*** Ordinul nr. 64/2014 pentru aprobarea „Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali”
SECŢIUNEA a 6-a. Întreruperea alimentării cu energie electrică pentru nerespectarea obligaţiilor contractuale de către clientul final sau furnizor
ART. 59 (4) Pentru neachitarea de către clientul final a facturilor emise de furnizorul prevăzut la alin.(3), conform prevederilor contractului de furnizare, se procedează după cum urmează:
a) furnizorul transmite clientului final un preaviz de deconectare cu cel puţin 15 zile înainte de termenul de deconectare prevăzut în contract, în cazul clientului casnic, respectiv cu cel puţin 5 zile lucrătoare în cazul clienţilor finali noncasnici, clientul final având obligaţia de a achita suma respectivă în termenul prevăzut în preaviz;
b) dacă clientul final nu a plătit în termenul din preaviz, după 4 zile lucrătoare de la expirarea acestui termen, furnizorul comunică OR solicitarea de deconectare a clientului final, cu precizarea cantităţii de energie electrică pentru care clientul final nu a plătit serviciul de furnizare/distribuţie, iar OR deconectează locul de consum, dacă până la data deconectării furnizorul nu îi confirmă plata datoriei de către clientul final;
c) dacă clientul final plăteşte după expirarea termenului din preaviz, furnizorul este obligat să comunice aceasta OR cel mai târziu în ziua lucrătoare următoare zilei în care plata facturii se consideră confirmată, potrivit art. 85; solicitarea de deconectare se consideră anulată dacă deconectarea clientului final nu a fost încă efectuată.
Art. 61 (1) Preavizul de deconectare se transmite clientului final prin una din următoarele modalităţi:
a) prin Curier sau prin Poştă, cu confirmare de primire;
b) prin mijloace electronice, în cazul clientului final cu care furnizorul a convenit transmiterea facturii prin mijloace electronice;
c) prin fax, în cazul clientului final noncasnic, care a prevăzut acest mijloc de contact în contract.
(2) Preavizul conţine suma datorată, termenul de plată după care urmează întreruperea alimentării cu energie electrică, informaţii privind garanţia financiară care trebuie constituită, dacă este cazul, precum şi costul operaţiilor de întrerupere/reluare a alimentării cu energie electrică a locului de consum.
(3) Furnizorul/OR recuperează de la clienţii finali în cauză costurile cu măsurile de preavizare luate în vederea evitării deconectării pentru neplata la termen a facturilor.
ART. 62. Reluarea alimentării cu energie electrică a locului de consum al clientului final după întreruperea acesteia conform prezentei secţiuni se face la termenul prevăzut în standardul de performanţă pentru serviciul de distribuţie, respectiv de transport.
ART. 86. (1) Pentru neplata la termen a facturii aferente contractului de furnizare a energiei electrice, furnizorul are dreptul să ia, succesiv, după caz, următoarele măsuri:
a) aplicarea penalităţilor de întârziere specificate în contract;
b) limitarea furnizării energiei electrice, dacă este prevăzută în contract;
c) transmiterea unui preaviz pentru întreruperea alimentării cu energie electrică;
d) la cererea clientului final, furnizorul poate negocia cu acesta, în perioada de preaviz, (re)-eşalonarea sumelor datorate de clientul final;
e) întreruperea alimentării cu energie electrică a locului de consum cu condiţia să fie îndeplinite măsurile prevăzute la lit. c) şi, după caz, de la lit. b) şi d);
f) rezilierea contractului de furnizare a energiei electrice.
(2) Termenele şi modul de aplicare a acestor măsuri pentru furnizarea la clienţii pentru care furnizorul de ultimă instanţă are obligaţia legală de furnizare sunt stabilite prin reglementări specifice emise de ANRE.
