avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 233 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... gestiune colectiva!!! ajutati-ma!
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

gestiune colectiva!!! ajutati-ma!

Buna ziua
Cer ajutorul tututror specialistilor de pe acest forum...............sunt disperata si va rog ajutati-ma!
Care sunt pasii legali din partea angajatorului pt a introduce o persoana noua intr-o gestiune colectiva?
Daca aceasta obligatie apare doar in fisa postului (parvenita la aproape 4 luni de la angajare) este suficient?
Fara semnatura de primire a unei valori totale a gestiunii si fara acordul celorlalte angajate in gestiunea comuna este posibil?
Intr-o gestiune comuna nu este obligatoriu ca macar un angajat sa fie gestionar?
Si inca ceva......cum devin gestionar? doar in aceasta fisa a postului la penultima obligatie apre acest pasaj:,,participa la gestiunea colectiva si raspunde conform Codului Muncii".
Ajutati-ma va rog!
Multumiri anticipate!
P.S. cum pot sti eu daca preiau lipsuri daca nu mi se aduce la cunostinta nimic?
Ultima modificare: Miercuri, 5 August 2009
Beauty, utilizator
Cel mai recent răspuns: Beauty , utilizator 19:52, 5 August 2009
Potrivit dispozitiilor Legii nr. 22/1969, gestionar este acel angajat al unor agenti economici, autoritati sau institutii publice care are ca atribuţii principale de serviciu primirea, păstrarea şi eliberarea de bunuri aflate în administrarea, folosinţa sau deţinerea, chiar temporară, al unor agenti economici, autoritati sau institutii publice, indiferent de modul de dobîndire şi de locul unde se află bunurile.
Bunurile sunt bunurile materiale, mijloacele băneşti sau orice alte valori.
Poate fi gestionar cel care a împlinit vârsta de 21 ani, a absolvit şcoala generală sau o şcoală echivalentă şi are cunoştinţele necesare pentru a îndeplini această funcţie.
În funcţie de complexitatea gestiunilor, de natura şi valoarea bunurilor şi de cunoştinţele ce le implică gestionarea lor, ministerele şi celelalte organe centrale stabilesc:
a) categoriile de gestiuni pentru care gestionarul, trebuie să fi absolvit liceul ori o şcoală profesională în specialitatea corespunzătoare gestiunii sau o şcoală echivalentă şi să aibă un anumit stagiu în munca de gestionar;
b) categoriile de gestiuni pentru care funcţia de gestionar poate fi îndeplinită şi de cel care a împlinit 18 ani.
Art. 4. - Nu poate fi gestionar cel condamnat pentru săvârşirea vreuneia dintre infracţiunile prevăzute în lista anexă la prezenta lege, chiar dacă a fost graţiat.
Nu poate fi angajat sau trecut în funcţia de gestionar cel aflat în curs de urmărire penală sau de judecată pentru săvîrşirea vreuneia dintre infracţiunile prevăzute în lista anexă.
Dacă în cursul urmăririi penale, al judecăţii sau după condamnare a intervenit amnistia, cel care a săvîrşit vreuna dintre infracţiunile prevăzute în lista anexă nu poate fi gestionar timp de 2 ani de la data intervenirii amnistiei. Cel căruia i s-a suspendat condiţionat executarea pedepsei nu poate fi gestionar în cursul termenului de încercare şi 2 ani de la expirarea acestui termen.
Prin "săvîrşirea infracţiunii" se înţelege comiterea oricăreia dintre faptele prevăzute în lista anexă, pe care legea le pedepseşte ca infracţiune consumată sau ca tentativă, precum şi participarea la comiterea acestora ca autor, instigator sau complice.
............................................
Art. 7. - În cazul în care gestiunea este încredinţată mai multor persoane, angajarea sau trecerea în funcţia de gestionar se face cu avizul scris al celorlalţi gestionari.
Angajarea/ trecerea unei persoane într-o funcţie din subordinea gestionarului se face cu avizul scris al acestuia.
..........................................
Art. 10. - Gestionarul are obligaţia de a constitui o garanţie în numerar.
...........................................
Nu este obligat să constituie garanţie cel care înlocuieşte temporar un gestionar sau cel căruia i se încredinţează o gestiune pe o perioadă de cel mult 60 zile pînă la numirea unui gestionar.
...........................................
Art. 11. - Constituirea garanţiei se face prin contract încheiat în scris.
Garanţiile reciproce între gestionari nu sînt admise. Aceeaşi persoană nu poate constitui garanţii pentru mai mulţi gestionari. Cel care constituie garanţia va declara, în scris, dacă a mai constituit alte garanţii.
Garanţiile suplimentare se constituie înainte de încredinţarea gestiunii.
Art. 12. - Garanţia în numerar va fi de minimum un salariu şi de maximum trei salarii tarifare lunare ale gestionarului; ea nu va putea depăşi valoarea bunurilor încredinţate.
Pentru gestionarii retribuiţi pe bază de cotă procentuală, cuantumul minim al garanţiei în numerar va fi echivalent cu cîştigul mediu pe o lună, iar cel maxim cu cîştigul mediu pe 3 luni.
Art. 13. - Garanţia în numerar se reţine în rate lunare de 1/10 din salariul tarifar lunar sau din cîştigul mediu pe o lună, după caz. Dacă, din cauza altor reţineri, ratele în contul garanţiei în numerar nu pot fi reţinute, gestionarul este obligat să le depună.
Pentru angajaţii temporari, alţii decît cei prevăzuţi la articolul 10 alineatul ultim, precum şi pentru angajaţii sezonieri, se vor putea stabili rate mai mari sau chiar obligativitatea depunerii, la încredinţarea gestiunii, a garanţiei integrale în numerar.
