Nu se bat cap in cap, sunt despre doua contracte diferite:
1. cel cu perioada minima contractuala semnat initial
2. cel care incepe dupa perioada minima contractuala daca niciuna dintre parti nu anunta intentia de a-l incheia.
Incerc sa explic altfel si sper sa fiu clara:
Daca aveti un contract pe 2 ani si nu doriti prelungirea lui trebuie sa-i notificati cu minim 30 de zile inainte de expirare.
Denuntarea in aceasta perioada => justa despagubire pentru operator.
Daca nu notificati, contractul se va prelungi tacit
(cu acord subinteles) tot cu 2 ani dar puteti denunta unilateral oricand fara plata vreunei despagubiri prin notificare trimisa cu 30 de zile inainte.
Comparatia cu banca din mesajul precedent nu cred ca e buna pentru ca banii primiti mai repede ii imprumuta altora, deci incaseaza dobanda de la noii clienti. Nu pierd nimic.
In schimb sunt de aceeasi parere cu dvs. in privinta pretentiei de plata
integrala a unor servicii de care nu se va beneficia, o consider exagerata.
Pe de alta parte, in opinia mea un contract incheiat pe perioada determinata poate contine clauze care prevad despagubiri in caz de denuntare unilaterala fara culpa celeilalte parti (nu ma refer la ceea ce cred ca e clar ca trebuie restituit: sumele cheltuite deja de operator cu subventia / subventiile pentru dispozitive sau servicii).
Telekom calculeaza asa:
In cazul in care Contractul privind Furnizarea Serviciului inceteaza inainte de expirarea PM (perioada minima), din culpa sau initiativa Clientului, Clientul datoreaza despagubiri pentru incetare prematura in cuantum de 50% din valoarea totala a Pachetului de Servicii, proportional cu numarul de luni ramase pana la expirarea PM.
Orange calculeaza altfel (daca ceea ce apare pe net este actualul lor contract-standard):
1.17. Denuntarea unilaterala a Contractului
a) la initiativa Clientului, în urmatoarele situatii:
[...]
ii) în cursul Perioadei minime contractuale, printr-o notificare scrisa trimisa catre Orange România cu cel putin 30 (treizeci) de zile calendaristice înainte de data la care se doreste ca
denuntarea sa devina efectiva si cu unei sume reprezentând Valoarea abonamentului înmultit cu numarul de luni ramase pâna la expirarea Perioadei minime contractuale;
Despre cat de abuzive sunt aceste clauze si despagubirile pretinse noi putem doar sa ne dam cu parerea. Mie, de exemplu, pretentiile Telekom imi par rezonabile iar ale Orange exagerate insa doar ce parere are ANPC conteaza. Daca va hotarati sa denuntati contractul si va pretind plata integrala a abonamentului, faceti reclamatie.