avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 694 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Drept penal - probleme serioase cu ... Cerere de studiu dosar respinsa
Discuție deschisă în Drept penal - probleme serioase cu dreptul

Cerere de studiu dosar respinsa

Buna ziua.

Am calitatea procesuala de parte vatamata intr-o cauza penala aflata pe rolul Parchetului de pe langa Judecatorie.

Speta: evacuare abuziva din imobil inchiriat, fara procedura, de catre proprietar asistat de organele de politie prin distrugerea sistemului de inchidere al usii de acces in imobil si sechestrare bunuri timp de 60 zile.

Deoarece se tergiverseaza solutionarea acesteia, 7 luni de la sesizare fara niciun raspuns, am solicitat unitatii de parchet, in scris, ca in conf. cu prev.CPP sa imi comunice stadiul cercetarilor precum si data /ora la care pot studia documentele din dosar, in care s-au facut anterior unele act. de cercetare de catre PDPL Curtea de Apel si s-a declinat la locala.

In raspunsul primit se comunica ca "se respinge cererea de studiu dosar deoarece conf.art.94 alin.(4) CPP, urmarirea penala nu este publica", fara niciun fel de motivare asa cum se prev. in art. invocat.

Ma intreb: daca UP nu este publica fata de subiectii procesuali principali atunci de ce se mai prev. acest drept al p.vat.in art.81 C.pr.pen.

Precizez ca buna desfasurare a UP nu ar fi putut fi fost viciata sau ingreunata prin consultarea dosarului de catre subsemnatul.

Inteleg ca UP nu este publica dar nu fata de parti sau subiectii procesuali principali din cauza, asa cum reiese si din C.pr.pen.

Multumesc tuturor celor care concura la formularea raspunsurilor cu privire la legalitatea acestei mentiuni a procurorului prin care nu se permite studierea dosarului, nemotivat.
Astept cu interes puncte de vedere.

Cu deosebita consideratie.
Cel mai recent răspuns: flory_mr , utilizator 17:10, 12 Noiembrie 2018
ORDIN nr. 64 din 1 iulie 2015 privind stabilirea unor măsuri organizatorice în scopul asigurării exercitării dreptului de a consulta dosarul penal
EMITENT: MINISTERUL AFACERILOR INTERNE
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 500 din 7 iulie 2015

Având în vedere prevederile art. 94 din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 7 alin. (5) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare,
viceprim-ministrul, ministrul afacerilor interne, emite prezentul ordin.