*** Ordin ANRE 90/2015 privind aprobarea contractelor-cadru pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice
7. Întreruperea alimentării cu energie electrică
7.1. Operatorul de distribuţie deconectează un loc de consum al utilizatorului după transmiterea unui preaviz, în următoarele cazuri:
a) la solicitarea furnizorului, conform convenţiei tripartite/ multipartite anexate prezentului contract;
b) depăşirea puterii aprobate prin certificatul de racordare/avizul tehnic de racordare;
c) neplata contravalorii serviciului de distribuţie în termen de 50 de zile de la data scadenţei facturii, în situaţia în care utilizatorul este client final casnic, reluarea alimentării făcându-se în termen de cel mult două zile lucrătoare de la achitarea facturii, a penalităţilor datorate şi a cheltuielilor ocazionate de deconectarea/reconectarea locului de consum;
d) împiedicarea accesului delegatului împuternicit al operatorului de distribuţie de a verifica sau înlocui grupurile de măsurare sau de a citi înregistrările acestora, de a verifica şi efectua
lucrări de mentenanţă sau modernizare asupra instalaţiilor proprii, atunci când acestea se află în incinta/pe proprietatea utilizatorului, ori de a culege datele necesare pentru recalcularea consumului, în cazul constatării unor situaţii care conduc la înregistrarea eronată a consumului de energie electrică;
e) nerespectarea de către utilizator a termenelor convenite cu operatorul de distribuţie privind îndeplinirea măsurilor de limitare a perturbaţiilor până la valorile normate;
f) nerespectarea de către utilizator a zonelor de protecţie şi de siguranţă pentru reţelele şi instalaţiile electrice;
g) racordarea unui alt utilizator la reţelele de distribuţie pe care le deţine, fără acordul operatorului de distribuţie;
h) neconstituirea garanţiilor financiare conform art. 17 din contract;
i) neplata de către utilizator a prejudiciului stabilit prin hotărâre judecătorească definitivă, în cazul sustragerii de energie electrică.
7.2. În situaţiile prevăzute la pct. 7.1, preavizul se transmite de către operatorul de distribuţie utilizatorului cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de termenul de deconectare, în situaţia în care utilizatorul este client final noncasnic, şi cu cel puţin 15 zile lucrătoare înainte de termenul de deconectare, în situaţia în care utilizatorul este client final casnic.
7.3. În situaţiile prevăzute la pct. 7.1, operatorul de distribuţie are obligaţia să asigure utilizatorului condiţii pentru eliminarea cauzei ce a determinat transmiterea preavizului, astfel încât să se evite deconectarea instalaţiilor utilizatorului.
7.4. Operatorul de distribuţie întrerupe fără preaviz alimentarea cu energie electrică la un loc de consum al utilizatorului, în următoarele cazuri:
a) neaplicarea reducerii puterii absorbite conform solicitării operatorului de transport şi de sistem în regim de restricţii, conform contractelor şi normativelor, în termenii prevăzuţi în acestea;
b) modificarea reglajelor protecţiilor din instalaţiile utilizatorului, stabilite cu operatorul de distribuţie şi prevăzute în convenţia de exploatare anexată prezentului contract;
c) pentru executarea unor manevre şi a unor lucrări impuse de situaţii de urgenţă, inclusiv pentru evitarea periclitării vieţii şi a sănătăţii oamenilor;
d) pentru prevenirea sau limitarea extinderii avariilor echipamentelor electroenergetice în zone de reţea electrică sau la nivelul întregului SEN.
Ordin nr.77 din 10.09.2009 privind aprobarea contractelor-cadru pentru furnizarea reglementată a gazelor naturale
VIII. Notificări
Art. 12 (1). TOATE NOTIFICĂRILE SE TRANSMIT ÎN SCRIS, PRIN REMITERE DIRECTĂ SAU PRIN SCRISOARE RECOMANDATĂ, CU CONFIRMARE DE PRIMIRE, la adresele prevăzute în contractul de furnizare.
(3) ÎN CAZUL ÎN CARE NOTIFICAREA SE FACE PRIN POŞTĂ, ACEASTA SE TRANSMITE PRIN SCRISOARE RECOMANDATĂ, CU CONFIRMARE DE PRIMIRE, considerându-se primită de destinatar la data semnării de către acesta a confirmării de primire, în caz contrar, procedura de notificare e considerată îndeplinită la data returnării scrisorii către expeditor.
~ final discuție ~