De curand, unul dintre parintii mei a decedat si nu am primit niciun ajutor de deces de la casa de pensii deoarece nu era pensionar si nu avea nicio sursa de venit. Reprezentantii de la casa de pensii mi-au spus ca ar trenui sa primesc jumatate din suma acordata in mod normal in caz de deces de la angajatorul meu, pentru ca parintele figura in intretinerea mea. Mentionez ca lucrez in invatamant, iar cei de la secretariat mi-au spus ca nu stiu nimic in legatura cu situatia asta. Exista vreo baza legala prin care eu sa beneficiez de ajutor de deces de la angajator, respectiv de la scoala unde lucrez?
Da, exista o baza legala si anume Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.
ART. 126
(1) Asiguratul sau pensionarul beneficiază de ajutor de deces în cazul decesului unui membru de familie care nu era asigurat sau pensionar la data decesului.
(2) Se consideră membru de familie, în sensul prezentei legi:
a) soţul;
b) copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani, precum şi copiii incapabili de muncă, indiferent de vârstă, dacă şi-au pierdut capacitatea de muncă înaintea vârstelor menţionate;
c) părinţii şi bunicii oricăruia dintre soţi.
(3) Ajutorul de deces cuvenit pentru un membru de familie reprezintă jumătate din cuantumul prevăzut la art. 125 alin. (3).
ART. 127
(1) Ajutorul de deces se suportă din bugetul asigurărilor sociale de stat şi se acordă, la cerere, pe baza certificatului de deces.
(2) Acordarea ajutorului de deces nu este condiţionată de realizarea unui anumit stagiu de cotizare.
ART. 128
În cazul în care, potrivit legii, angajatorul îşi suspendă temporar activitatea sau activitatea acestuia încetează prin: divizare ori fuziune, dizolvare, reorganizare, lichidare, reorganizare judiciară, lichidare judiciară, faliment sau prin orice altă modalitate prevăzută de lege, ajutorul de deces cuvenit şi neachitat, potrivit legii, se achită din bugetul asigurărilor sociale de stat de casele teritoriale de pensii, respectiv de casele de pensii sectoriale.
ART. 129 (1) Ajutorul de deces se achită în termen de 24 de ore de la solicitare de:
a) angajator, în cazul decesului asiguratului prevăzut la art. 6 alin. (1) pct. I, II şi V, respectiv al unui membru de familie al acestuia;
b) instituţia care gestionează bugetul asigurărilor pentru şomaj, în cazul decesului şomerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia;
c) casa teritorială de pensii, respectiv casa de pensii sectorială, în cazul decesului pensionarului sau al asiguratului prevăzut la art. 6 alin. (1) pct. IV şi alin. (2), respectiv al unui membru de familie al acestuia.
Vedeti si Contractul colectiv de muncă unic la Nivel de Sector de Activitate Învăţământ Preuniversitar înregistrat la M.M.F.P.S.P.V.-D.D.S. sub nr. 1483 din data de 13.11.2014
art.36
...
(2) Personalul din învăţământ beneficiază şi de următoarele drepturi:
....
c) în caz de deces al unui cadru didactic, cei îndreptăţiţi beneficiază de un ajutor în cuantum de 5 salarii ale persoanei decedate, din bugetul asigurărilor sociale; această sumă se plăteşte de unitatea/instituţia prevăzută în Anexa nr. 4, la care a fost angajat salariatul decedat, prin deducere din cota de C.A.S. datorată casei teritoriale de pensii;
d) în caz de deces al unui membru de familie, se acordă un ajutor de deces conform legii anuale a bugetului asigurărilor sociale de stat;
...
Ajutor de deces
unnicusor
pentru o persoana care nu era pensionara se acorda ajutorul de deces..de la casa de pensii.?..decedatul avea o vechime de cel putin 15 ani de munca. in ultimii ... (vezi toată discuția)
deces parinte
rak0770
Parintele unui salariat a decedat. Pe mine ca angajator ma obliga vreo lege sa-i dau vreun ajutor banesc? Ce lege? Nu avem contract colectiv de munca. (vezi toată discuția)