ART. 1
Prezentul ordin stabileşte măsuri organizatorice pentru organele de cercetare penală ale poliţiei judiciare din Ministerul Afacerilor Interne, denumite în continuare organele poliţiei judiciare, în scopul asigurării exercitării dreptului părţilor, al subiecţilor procesuali principali şi al avocatului acestora de a consulta dosarul penal.
ART. 2
Prezentul ordin se aplică în cazul dosarelor penale cu privire la care competenţa de urmărire penală aparţine organelor poliţiei judiciare, precum şi dosarelor penale în care aceste organe ale poliţiei judiciare au fost delegate să efectueze acte de urmărire penală, în cauze aflate în competenţa procurorului.
ART. 3
Consultarea dosarului penal de către părţi, subiecţii procesuali principali şi avocatul acestora, denumite în continuare persoane interesate, se realizează potrivit art. 94 din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul de procedură penală, şi presupune dreptul de a studia actele dosarului penal, dreptul de a nota date sau informaţii din dosarul penal, precum şi dreptul de a obţine fotocopii pe cheltuiala persoanelor interesate.
ART. 4
(1) Organul poliţiei judiciare asigură consultarea dosarului penal, pe baza:
a) delegării date de procuror, potrivit art. 94 alin. (3) din Codul de procedură penală;
b) cererii persoanelor interesate, aprobată de procuror, depusă în original sau copie.
(2) Cererile de consultare a dosarului penal adresate direct organului poliţiei judiciar se înaintează, în termen de două zile lucrătoare, procurorului competent să dispună potrivit art. 94 alin. (3) şi (4) din Codul de procedură penală.
ART. 5
(1) Organul poliţiei judiciare asigură exercitarea dreptului prevăzut la art. 3 numai dacă procurorul competent nu a restricţionat acest drept, prin actul de delegare sau pe cererile prevăzute la art. 4.
(2) În situaţia în care poliţistul care are în lucru dosarul penal nu este prezent la serviciu, exercitarea dreptului prevăzut la art. 3 se asigură de către un alt poliţist care are calitatea de organ al poliţiei judiciare, desemnat de şeful unităţii de poliţie.
(3) În baza documentelor prevăzute la art. 4 alin. (1), organul poliţiei judiciare stabileşte prin ordonanţă data, ora şi durata consultării dosarului penal, într-un termen rezonabil.
ART. 6
(1) Dreptul de a studia actele dosarului penal şi de a nota date sau informaţii din acesta se exercită la sediul unităţii de poliţie.
(2) Cu această ocazie, organul poliţiei judiciare adoptă măsuri adecvate pentru a împiedica:
a) sustragerea, alterarea sau distrugerea actelor din dosarul penal;
b) realizarea de fotocopii sau înregistrări video ale actelor dosarului penal, în alte condiţii decât cele prevăzute de lege.
ART. 7
(1) Persoanele interesate pot solicita realizarea de fotocopii pe baza unei cereri, tip formular, al cărei model este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
(2) În cazul în care solicitarea priveşte acte din dosarul penal pentru care procurorul competent a restricţionat dreptul de fotocopiere, pe cerere se consemnează acest fapt, urmând ca fotocopierea să se realizeze numai pentru actele nerestricţionate.
(3) Organul poliţiei judiciare comunică persoanei interesate suma de plată, reprezentând contravaloarea serviciului de fotocopiere, precum şi termenul în care pot fi ridicate fotocopiile. Aceste date se aduc la cunoştinţa persoanei interesate pe bază de semnătură pe cerere, la rubrica destinată acestui scop.
(4) Cererea completată se înregistrează în registrele de intrare-ieşire a corespondenţei ordinare.
ART. 8
(1) În situaţia în care nu există mijloace tehnice care să permită realizarea de fotocopii sau această operaţiune nu poate fi realizată temporar din cauza unor defecţiuni tehnice ori a lipsei unor consumabile, organul poliţiei judiciare întocmeşte un proces-verbal cu privire la existenţa acestor cauze, în două exemplare.
(2) Un exemplar al procesului-verbal se înmânează persoanei interesate, iar o copie a acestuia se înaintează, de îndată, spre informare, procurorului competent.
(3) În situaţia prevăzută la alin. (1), organul poliţiei judiciare asigură exercitarea dreptului prevăzut la art. 3 conform dispoziţiilor procurorului competent.
ART. 9
(1) Fotocopiile se realizează la sediul unităţii de poliţie, cu mijloacele tehnice avute la dispoziţia acesteia.
(2) Organul poliţiei judiciare se asigură că datele cu caracter personal cuprinse în actele din dosarul penal nu sunt vizibile pe fotocopiile realizate.
(3) Fotocopiile se certifică, pe fiecare pagină, cu semnătura organului poliţiei judiciare şi ştampila unităţii de poliţie.
(4) La stabilirea termenului de eliberare a fotocopiilor se are în vedere timpul necesar anonimizării datelor cu caracter personal din conţinutul actelor, fotocopierii şi certificării acestora.
ART. 10
(1) Fotocopiile se eliberează în baza dovezii achitării contravalorii serviciului de fotocopiere, iar dovada plăţii, în original, se anexează la cererea de efectuare a copiilor. Cererea şi dovada de plată se introduc în dosarul cauzei.
(2) Sumele reprezentând contravaloarea serviciului de fotocopiere se pot achita la casieria unităţii de poliţie sau la unităţile de trezorerie ale statului.
(3) Este interzisă încasarea contravalorii serviciului prestat în alte condiţii decât cele prevăzute la alin. (2) sau preluarea de către organul poliţiei judiciare a unor sume de bani de la persoanele interesate.
(4) Sumele încasate de unitatea de poliţie, reprezentând contravaloarea serviciului de fotocopiere, se fac venit la bugetul de stat şi se virează la unităţile de trezorerie ale statului în maximum 30 de zile de la data încasării acestora.
ART. 11
(1) Contravaloarea serviciului de fotocopiere se stabileşte de organul poliţiei judiciare, pe bază de tarif.
(2) Tariful de fotocopiere este de:
a) 0,5 lei pe pagină, format A4, alb-negru, indiferent de dimensiunea textului sau a imaginilor fotocopiate;
b) 1 leu pe pagină, format A3, alb-negru, indiferent de dimensiunea textului sau a imaginilor fotocopiate.
ART. 12
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Bucureşti, 1 iulie 2015.
Nr. 64.






