avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1237 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Protecţia consumatorului, ... Legislatia in vigoare pentru magazine de tip cash&carry
Discuție deschisă în Protecţia consumatorului, garanţii şi probleme asociate produselor şi serviciilor

Legislatia in vigoare pentru magazine de tip cash&carry

Am incercat sa obtin o legitimatie de acces la un magazin de tip cash&carry, pe care il denumesc A. Am fost refuzat pentru ca "politica magazinului" este aceea de a elibera legitimatii de acces numai persoanelor juridice. Am verificat si intr-adevar si pe pagina web a magazinului scrie la fel.

Fiindca nu am inteles "politica magazinului A" am cautat informatii pe pagina web a unui alt magazin de tip cash&carry, pe care il denumesc B.
Acest magazin, dupa ce iti face invitatia:
"Vino in magazin cu actul de identitate si iti vom elibera pe loc legitimatie"

iti da si cuvenitele lamuriri, anticipand posibila intrebare:
<<"De ce trebuie să am legitimaţie pentru a putea cumpăra de la B?
Activitatea magazinelor de tip cash&carry este reglementată prin art. 4 al OG 99 din 2000, cu modificările și completările ulterioare, care defineşte comerţul cash&carry astfel:

„ comerţ de tip cash and carry/formă de comerţ cu autoservire pe bază de legitimaţie de acces - activitatea desfăşurată de comercianţii care vând mărfuri prin sistemul de autoservire către persoane juridice, persoane fizice autorizate, asociaţii familiale autorizate conform legii şi persoane fizice înregistrate în baza de date a vânzătorului, în scopul revânzării şi/sau prelucrării, precum şi al utilizării acestora ca produse consumabile, păstrând regimul diferenţiat de preţ tip engros/en detail;„

Prin posesia unei legitimaţii de cumpărare, clienţii sunt înregistraţi în baza de date a B și pot achiziționa produse din magazinele B.>>

Intreb:
Exista vreun act legislativ in vigoare, care sa ii dea dreptul magazinului de tip cash&carry denumit A sa excluda persoanele fizice (din articolul citat mai sus) si sa nu le permita accesul in magazin, prin urmare implicit sa refuze consumatorului fără un motiv justificat, conform prevederilor legale în vigoare, vânzarea unui produs sau prestarea unui serviciu?

Precizez ca in localitatea mea exista doar magazin de tip cash&carry denumit A.

Imi cer scuze daca am dat prea multe detalii.
Ultima modificare: Joi, 10 Decembrie 2015
relav_2010, utilizator
Cel mai recent răspuns: relav_2010 , utilizator 16:18, 27 Aprilie 2016
In opinia mea, pot refuza datorita obligatiei pe care am subliniat-o:
- activitatea desfăşurată de comercianţii care vând mărfuri prin sistemul de autoservire către persoane juridice, persoane fizice autorizate, asociaţii familiale autorizate conform legii şi persoane fizice înregistrate în baza de date a vânzătorului, în scopul revânzării şi/sau prelucrării, precum şi al utilizării acestora ca produse consumabile, păstrând regimul diferenţiat de preţ tip engros/en detail

Eu interpretez astfel: activitatea acestor comercianti este in principal aceea de comert engros. Daca vor pot vinde si persoanelor fizice insa in acest caz ar trebui sa aiba preturi de vanzare diferite. Deci nu vad abuz din partea magazinului A. Or fi ales sa-si protejeze / atraga clientii persoane juridice (daca ar vinde si persoanelor fizice le-ar lua din clienti), n-or fi vrut sa se complice cu evidentierea, inregistrarea etc. separata a vanzarilor en detail... nu stiu. Oricum, nu reiese din textul de lege ca ar fi obligati sa vanda si persoanelor fizice.
Multumesc pentru raspuns.

Dar magazinul A vinde la preţ tip engros si la pret en detail, iar o domnisoara de la relatii clienti m-a informat ca pot ruga un client sa-mi permita sa intru deodata cu el, apoi la casa sa rog din nou un client sa imi permita sa platesc cu legitimatia lui. In acest mod am reusit sa achizitionez atat produse cu preturi engros cat si la preturi en detail (in functie de preturile de vanzare afisate la raft).

