avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 368 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Fiscalitate - impozit pe venitul ... Intrebari SRL-D / TVA / Facturi cheltuieli in ...
Discuție deschisă în Fiscalitate - impozit pe venitul microîntreprinderilor

Intrebari SRL-D / TVA / Facturi cheltuieli in domeniul IT

Buna ziua

As dori sa aflu cateva informatii deoarece doresc sa-mi infintez in SRL impreuna cu un asociat (inca nu am hotarat daca microintreprindere sau SRL normal). Nu vom fi trecuti ca angajati,doar asociat si administrator si vom trimite facturi intracomunitare pentru servicii - platite de catre o firma in stat membru UE.

Am fi dorit sa mergem la o firma de consultanta insa nu suntem siguri daca se merita pentru cateva intrebari, prin urmare daca raspunde cineva suntem foarte recunoscatori :)

- Ce putem factura pe firma? Am inteles ca protocol si investitii in echipamente sunt deductibile pana intr-o anumita limita, dar nu am inteles exact daca pot factura orice (business lunch / motorina / chirie ) - si ce presupune ? (bonuri sau facturi?) Nu ma intereseaza sa deduc tot, doar sa stiu ca se poate si ca e ok dpdv legal.
Daca suntem neplatitori deTVA - se mai pot face deduceri? De unde?:)


- Firma va fi una de Consultanta IT, am vrea sa fie SRL-D si neplatitoare de tva, cu 2 asociati si fara angajati. In cazul asta ne mai incadram la vreo scutire de impozit pe venit datorita domeniului de activitate? Sau doar daca avem angajat ? (si suntem incadrati in CAEN-ul potrivit, evident,si angajatul ocupa una din functiile care beneficieaza de scutirea din domeniul IT)

Am inteles ca nu trebuie sa trecem TVA-ul pe factura atat timp cat firma spre care emitem este platitoare de TVA in tara sa. Este corect? Sau trebuie sa trecem si sa mentionam taxare inversa? - Mentionez ca firma de peste hotare este platitoare de TVA.

Este vreo problema legala daca aceeasi firma pe care o facturam, ma contracteaza si ca persoana individuala (Fara PFA) pentru efectuarea unui serviciu - se incadreaza in Impozit pe venituri din alte surse ale persoanei fizice ? Cum ar trebui sa fie procesul in asa fel incat sa fie platit 16% - se poate contract de colaborare cu firma din UE ? Serviciul este acelasi, de consultanta IT.


Multumesc in avans!

G
Ultima modificare: Miercuri, 2 Septembrie 2015
Gabriel_Anghel, utilizator
Cel mai recent răspuns: Iulian MANEA , Contabil 18:35, 5 Septembrie 2015
La infiintare o societate comerciala nu poate decat micrtointreprindere. Exceptiile sunt putine. In Codul fiscal avem:



ART. 112^2 Reguli de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microîntreprinderii
(1) Impozitul reglementat de prezentul titlu este obligatoriu.
[...]
(4) O persoană juridică română care este nou-înfiinţată este obligată să plătească impozit pe veniturile microîntreprinderilor începând cu primul an fiscal, dacă condiţia prevăzută la art. 112^1 lit. d) este îndeplinită la data înregistrării la registrul comerţului.
(4^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (4), persoana juridică română nou-înfiinţată care, începând cu data înregistrării în registrul comerţului, intenţionează să desfăşoare activităţile prevăzute la alin. (6) nu intră sub incidenţa prezentului titlu.
(4^2) Prin excepţie de la prevederile alin. (4), persoana juridică română nou-înfiinţată care, la data înregistrării în registrul comerţului, are subscris un capital social reprezentând cel puţin echivalentul în lei al sumei de 25.000 euro poate opta să aplice prevederile titlului II. Opţiunea este definitivă, cu condiţia menţinerii valorii capitalului social de la data înregistrării, pentru întreaga perioadă de existenţă a persoanei juridice respective. În cazul în care această condiţie nu este respectată, persoana juridică aplică prevederile prezentului titlu, începând cu anul fiscal următor celui în care capitalul social este redus sub valoarea reprezentând echivalentul în lei al sumei de 25.000 euro de la data înregistrării, dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de art. 112^1. Cursul de schimb utilizat pentru determinarea echivalentului în lei pentru suma de 25.000 euro este cursul de schimb leu/euro comunicat de Banca Naţională a României la data înregistrării persoanei juridice.



