avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 743 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Achitare retroactiva a fondului de rulment
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Achitare retroactiva a fondului de rulment

Buna ziua,

Situatia sta in felul urmator: proprietarul unui apartament nu a fost de gasit cativa ani, perioada in care ceilalti locatari sustin ca au achitat cheltuielile pentru acesta, inclusiv fondul de rulment. In cele din urma, apartamentul a fost vandut la licitatie, iar asociatia de locatari a primit bani de acolo.

Ce mi se cere mie ca nou proprietar este contribuirea cu fondul de rulment corespunzator acelor ani, pentru executarea unor lucrari de renovare.

Stiu ca nu am prezentat date exacte, nici nu am vazut inca acte pentru sustinerea celor de mai sus. Insa intreb, ca principiu, daca in aceste conditii as avea obligatia sa achit retroactiv fondul de rulment. Din cate cunosc eu, la vanzarea unui apartament, administratorul emite o adeverinta din care reiese ca locuinta este libera de sarcini / datorii. Acelasi lucru este mentionat si in contractul de vanzare cumparare.

De asemenea, nu cred ca administratorul a putut taia chitanta celorlalti locatari pentru fond de rulment achitat si in numele apartamentului in cauza. Mi se pare ca se incearca un abuz.

Asadar, cum ar trebui sa procedez in aceasta situatie? Care imi sunt drepturile si obligatiile?

Va multumesc,

Crisovan Alexandru
Ultima modificare: Duminică, 27 Septembrie 2015
Crisovan, utilizator
Cel mai recent răspuns: elga50 , moderator 07:28, 28 Septembrie 2015
1-
contribuirea cu fondul de rulment corespunzator acelor ani, pentru executarea unor lucrari de renovare.

Conform dispozitii in vigoare fondul de rulment se utilizeaza pentru plata facturilor furnizorilor/prestatorilor de servicii si se recupereaza din c/v cote individuale lunare de intretinere
2-
la vanzarea unui apartament, administratorul emite o adeverinta din care reiese ca locuinta este libera de sarcini / datorii. Acelasi lucru este mentionat si in contractul de vanzare cumparare.

Sunt situatii total diferite vanzarea si executarea unui apartament
Vanzarea unui bun este un act volitional intre proprietar si vanzator
In cazul vanzarii unui bun imobil exista obligatia prezentarii adeverintei care sa ateste inexistenta debitelor fata de asociatia de proprietari,prevazuta de disp L nr 230/2007
Art. 20. - (1) Proprietarii care îşi înstrăinează apartamentele sau spaţiile cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă sunt obligaţi ca la întocmirea formelor de înstrăinare să facă dovada achitării la zi a cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari.
(2) Notarii publici nu vor autentifica actele de înstrăinare fără o adeverinţă din partea sociaţiei de proprietari, care să reprezinte dovada achitării la zi a cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari, eliberată în original sub semnătura preşedintelui şi a administratorului asociaţiei de proprietari, cu precizarea numelui şi prenumelui acestora, şi cu ştampila asociaţiei de proprietari. Actele de înstrăinare încheiate cu nerespectarea acestei obligaţii sunt nule de drept.
(3) În cazul existenţei unor datorii către asociaţia de proprietari, înstrăinarea proprietăţii se poate face numai dacă se introduce în contract o clauză privitoare la preluarea datoriilor de către cumpărător.