Cred, totusi, ca este umilitor sa stai la intrare si sa te rogi de cineva care sa te duca in magazin (este si un abuz in partea mea, fata de respectiva persoana fizica). Apoi, din nou trebuie sa te umilesti si in acelasi timp sa abuzezi de cineva sa te ajute sa-ti platesti cumparaturile.
Partea aceasta tine de moralitate, pentru ca vazand ca sunt o persoana carunta, cele doua persoane, probabil, s-au jenat sa ma refuze.

Dar, citind si alte subiecte pe forum (nu mai retin exact topicul), am aflat ca o persoana fizica, care a cumparat mai multe marfuri pe factura ei, a fost suspectata ca a sprijinit comiterea unei eventuale evaziuni fiscale (prin revinderea marfii...), savarsita de catre persoana juridica care a ajutata-o sa obtina legitimatia de acces in magazin. Persoana fizica spunea ca a fost vizitata acasa si i s-a cerut sa prezinte marfa achizitionata. Aici apare abuzul meu asupra binevoitorului pe numele caruia am achitat marfa pe care am dus-o la mine acasa, iar el nu poate dovedi ca, de fapt, m-a ajutat pe mine si nu pe persoana juridica care a ajutat-o sa primeasca legitimatia de acces/client.

Acestea sunt doar cateva motive pentru care cred ca, din moment ce este legal, pentru a evita situatiile expuse mai sus, este necesar sa se emita legitimatii de acces si persoanelor fizice.





Revin la discutie pentru a va reda raspunsul complet pe care l-am primit ieri, prin posta, de la Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor... unde, pe subiectul deschis de mine mai sus, depusesem reclamatie scrisa in urma cu cateva zile. Redau, cu fonturile si sublinierile din text, exact asa cum apar in raspunsul primit:

<<Referitor la reclamația depusă la sediul CJPC... cu nr. 778N din 08.12.2015 vă comunicăm răspunsul nostru: reclamația este neîntemeiata conform legislației în vigoare, OG 99/2000 republicată, la art. 4 lit. e, prevede: comert de gros cash and carry/forma de comert cu autoservire pe baza de legitimatie de acces – activitatea desfasurata de comerciantii care vand marfuri prin sistemul de autoservire catre persoane juridice sau persoane fizice autorizate si asociatii familiale autorizate conform legii, inregistrate in baza de date a vanzatorului, in scopul revanzarii si/sau prelucrarii, precum si al utilizarii acestora ca produse consumabile”ori calitatea dvs este de persoană fizică, nu persoană fizică autorizată, deci operatorul economic nu are obligația legală de a vă facilita accesul în acest lanț de magazine decât dacă aveți legitimație eliberată de M... Cash & Carry R... SRL.>>

Raspunsul este semnat olograf de Comisar Sef Adjunct A... O...
si de Comisar Superior I... M...


Este evident faptul ca cei de la CJPC... nu cunosc legislatia in vigoare (de fapt, am probe certe ca nu vor s-o cunoasca), ceea ce ma dezamageste, nu atat pentru mine, care am reclamat o problema simpla, cat pentru cei ce au probleme grele cu care se indreapta spre Protectia Consumatorului. Spun ca problema reclamata de mine este simpla, deoarece textul din art. 4, lit. e) invocat in raspunsul CJPC, pentru a motiva faptul ca „reclamatia este neintemeiata”, a fost completat cu: „şi persoane fizice inregistrate..., păstrând regimul diferenţiat de preţ tip angro / en detail;»„ (a se vedea postarile anterioare). Speculand, ar trebui sa inteleg ca daca ar fi cunoscut art. 4 lit. e) din OG/2000 completata si aprob. prin Legea 197/26.06.2013 (de aprob a OUG 22/06.06.2012), raspusul pentru mine trebuia sa-mi fie favorabil?

Va rog sa-mi dati un sfat in ce priveste urmatorul pas pe care ar trebui sa-l fac. Doresc doar sa am acces la achizitionarea unor produse din magazinul A, asa cum au dreptul si alte persoane fizice (simplu, fara apelativul „autorizate”), iar raspunsul primit de la CJPC nu ma lamureste.
Sesizati superiorii, asta chiar e... nu zic cum ca n-am voie. Ma refer la raspuns.

Pe adresa de e-mail a ANPC office@anpc.ro ne puteţi scrie numai în situaţia în care nu sunteţi multumit de modul în care a fost rezolvată petiţia dumneavoastră de către Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor la care a fost depusă sau Comisariatul nu a răspuns în termenul prevăzut de lege.


