Am lucrat cativa ani pentru o firma care din primavara este in insolventa. Ca sa scape de problemele legate de lichidare, patronul, care are doua firme X srl si X trade srl ( x srl fiind in lichidare) a mutat toate stocurile de marfa si toate operatiunile legate de achizitii, vanzari, incasari de pe firma X srl pe firma X trade srl.
La data de 1 iunie a venit si randul angajatilor sa fie transferati. A venit directorul executiv al firmei cu formulare de demisie cu acordul partilor si contracte noi de munca pentru firma X trade, dar in contractele noi de munca salariile erau trecute mai mici, dar cu promisiunea ca diferenta de bani o vom primi sub forma de comision (nestipulat in contract). Am semnat demisia, dar fiind in asteptarea unui raspuns pentru obtinerea unui nou job (aveam de cateva luni intarzieri mari la plata salariilor), am refuzat sa semnez si noul contract de munca.
A doua zi am fost anuntata ca trebuie sa modific demisia, ca m-i se cer 15 zile de preaviz, ceea ce am si facut. Mi-am dat demisia cu data de 1iunie si am lucrat pana pe 19 iunie. In data de 18 iunie trebuia sa primim lichidarea pentru luna mai, dar in cazul meu a fost oprita (mai corect spus mi-a fost smuls plicul din mana chiar de catre patronul firmei) pe motiv ca fusese prejudiciat de un coleg de al meu cu o inregistrare gresita din registrul de casa. Paguba, cel putin scriptic exista, dar nu se putea verifica, pentru ca a fost un intreg talmes-balmes generat de "trecerea" aceasta de pe o firma pe alta. Se faceau incasari haotic, dupa cum era nevoie de bani. N-i se spunea astazi sa incasam pe X srl, maine pe X trade srl, incasam pe X srl si plateam furnizori pe X trade srl, iar pe deasupra nu mai aveam nici legatura cu serverul firmei, deorece ne fusese intrerupt internetul pentru neplata. Asa ca colegul meu mergea o data pe saptamana la sediul firmei si opera toate documentele din saptamana precedenta....mai amintesteti toate giumbluslucurile pe care le faceai cu banii timp de o saptamana
Greseala mea a fost ca nu am ripostat in legatura cu retinerea salariului, dar mai aveam de stat doar o zi si dupa aceea scapam din tot acel stres insuportabil. Dar am avut alta surpriza, in data de de 20 trebuia sa primesc avansul pentru luna iunie...liniste...., in data de 1 iulie trebuia sa primesc comisionul pentru luna iunie, iarasi liniste....in data de 5 iulie trebuia sa primesc lichidarea ( cu tot ce presupune ea, plata zileleor de concediu nenefectuate) tot liniste...
Am sunat, m-i s-a spus ca nu are cine sa calculeze salariile , firma de audit nefiind platita...Au chemat o fosta colega care a rezolvat-o si pe asta.Astazi suntem in 17 si eu nu am nici o veste. Dau telefoane si sunt plimbata de la o persoana la alta, nu m-i se mai raspunde la telefon. Trimit mailuri si m-i se raspunde :
"Eu te inteleg dar sunt doua probleme, 1 nu am timp pentru a ma ocupa de aceasta problema 2 nu am bani pe Srl.
Cand voi gasi timp ma voi ocupa.
Vorbim"
As dori sa trimit o scrisoare oficiala , dar nu stiu cui sa ma adresez, firmei, lichidatorului? As vrea sa stiu daca am vreo sansa sa-i actionez in instanta, pentru ca am probleme foarte mari cu neplata ratelor la o banca, iar acum m-i se acumuleaza si penalitati. Daca firma este in lichidare mai pot face ceva?
sigur ca puteti face ceva! banii acestia trebuie neaparat sa ii recuperati si sa nu mai asteptati! In primul rand, printr-un avocat, faceti o somatie de plata, in care descrieti toate drepturile salariale care vi se cuvin si pe care nu le-ati primit, perioadele, ... cereti sa va dea raspuns in scris prin avocat, sau sa se prezinte la o anumita data si ora la biroul avocatului, sau sa ii reprezinte cineva, pentru concilierea situatiei! Spuneti-le ca daca se ajunge la instanta veti cere expertize sa verifice contabilitatea celor doua firme sa vada cum s-a facut transferurile acelea multe!
Si daca e insolventa plata fata de salariati trebuia sa o faca, ei sunt primii creditori ai unei societati aflate in lichidare!
Daca asta nu merge, in instanta avocatul va cere platile ce se cuvin, plus daune (sa plateasca ratele la banca si penalizarile care trebuie sa le suportati)!
Neaparat! si nu mai lasati dupa ei!
Patronul are o problema cu operatiunile de transfer din patrimoniul societatii actualmente in insolventa, acelea pot fi anulate/revocate sub procedurile insolventei. Ca fost salariat al societatii insolvente nu este necesar sa depuneti cerere de creanta pentru salarii, veti fi inregistrata de administratorul/lichidatorul cu ce bani aveti de primit. Va recomand sa luati legatura cu el si sa-i aratati perioada lucrata in care nu ati fost platita, si ce drepturi salariale trebuia sa primiti. In cazul in care in actele societatii insolvente este talmes-balmes administratorul/lichidatorul judiciar poate gresi in calcularea drepturilor de creanta ale salariatilor. Ca sa evitati formularea unei contestatii la modul de calcul, mai bine il sprijiniti cu informatiile pe care le detineti. Sumele cu titlu de salariu care au urmat demisiei dvs. trebuie sa le solicitati de la noul angajator. Aveti dreptul sa demisionati fara preaviz daca nu vi s-a platit salariul.
Cum îşi pot recupera salariile angajaţii firmelor aflate în insolvenţă?
AJOFM-urile dispun de fonduri importante pentru despăgubirea salariaţilor „ţepuiţi” de patroni, dar nimeni nu solicită aceşti bani
Administratorii judiciari nu încurajează astfel de demersuri rapide şi eficiente deoarece… nu au nimic de câştigat!
Potrivit legislaţiei în vigoare, în caz de insolvenţă, salariaţii se află pe locul secund la recuperarea creanţelor de la un angajator intrat în faliment, imediat după achitarea taxelor judiciare.
Însă, din neştiinţă sau dezinteresul lichidatorului judiciar, de regulă, salariaţii nu rămân în urma înscrierii la masa credală decât cu… vechimea în muncă.
Cu toate că este în vigoare încă de la începutul anului 2007, Legea 200/2006 privind constituirea şi utilizarea Fondului de Garantare pentru plata creanţelor salariale este practic necunoscută şi neutilizată.