avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 222 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... Demisie fara preaviz
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

Demisie fara preaviz

de 6 luni lucrez ca bucatar la un restaurant,initial am fost 2 bucatari insa, din cauza neplatii de catre angajator a salariului la timp a demisionat.Initial programul nostru ar trebui sa fie de 8 ore insa dupa cum stiti se lucreaza in ture prelungite chiar si de 14 ore pe zi.Salariul il primesc cu intarziere de 2 saptamani,debitul de munca este imens.in fine am decis sa demisionez pentru nerespectarea clauzelor din contract.Intrebarea mea este dupa ce imi depun demisia imi voi recupera banii?precizez ca nu am luat baniipe o luna jumatate...multumesc
Cel mai recent răspuns: Cornel Vasile , Consilier juridic 20:24, 6 Iulie 2015
In mod normal ar trebui sa vi se plateasca drepturile salariale datorate pana la incetarea contractului de munca.
Din pacate in cazul dumneavoastra problema nu se pune ceea ce este normal si legal, ci ceea ce se va intampla practic.

Mai concret, doriti sa stiti ce puteti face daca nu vi se achita salariul datorat?
1. Legea prevede ca salariul se plateste la data stabilita in contractul individual de munca, in contractul colectiv de munca aplicabil sau in regulamentul intern, dupa caz.
Legea nu face distinctie in ceea ce priveste plata salariului in cazul incetarii raportului de munca...prin urmare, angajatorul este indreptatit sa va plateasca drepturile salariale aferente pana la data incetarii c.i.m. la data stabilita in c.i.m. pentru plata salariului.

2. Art.40 alin.2 C.mun.:
(2) Angajatorului in revin, in principal, urmatoarele obligatii:
....
c) sa acorde salariatilor toate drepturile ce decurg din lege, din contractul colectiv de munca aplicabil si din contractele individuale de munca;
....

Prin urmare, neplata drepturilor salariale poate face obiectul :
- unei sesizari la ITM-ul in raza caruia acel angajator isi are sediul social

In sesizare veti specifica datele dvs de identitate , precum si neregulile savarsite de catre angajatorul dvs in legatura cu relatiile de munca, securitatea si sanatatea in munca . De exemplu, neplata salariului, neinregistrarea demisiei, neplata orelor suplimnetare, neacordarea reapausului saptamanal etc.

ITM-ul va constata incalcarea legislatiei muncii si va putea sanctiona - indirect - cu avertisment sau cu amenda pe angajator, dar nu-l poate obliga pe angajator sa va plateasca salariile restante.

Sesizarile pot fi transmise catre ITM (Inspectoratul Teritorial de Munca) prin:
- posta;
- e-mail;
- fax;
- inregistrate chiar la sediul institutiei.

- unei actiuni in instanta la Tribunalul in raza caruia aveti domiciliul sau locul de munca.
Singura autoritate in stat care il poate obliga pe angajator este instanta de judecata. Actiunea se depune la Tribunalul in a carui raza aveti domiciliu sau locul de munca , in termen de 3 ani de la data de cand trebuia sa va plateasca salariile. Actiunea este scutita de plata taxelor judiciare.

- unei proceduri de mediere.
Medierea conflictelor de munca poate interveni atat in faza extraprocesuala (inaintea declansarii unui proces in fata instantelor de judecata) cat si in etapa procesuala (dupa ce s-au formulat cereri de chemare in judecata, apeluri sau recursuri).
Pentru medierea conflictelor individuale de munca sunt aplicabile prevederile art. 73 alin. (2) din Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, cu modificarile si completarile ulterioare. ( art. 178 (2) din Legea 62/2001 a Dialogului social).

- unei cereri de deschidere a procedurii de insolventa.
Potrivit Legii nr.85/2014, valoarea-prag pentru a putea fi introdusa cererea de deschidere a procedurii de insolventa pentru salariati este de 6 salarii medii brute pe economie/salariat. (art.5 pct.72).
Ultima modificare: Luni, 6 Iulie 2015
Cornel Vasile, Consilier juridic

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Demisie fara preaviz Andrea9631 Andrea9631 Buna ziua, lucrez in prezent intro firma in insolventa si vreau sa imi dau demisia fara preaviz (nu sa respectat contractul individual de munca deci se ... (vezi toată discuția)
Demisia geoman geoman Baiatul meu a lucrat la o firma pana pe data de 06-07-2015 si a dimisionat pe data de 15-07-2015 este ziua de salariul lichidarea pe luna iunie pana la aceasta ... (vezi toată discuția)