Buna ziua,
Incepand din luna iunie 2015, administratora blocului ne-a impus o taxa lunara de 100 lei pt a reface terasa. Aceasta nu era in baza niciunui contract cu vreo firma sau in urma vreunei Adunari Generale a Asociatiei, ci atunci cand am intrebat-o a spus ca mai intai strangem bani, apoi vorbim cu vreo firma. Din 40 de apartamente, 15 apartamente nu au platiti nicio rata (inclusiv ultimul etaj), iar restul au achitate 1-2 rate. Problema mea este ca incepand cu luna ianuarie a afisat o lista cu penalitati la aceste rate neplatite, in baza Legii 230/2007 si HG 1588/2007 conf Cap VI art 46 si 49. Am citit aceste articole, este vorba de dreptul Asociatiei de a percepe penalitati.
Insa... e legal ca sa impuna anumite taxe (stiu ca reparatiile partilor comune sunt obligatorii) fara un ante-contract cu o firma sau fara o hotarare a Adunarii Generale?
Multumesc anticipat.
Sunt cateva chestiuni de forma, de exprimare, de neintelegere dar si de fond.
Acea taxa lunara, cum o numiti dumneavoastra, nu este o taxa. Este aportul fiecarui proprietar la constituirea fondului de reparatii sau rata lunara pentru constituirea fondului de reparatii.
Apoi administratorul nu "impune" proprietarilor ceva sau altceva. administartorul aplica legea si deciziile luate de comitetul executiv condus de presedinte. Daca in comitet s-a decis constituirea fondului de reparatii si modul de colectare, administartorul este obligat sa faca ceea ce i s-a spus: sa afiseze pe lista de plata luna de luna...
Asadar daca vi se pare ca cineva va impune ceva, discutati cu presedintele pe care l-ati ales.
Cat priveste aplicarea de penalizarie, este corect. Asociatia poate aplica penalizari pentru orice suma restanta indiferent ca aceasta reprezinta cote de intretinere sau fonduri.
Iar pretentia de a avea mai inati un contract si apoi sa se stranga banii, e lipsita de logica si rupta de realitatea pentru ca un contract incheiat in mai 2015 pentru o lucrare ce s-ar realiza in august 2016 (in ritmul in care se aduna banii poate fi si in 2025), acel contract nu ar fi valabil, asociatia nu ar putea respecta termenele din contract...
Dar spuneti-ne sa intelegem si noi:
- dumneavoastra credeti ca terasa trebuie reparat sau nu?
- daca se hotara acest lucru in adunarea generala mai aveati motive de nemultumire?
- daca v-ar fi arata un contract sau precontract incheiat cu un constructor mai aveati nemultumirea de mai sus?
Poate foarte importanta este situatia terasei, reparatia acesteia pentru ca e casa dumneavoastra ce se degradeaza daca nu o reparati. Existenta contractului e de forma pentru ca oricand administartorul, presedintele, pot prezenta un deviz estimativ sau un draft de contract intocmit de o firma.
Insa... e legal ca sa impuna anumite taxe (stiu ca reparatiile partilor comune sunt obligatorii) fara un ante-contract cu o firma sau fara o hotarare a Adunarii Generale?
Legiutorul a prevazut L nr 230/2007
Art. 49
(1) Asociatia de proprietari poate stabili un sistem propriu de penalizari pentru orice suma cu titlu de restanta, afisata pe lista de plata. Penalizarile nu vor fi mai mari de 0,2 % pentru fiecare zi de intarziere si se vor aplica numai dupa o perioada de 30 de zile care depaseste termenul stabilit pentru plata, fara ca suma penalizarilor sa poata depasi suma la care s-a aplicat.
(2) Termenul de plata a cotelor de contributie la cheltuielile asociatiei de proprietari, afisate pe lista lunara de plata, este de maximum 20 de zile calendaristice.
(3) Sumele rezultate din aplicarea penalitatilor de intarziere vor face obiectul fondului de penalitati al asociatiei de proprietari si se vor utiliza numai pentru plata penalizarilor impuse asociatiei de proprietari de catre terti si pentru cheltuieli cu reparatiile asupra proprietatii comune sau alte cheltuieli de natura administrativa.
Dispozitia in vigoare prevede dreptul asociatiei de proprietari de a aplica penalitati pentru orice suma cu titlu de restanta-indiferent de natura acesteia
Va multumesc pentru raspuns!
Poate nu m-am exprimat eu cum trebuie, desi am incercat. Asadar:
-fondul de reparatii este diferit, cotizam lunar pentru el (desi nu beneficiem de el, de fiecare data cand e nevoie se strang bani separat, nu se pun pe langa acest fond!)
-"taxa" aceasta, a fost afisata la lista de intretinere, fara a cere acordul proprietarilor, fara a se fi decis in comitet
Si ca sa va raspund:
-bineinteles ca sunt de acord cu repararea terasei
-daca se hotara acest lucru in adunarea generala sau se incheia un contract, bineinteles ca nu mai aveam aceasta nemultumire.
Ca si locatar al blocului, am contribuit de fiecare data la orice cheltuiala, nu intarziem absolut niciodata, dar niciodata cu plata intretinerii. Nemultumirea este mai mult la adresa administratorei, deoarece, nu este prima data cand afiseaza deja in calculul intretinerii o plata in plus, pentru care nu s-a cerut acordul (de ex. este aproximativ un an de cand ne-a "inserat" tot asa in plata intretinerii, o taxa pentru verificarea apometrelor... apometre care nu au fost verificate nici pana in ziua de azi, desi toti locatarii au dat banii... si multe astfel de situatii).
De asemenea, administratora nu afiseaza niciodata facturile de plata la avizier, ci trece doar sumele, desi cam toti i-am solicitat acest lucru.
Asadar, ca sa revin cu intrebarea:
Este legal sa impuna penalitati pentru neplata acestei "rate" (in cazul de fata de reparatie al terasei) fara a ne cere acordul, fara a exista macar o hotarare a cenzorilor/adunarii generale sau vreun ante-contract cu vreun prestator (mentionez ca presedintele face de multe ori lucrurile cam cum il taie capul, spre ex: de curand am instalat la bloc sistem de inchidere al usilor cu carduri magnetice, fara interfon; tot blocul vrea interfon, mai putin presedintele, pt. ca "il strica copiii")?? Pe mine nu ma intereseaza prea tare ca a impus aceasta plata ci pentru ca impune acum penalitati (practic mai mult de jumatate de bloc va fi "penalizat")
PS: rog un raspuns cu temei legal, nu doar "pareri"; de asemenea articolele respective, am mai specificat o data faptul ca le-am citit.
Baza legala a activitatii asociatiilor de proprietari o reprezinta Legea 230/2007 si HG 1588/2007. Daca o sa cititi aceasta legislatie o sa vedeti de ce a scris ceea ce am sris in prima mea interventie. Pe scurt:
- administratorul este angajatul dumneavoastra; a fost angajat de presedintele asociatiei, cu acordul comitetului executiv; un angajat face ceea ce-i spune angajatorul si nu altceva.
- daca activitatea administratorului este deficitara sau nu va convine, discutati cu presedintele si membrii comitetului sa-l schimbe, sa angajeze alt administrator.
- daca presedintele si membrii comitetului nu conduc bine asociatia, nu verifica activitatea administratorului... luati hotararea in adunarea generala si laegeti alt presedinte si alti membri in comitet.
Toate acestea se fac in baza legislatiei de care am amintit mai sus.