Pentru calculul impozitului de 3% pentru microintreprinderi nu se deduc cheltuielile, cu o exceptie: achizitionarea casei de marcat. In Codul fiscal avem:



ART. 112^5 Cota de impozitare
Cota de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor este 3%.
[...]
ART. 112^7 Baza impozabilă
(1) Baza impozabilă a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor o constituie veniturile din orice sursă, din care se scad:
a) veniturile aferente costurilor stocurilor de produse;
b) veniturile aferente costurilor serviciilor în curs de execuţie;
c) veniturile din producţia de imobilizări corporale şi necorporale;
d) veniturile din subvenţii;
e) veniturile din provizioane şi ajustări pentru depreciere sau pierdere de valoare;
f) veniturile rezultate din restituirea sau anularea unor dobânzi şi/sau penalităţi de întârziere, care au fost cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil ;
g) veniturile realizate din despăgubiri, de la societăţile de asigurare/reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii;
h) veniturile din diferenţe de curs valutar;
i) veniturile financiare înregistrate ca urmare a decontării creanţelor şi datoriilor în lei în funcţie de un curs valutar diferit de cel la care au fost înregistrate iniţial;
j) valoarea reducerilor comerciale acordate ulterior facturării.
(1^1) Pentru determinarea impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, la baza impozabilă determinată potrivit alin. (1) se adaugă următoarele:
a) valoarea reducerilor comerciale primite ulterior facturării;
b) în trimestrul IV, diferenţa favorabilă dintre veniturile din diferenţe de curs valutar/veniturile financiare înregistrate ca urmare a decontării creanţelor şi datoriilor în lei în funcţie de un curs valutar diferit de cel la care au fost înregistrate iniţial şi cheltuielile din diferenţe de curs valutar/cheltuielile financiare aferente, înregistrate cumulat de la începutul anului.
(2) În cazul în care o microîntreprindere achiziţionează case de marcat, valoarea de achiziţie a acestora se deduce din baza impozabilă, în conformitate cu documentul justificativ, în trimestrul în care au fost puse în funcţiune, potrivit legii.



Avand in vedere ca facturati catre parteneri UE trebuie sa va inscrieti in Registrul Operatorilor Intracomunitari (R.O.I.). In Codul fiscal avem:



ART. 158^2 Registrul operatorilor intracomunitari
(1) Începând cu data de 1 august 2010, se înfiinţează şi se organizează în cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală Registrul operatorilor intracomunitari care cuprinde toate persoanele impozabile şi persoanele juridice neimpozabile care efectuează operaţiuni intracomunitare, respectiv:
a) livrări intracomunitare de bunuri care au locul în România potrivit art. 132 alin. (1) lit. a) şi care sunt scutite de taxă în condiţiile prevăzute la art. 143 alin. (2) lit. a) şi d);
b) livrări ulterioare de bunuri efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare prevăzute la art. 132^1 alin. (5), efectuate în statul membru de sosire a bunurilor şi care se declară drept livrări intracomunitare cu cod T în România;
c) prestări de servicii intracomunitare, respectiv servicii pentru care se aplică prevederile art. 133 alin. (2), efectuate de persoane impozabile stabilite în România în beneficiul unor persoane impozabile nestabilite în România, dar stabilite în Comunitate, altele decât cele scutite de TVA în statul membru în care acestea sunt impozabile;
d) achiziţii intracomunitare de bunuri taxabile care au locul în România potrivit prevederilor art. 132^1;
e) achiziţii intracomunitare de servicii, respectiv cele pentru care se aplică prevederile art. 133 alin. (2), efectuate în beneficiul unor persoane impozabile stabilite în România, inclusiv persoane juridice neimpozabile înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 153 sau 153^1, de către persoane impozabile nestabilite în România, dar stabilite în Comunitate, şi pentru care beneficiarul are obligaţia plăţii taxei potrivit art. 150 alin. (2).



Daca lucrati si ca persoana fizica, atunci veti incheia cu firma respectiva un contract de munca. Ca sa evitati asta infiintati-va o P.F.A. sau I.I., dar trebuie sa va inscrieti si cu aceasta in R.O.I.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Neplatitor tva: livrari servicii ro, ue, non ue gabriel999 gabriel999 Buna ziua, As fi interesat sa clarific urmatoarele trei aspecte legate de vanzarile de servicii IT prin download de pe site, prestate din Romania in tari UE ... (vezi toată discuția)
Facturare firma din marea britanie - prestator roman neinregistrat roi soagg soagg Buna ziua, Suntem un SRL de IT din Romania care nu e inregistrata ca si platitor de TVA si nici in ROI. Problema apare din cauza faptului ca vrem ca ... (vezi toată discuția)
Referitor inregistrare in registrul operatorilor intracomunitari romeoflorin romeoflorin Buna seara,am un PFA neplatitor de TVA. Efectuez servicii de grafica publicitara catre o firma din UE,care este un SRL platitor de TVA. Emit facturile in EUR. ... (vezi toată discuția)