In cazul executarii silite ,bunul imobil nu se vinde ,se executa silit
Asociatia de proprietari nu are de unde sa cunoasca situatia proprietarilor in raport si fata de banci,etc
Legiutorul a prevazut L nr 230/2007
Art. 49. - (1) Asociaţia de proprietari poate stabili un sistem propriu de penalizări pentru orice sumă cu titlu de restanţă, afişată pe lista de plată. Penalizările nu vor fi mai mari de 0,2% pentru fiecare zi de întârziere şi se vor aplica numai după o perioadă de 30 de zile care depăşeşte termenul stabilit pentru plată, fără ca suma penalizărilor să poată depăşi suma la care s-au aplicat.
(2) Termenul de plată a cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari, afişate pe lista lunară de plată, este de maximum 20 de zile calendaristice.
(3) Sumele rezultate din aplicarea penalităţilor de întârziere vor face obiectul fondului de penalităţi al asociaţiei de proprietari şi se vor utiliza numai pentru plata penalizărilor impuse asociaţiei de proprietari de către terţi şi pentru cheltuieli cu reparaţiile asupra proprietăţii comune sau alte cheltuieli de natură administrativă.
Art. 50. - (1) Asociaţia de proprietari are dreptul de a acţiona în justiţie pe orice proprietar care se face vinovat de neplata cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari mai mult de 90 de zile de la termenul stabilit.
(2) Acţiunea asociaţiei de proprietari este scutită de taxă de timbru.
(3) Sentinţa dată în favoarea asociaţiei de proprietari, pentru sumele datorate de oricare proprietar, poate fi pusă în aplicare pentru acoperirea datoriilor prin orice modalitate permisă de Codul de procedură civilă.
Art. 51. - (1) Asociaţia de proprietari are un privilegiu imobiliar cu rang prioritar asupra apartamentelor şi altor spaţii proprietăţi individuale ale proprietarilor din condominiu, precum şi un privilegiu asupra tuturor bunurilor mobile ale acestora, pentru sumele datorate cu titlu de cotă de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari, după cheltuielile de judecată datorate tuturor creditorilor în interesul cărora au fost făcute.
(2) Privilegiul se înscrie în registrul de publicitate imobiliară al judecătoriei, la cererea preşedintelui asociaţiei de proprietari, pe baza extraselor de pe ultima listă lunară de plată a cotelor de contribuţie din care rezultă suma datorată cu titlu de restanţă. Privilegiul se radiază la cererea preşedintelui asociaţiei de proprietari sau a proprietarului, pe baza chitanţei ori a altui înscris prin care asociaţia confirmă plata sumei datorate.
(3) Operaţiunile de publicitate imobiliară privitoare la privilegiul prevăzut la alin. (1) şi (2) sunt scutite de taxă de timbru.

Deci asociatia de proprietari poate aplica penalitati,are dreptul sa actioneze in instanta,are un privilegiu imobiliar
Sunt multe asociatii de proprietari unde din varii motive asociatia de proprietari nu aplica penalitati cu respectarea termenului,nu actioneaza restantierul in instanta ,nu instituie privilegiul imobiliar la ocpi
Asocitai de proprietari poate fi informata de executorul judecatoresc ca un bun mobil face obiectul unei executari silite
De regula executorii judecatoresti nu solicita infprmatii d ela asociatia de proprietari in cazul executarii silite a bunurilor imobile,astfel incat de multe ori adjudecatarii se confrunta cu situatia ca dupa preluarea bunului imobil sa afle ca apartamnetul se inregistreaza cu debite la asociatia de proprietari de care nu avea cunostiinta la momentul licitatiei acestuia
Daca asociatia de proprietari nu a inteles in termen legal sa instituie privilegiul imobiliar la ocpi,astfel incat executorul judecatoresc sa consemneze existenta si de alte sarcini,atunci,
asociatia de proprietari ramane in evidenta cu debitul pe care incearca sa il recupereze de la noul proprietar
Daca dv ati adjudecat bunul imobil lipsit de sarcini,nu va revine obligatia sa achitati sume anterioare adjudecarii bunului imobil
Daca asociatia de proprietari are interes real pentru recuperare debit,are dreptul sa actioneze in instanta debitorul executat silit
Crisovan a scris:
Ce mi se cere mie ca nou proprietar este contribuirea cu fondul de rulment

Acitarea fondului de rulment este obligatia dumneavoastra ca nou, actual proprietar, fara nici o legatura cu vechiul proprietar.

ynocentta,

Multumesc pentru raspuns. Revin cu niste clarificari si detalieri.

1. Apartamentul a fost executat ca urmare a cererii asociatie de locatari, deci nu se pune problema sa nu fi stiut de executare. La fel, si executorul stia care sunt motivele si sumele care trebuie recuperate si de catre cine.
2. Am uitat sa mentionez ca licitatia a fost castigata de o alta persoana, care mi l-a vandut ulterior. Exista, deci, si un proprietar "intermediar".
3. Debitorul (proprietarul de negasit) a fost obligat in baza titlului executoriu (sentinta civila) pronuntat de judecatorie la plata in favoarea asociatiei de locatari a sumelor reprezentand:
- rest din cheltuielile comune restante
- penalitati de intarziere si alte cheltuieli
- onorariu si cheltuieli executare
- raport evaluare

Mie mi se pare destul de clar ca asociatia a primit deja orice datorie exista pe acest imobil.