ANEXĂ
CERERE
privind obţinerea de fotocopii ale unor acte din dosarul penal
Subsemnatul, ............................................................,
(numele şi prenumele)
având CNP ............., posesor al actului de identitate C.I./B.I./seria ..... nr. ........, domiciliat în ...................,
având în Dosarul penal nr. ....../P/....... calitatea de inculpat/parte civilă/parte responsabilă civilmente/suspect/persoana vătămată,
având în Dosarul penal nr. ....../P/....... calitatea de avocat al inculpatului/părţii civile/părţii responsabile civilmente/suspectului/persoanei
vătămate ....................................................................,
(numele şi prenumele)
posesor al CNP ............, domiciliat în ..................................,
în temeiul art. 94 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare, solicit obţinerea unor fotocopii ale următoarelor actele din Dosarul penal nr. ....../P/.......:
______________________________________________________________________________
|Nr. | Denumirea actului din dosar cu indicarea paginilor ce se | Număr de |
|crt.| doresc a fi fotocopiate | pagini |
|____|______________________________________________________________|__________|
| 1 | | |
|____|______________________________________________________________|__________|
| 2 | | |
|____|______________________________________________________________|__________|
| 3 | | |
|____|______________________________________________________________|__________|
|....| | |
|____|______________________________________________________________|__________|
| | | |
|____|______________________________________________________________|__________|
| | | |
|____|______________________________________________________________|__________|
| NUMĂR TOTAL DE PAGINI | |
|___________________________________________________________________|__________|
_____________________________________________________________________________
| *) Suma de plată a serviciului de fotocopiere: (număr de pagini) x |
| (tarif) = ............ lei. |
| *) Termenul de eliberare a fotocopiilor: ............... |
| Suma reprezentând contravaloarea serviciului de fotocopiere se poate |
| achita la: |
| a) casieria unităţii de poliţie (În situaţia în care casieria este situată|
| în alt sediu decât unitatea de poliţie la care se depune cererea se va |
| înscrie adresa casieriei.); |
| b) la unităţile de trezorerie ale statului în contul de "alte venituri ale|
| bugetului de stat". |
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| **) Am luat la cunoştinţă despre: |
| a) faptul că actele prevăzute la nr. crt. ...,...,... sunt restricţionate |
| la fotocopiere potrivit dispoziţiei procurorului competent ................. |
| (Se va detalia cu privire la actul prin/pe care a fost dispusă |
| restricţionarea.) .....................................; |
| b) suma şi modalitatea de plată, precum şi termenul de eliberare a |
| fotocopiilor. |
| |
| Data ......... Semnătura ............. |
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| ***) Am primit fotocopiile solicitate. |
| Sunt informat cu privire la obligaţia de respectare a prevederilor |
| Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea |
| datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu |
| modificările şi completările ulterioare, necesitatea de a păstra |
| confidenţialitatea sau secretul datelor şi actelor de care am luat cunoştinţă|
| cu ocazia consultării dosarului, precum şi cu privire la prevederile art. 304|
| din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările |
| ulterioare, referitoare la divulgarea informaţiilor secrete de serviciu sau |
| nepublice. |
| |
| Data ......... Semnătura ............. |
|______________________________________________________________________________|
*) Se completează pe loc de către organul de cercetare penală al poliţiei judiciare.
**) Se completează de către persoana interesată, după luarea la cunoştinţă despre datele menţionate.
***) Se completează de către persoana interesată, cu ocazia primirii fotocopiilor.

---------------
În cadrul aceluiași dosar penal inițiat în Iunie 2014, eu, ca parte vătămată (m-am constituit și Parte Civilă) am reușit să obțin studierea dosarului acum 1 an și 1/2, dar acum 3 luni, vrând să studiez iar dosarul și să obiectez asupra Expertizei Contabile, nici măcar nu mi s-a răspuns la Petiție !
Ce ziceți să fac, o reclamație la Parchetul General, știind că anchetatorii ar vrea să claseze dosarul, cu toate că două Expertize Contabile din acest dosar penal inițiat în Iunie 2014, au găsit o Delapidare de 55.000 de lei ?
Reiterati cererea.
Problema gravă e faptul că procurorul de caz ar vrea să claseze dosarul penal din 2014, cu toate că două Expertize Contabile au depistat cel puțin fapta penală de Delapidare de 55.000 de lei.
Iar faptul că-mi refuză accesul la dosarul penal denotă că refuză să soluționeze dosarul conform procedurilor și a adevărului din legislația penală !
Ați mai auzit să se claseze un dosar penal în care sunt și alte fapte penale grave, pe lângă acea Delapidare de 55.000 de lei ? Dacă îl vor clasa, ce rost a avut o asemenea anchetă penală de 4 ani, cu vreo 700 de pagini în dosar, cu probe explicite și cu Audieri maraton ?
Vedeți lucrarea de Expertiză Contabilă inițială, întocmită de actualul președinte al C.E.C.C.A.R. Brăila, pe baza căruia orice procuror trimitea de urgență dosarul spre judecată - [ link extern ]

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Restrictionare studiu dosar raluca.raluca20 raluca.raluca20 Buna ziua, Am formulat o cerere catre Parchet pt a-mi oferi oportunitatea de a studia un dosar de urmarire penala. Precizez ca nu s-a pus in miscare actiunea ... (vezi toată discuția)
Dreptul la o copie dupa plangerea penala ContSters412228 ContSters412228 Bună seara, care este procedura pt a scoate o copie după o reclamație, depusa la politie? .Mentionez ca din 12 pagini mi s-a citit doar 2pag.Care este ... (vezi toată discuția)
Posibilitatea studierii elementelor unui dosar penal aflat in cercetare pantelica111 pantelica111 Cum pot studia (eventual in detaliu) elementele unui dosar penal aflat in cercetare, in care sunt inculpat(citat)? Se poate si fara ajutorul avocatului? (vezi toată discuția)