Subliniati doua aspecte:
- raspunsul primit este intemeiat pe o prevedere care nu corespunde formei actuale a OG 99/2000, care a fost completata prin OUG nr. 22/2012, aprobata prin Legea 197/2013 (insiruirea de acte normative o sa le arate ca stiti despre ce vorbiti)
- in magazinul la care doriti legitimatie se practica preturi diferentiate si exista clienti persoane fizice (ati scris Dar magazinul A vinde la preţ tip engros si la pret en detail, iar o domnisoara de la relatii clienti m-a informat ca pot ruga un client sa-mi permita sa intru deodata cu el, apoi la casa sa rog din nou un client sa imi permita sa platesc cu legitimatia lui.)

Mai mult de atat nu stiu ce ati putea face.
In legatura cu refuzul primit de la Relatii cu clientii, nu domnisoara de acolo e de vina. Asa o fi politica firmei mai nou, or fi decis sa nu mai dea legitimatii persoanelor fizice si pentru ca pe vremuri faceau acum nu pot sa le anuleze. Zic si eu, nu le iau apararea... incerc sa gasesc o explicatie.

Pun un link aici, poate e cineva interesat de articolul modificat.
[ link extern ]

Mi-am amintit ca prin 2007-2008 (nu mai stiu exact) aveam si eu legitimatie pe persoana fizica pentru un cash&carry si cred ca e acela de care ziceti dvs. Firma noastra cumpara de la ei si ne-au dat posibilitatea ca, pe baza de tabel, sa primim legitimatii pe persoana fizica. Sigur, atunci aveau un singur pret la raft.
Pentru ca e la 100 km distanta am facut cumparaturi doar de cateva ori de-acolo. Nici n-o mai am, am dat-o cuiva care nu mi-a mai inapoiat-o :) O sa intreb daca o mai foloseste.
Ultima modificare: Joi, 17 Decembrie 2015
Ares-3, moderator
@ Ares-3

Multumesc mult pentru raspuns.

Si eu consider ca am motive sa ma adresez ANPC, dar am si o dilema generata de faptul ca prin HG 700/2012, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor s-a reorganizat si Comisariatele Judeţene pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) nu mai au personalitate juridică, acestea fiind arondate Comisariatelor Regionale pentru Protecţia Consumatorilor (CRPC), din subordinea ANPC. Din acest motiv, incepând cu data de 4.10.2012, CJPC-ul nostru este condus de un Comisar şef adjunct, iar Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor la care suntem arondati are un Comisar şef.

In aceasta situatie mi-am pus intrebarea: am voie sa ignor CRPC si sa ma adresez direct ANPC?

Pana sa ma lamuresc, am mers la sediul CJPC pentru a discuta amiabil cu Comisarul sef adjunct, cel care a semnat raspunsul la reclamatia depusa de mine. Eu cred ca nu a citit raspunsul pe care mi l-a formulat Comisarul Superior si, daca a gresit semnand din neatentie, doresc sa-i dau posibilitatea sa indrepte gafa pe care a facut-o si sa-i solicite subalternului mai multa responsabilitate in reformularea unui raspuns competent. Din pacate, nu l-am gasit la sediu si din acest motiv am formulat o contestatie pentru raspunsul pe care l-am primit ieri.

In functie de raspunsul pe care il voi primi la aceasta contestatie, voi decide cui ma voi adresa in continuare.
Ultima modificare: Joi, 17 Decembrie 2015
relav_2010, utilizator

Alte discuții în legătură

Cerere burgeduard burgeduard Doresc sa cunosc daca o asociatie de locatari prin reprezentantul ei legal, poate refuza semnarea si stampilarea unei adeverinte, pe motivul ca in acea ... (vezi toată discuția)
Controlori ratp j_condo j_condo Am si eu o mica dilema. Sunt din Ploiesti si am mers intr-o seara fara bilet (tinand cont ca statia din care am plecat avea inchis magazinul de bilete), iar ... (vezi toată discuția)
Daca nu am actul de identitate la mine pot fi amendat? biddy biddy sunt foarte curios daca atunci cand ma legitimeaza un organ al politiei,eu fiind in calitate de pieton,si nu am actele de identitate asupra mea pot fi ... (vezi toată discuția)