Dvs. considerati ca asociatia mai are vreo baza pentru a-mi pretinde acea suma ?




@Adriantot,

Va rog sa clarificati:

1. Achitarea pentru perioada de cand sunt proprietar (ce mi se pare absolut normal)
SAU
2. Achitarea si pentru respectiva perioada in care ei spun ca proprietarul initial nu a contribuit (care mi se pare absurda in contextul pe care l-am prezentat)

De asemenea, va rog sa consultati si detaliile pe care le-am mai oferit ca raspuns pentru "ynocentta".
Ultima modificare: Duminică, 27 Septembrie 2015
Adriantot, moderator
Este obligatia dumneavoastra ca actual proprietar al apartamentului sa platiti fondul de rulment.
Indiferent cine a fost proprietar inaintea dumneavoastra, indiferent de modul de dobandire al apartamentului, acum sunteti proprietar si fondul de rulment trebuie sa-l platiti dumneavoastra.
Fondul de rulment pe care-l platiti acum, nu este pentru trecut, nu este pentru fostii proprietari, ci pentru prezent si viitor, pentru dumneavoastra actual proprieatar.
Acest fond de rulment este necesar asociatiei sa poata functiona, sa aiba de unde achita anumite cheltuieli pana cand incaseaza cotele afisate pentru dumneavoastra luna de luna, asa cum o face pentru toti actualii proprietari.
Adriantot,

Nu stiu daca m-am facut inteles, poate nu sunt nici foarte in tema eu cu modul de functionare a lucrurilor.

Ideea este ca restul proprietarilor au strans aceasta suma in timp (ani de zile) si, din cate am inteles, o pastreaza intr-un depozit bancar (fapt care, din cate cunosc eu, nu este legal). Asadar, dansii imi spun ca au cotizat mai multi ani pentru apartamentul care este acum in proprietatea mea, in timp ce, evident, au achitat si partea pentru apartamentul fiecarui in parte. Eu, evident, nu le-am solicitat sa o faca, iar daca au facut-o trebuia sa solicite (daca era posibil) despagubire in cadrul executarii. La fel, putea solicita si proprietarului intermediar.

Pe de alta parte, eu nici nu stiu ce alte lucrari s-au mai facut in acesti ani, poate lucrari cu care eu nu as fi fost de acord. Nu stiu nici daca dansii pot dovedi in vreun fel oficial cele sustinute.

Mi se pare absolut normal sa achit in rand cu toata lumea, incepand cu momentul in care am devenit proprietar. A sustine insa ca trebuie sa platesc si retroactiv mi se pare ilogic.

Inca o intrebare, daca imi permiteti: considerati ca incheierea de incetare a executarii silite, care mentioneaza: << Dispunem incetarea executarii silite pornite la cererea creditoarei "Asociatia de proprietari ..." impotriva debitorului ... intrucat s-a realizat integral obligatia stabilita in titlul execuoriu ... fiind platite in totalitate si cheltuielile de executare >> mai lasa loc de interpretare ?

Nu in ultimul, va rog sa ma indrumati spre acel(e) articol(e) de lege care ma obliga la cele sustinute de Dvs.

Va multumesc.

Alte discuții în legătură

Nelamurire achitare debit in cazul executarii silite daan08 daan08 Buna ziua, ma numesc Daniel si doresc daca imi puteti furniza un raspuns referitor la urmatoarea problema: in blocul in care locuiesc un apartament a fost ... (vezi toată discuția)
Fodul de reparatii se restituie? dragodar dragodar Buna ziua, Vreau sa va intreb daca fondul de reparatii de restituie fostului proprietar la vanzarea apartamentului. De la asociatie i s-a spus ca nu se ... (vezi toată discuția)
Reclamatii administrator fardia fardia Buna ziua, As dori sa aflu unde pot reclama administratorul blocului deoarece acesta refuza sa imi elibereze adeverinta necesara la instrainarea ... (vezi toată discuția)