata de ANAF acest tip de tranzactie?
Astazi am cerut o opinie si la ANAF. Cei de la ANAF au spus ca ar trebui sa mi se factureze cu 5% caci deja vanzarea a fost facuta de catre o persoana fizica iar mie mi sr face transferul de proprietate de catre o persoana fizica. Pt ca opinia imi parea usor tampa de tot am cerut sa mi se comunice aceasta solutie in scris. Am fost refuzat.
Si telenovela continua. Dezvoltatorul a prezentat situatia in scris la Anaf iar raspunsul lor in scris a fost ca "TVA-ul platit de firma cumparatoare este nedeductibil iar firma vanzatoare isi asuma riscul vanzarii unui obiect cu 2 cote de TVA diferite".
Si pt ca sa nu ajungem sa ne certam cu ANAF notarul si dezvoltatorul au venit cu urmatoarea varianta: sa faca ei cu proprietarul "rezolutiunea contractului" si sa plateasca cei 8000 de euro inapoi si in acelasi timp firma mea sa faca o promisiune de cumparare cu dezvoltatorul care va emite o factura catre firma mea in valoare de "pretul convenit de vanzare +24% tva".
Mie imi pare cea mai curata metoda de a rezolva situatia dar imi ridic 2 intrebari: 1. cit de sigura este o asemenea promisiune; 2. intr-o asemenea promisiune se poate inscrie si modalitatea de plata convenita de noi "adica avans+rate"?
Nu inteleg de ce vi se pare nesigura. Dezvoltatorul prin stornare, anuleaza prima vanzare si vi-l vinde d-voastra. Nu este nici o legatura intre cele 2 operatiuni. Doar ca vanzarea catre noua firma este cu TVA 24%.
Bun asa. Multumesc pt raspunsuri.
Situatia s-a reglementat asa:1. Dezvoltatorul a reziliat contractul cu fostul prorietar si au fost pusi in situatia anterioara
2. s-a incheiat un contract de vanzare cumparare intre dezvoltator si firma mea in care e prevazut pretul, avansul si sistemul de rate.( acum firma mea apare in CF proprietar cu ipoteca in favoarea dezvoltatorului)
3. dezvoltatorul a emis o factura pe numele firmei mele pt toata valoarea apartamentului cu tva de 24 %. Firma mea fiind firma cu regim de tva la incasare/plata eu urmand sa imi deduc tva=ul aferent fiecarei plati in momentul efectuarii ei.
Imi ridic o singura problema: faptul ca vanzatorul nu aplica sistemul de TVA la incasare ma afecteaza pe mine din punct de vedere contabil?
Si o propunere: Ar fi interesant ca fiecare dintre noi care ridicam probleme aici pe forum sa publicam si solutionarea in fapt a acestora, nu costa nimic si posibil sa ajute pe multi altii.
cu respect