....................................................
Art. 16. - Garanţia în numerar şi dobînda aferentă pot fi ridicate de către gestionarul titular al carnetului de consemnare la încetarea contractului său de muncă sau la trecerea într-o funcţie pentru care nu se cere garanţie, în situaţia în care nu a cauzat o pagubă sau cînd paguba a fost acoperită în întregime. Organizaţia socialistă este obligată, în aceste cazuri, să elibereze gestionarului, în termen de cel mult 10 zile, carnetul de consemnare împreună cu o comunicare către Casa de Economii şi Consemnaţiuni în care să se arate că titularul are dreptul să ridice garanţia.
În cazul transferării gestionarului într-o altă funcţie pentru care de asemenea se cere garanţie, carnetul de consemnare în care au fost înscrise sumele depuse drept garanţie va fi trecut la noul loc de muncă, procedîndu-se, atunci cînd este cazul, potrivit articolului 20.
Cînd gestionarul a cauzat o pagubă în gestiune la locul său de muncă şi aceasta nu se acoperă integral în termen de o lună de la obţinerea titlului executoriu definitiv, organizaţia socialistă se va despăgubi din garanţia în numerar constituită în favoarea sa.
În situaţia în care sumele depuse drept garanţie au fost ridicate, în întregime sau în parte, de organizaţia socialistă pentru a se despăgubi, gestionarul este obligat să reîntregească garanţia în numerar în rate lunare de 1/3 din salariul tarifar sau din cîştigul mediu lunar, dispoziţiile articolului 13 aplicîndu-se în mod corespunzător.
Art. 17. – C.E.C. are obligaţia să elibereze sumele depuse drept garanţie, după caz:
a) titularului carnetului de consemnare, pe baza comunicării făcute de organizaţia socialistă şi a prezentării carnetului;
b) organizaţiei socialiste, pe baza cererii acesteia şi a unei copii certificate de pe titlul executoriu definitiv obţinut împotriva gestionarului.
............................................
Art. 20. - Garanţiile vor fi recalculate periodic în funcţie de schimbările intervenite în salariul tarifar al gestionarului, precum şi în specificul şi valoarea bunurilor gestionate, procedîndu-se la modificarea corespunzătoare a contractului de garanţie.
În cazul în care, în urma recalculării, este necesară completarea garanţiei în numerar, se va proceda conform articolului 13. Dacă garanţia în numerar depusă este mai mare decît garanţia recalculată, diferenţa se va elibera, în termen de cel mult 10 zile, gestionarului.
În cazul în care, în urma recalculării, este necesară constituirea sau completarea garanţiilor suplimentare, aceasta se face în termen de 60 zile de la data recalculării.
Art. 21. - Dacă gestionarul nu constituie, nu completează sau nu aduce, după caz, garanţiile corespunzătoare potrivit articolului 19 alineatul ultim şi articolului 20 alineatul ultim sau dacă, din cauza altor reţineri, ratele în contul garanţiei în numerar nu pot fi reţinute şi nici nu sînt depuse în condiţiile articolului 13, se procedează la trecerea sa în altă funcţie ori, dacă aceasta nu este posibil, la desfacerea contractului său de muncă. În acest din urmă caz, privitor la drepturile angajatului se vor aplica dispoziţiile din legislaţia muncii referitoare la desfacerea contractului de muncă pentru motive ce nu sînt imputabile angajatului.
Art. 22. - Garanţiile suplimentare se urmăresc silit pe baza contractului de garanţie şi a titlului executoriu definitiv obţinut împotriva gestionarului.
..................................................
Art. 23. - Încălcarea dispoziţiilor legale cu privire la gestionarea bunurilor atrage răspunderea materială, disciplinară, administrativă, penală sau civilă, după caz.
Art. 24. - Angajaţii răspund material, potrivit codului muncii şi prevederilor prezentei legi, pentru pagubele cauzate în gestiuni prin fapte ce nu constituie infracţiuni.
Art. 25. - Gestionarul răspunde integral faţă de organizaţia socialistă pentru pagubele pe care le-a cauzat în gestiunea sa.
Primirea bunurilor în cantităţi inferioare celor înscrise în actele însoţitoare sau cu vicii aparente, fără a se fi întocmit acte legale de constatare, precum şi nesolicitarea asistenţei tehnice de specialitate la primirea bunurilor, deşi aceasta era necesară, atrag răspunderea gestionarului în condiţiile alineatului 1.
Art. 26. - Gestionarul răspunde integral şi în cazul în care atribuţiile sale fiind exercitate, potrivit dispoziţiilor legale, de un delegat sau de o comisie, se constată o pagubă fără a se putea stabili că aceasta s-a produs în absenţa gestionarului.
Art. 27. - Cînd paguba în gestiune a fost cauzată de gestionar împreună cu alt angajat al organizaţiei socialiste, ei răspund integral, fiecare în măsura în care a contribuit la producerea pagubei.
Dacă nu se poate determina măsura în care fiecare a contribuit la producerea pagubei, despăgubirea se repartizează între cei în cauză proporţional cu cîştigul mediu al fiecăruia pe ultimele 3 luni; în cazul pagubei constatate într-o gestiune în care manipularea bunurilor se face în colectiv de mai mulţi angajaţi sau în schimburi succesive, fără predare de gestiune între schimburi, despăgubirea se repartizează şi proporţional cu timpul lucrat de fiecare, de la ultima inventariere, în gestiunea în care s-a produs paguba.
Art. 28. - Angajatul cu funcţie de conducere precum şi orice alt angajat vinovat de angajarea, trecerea sau menţinerea unei persoane în funcţia de gestionar fără respectarea condiţiilor de vîrstă, studii şi stagiu prevăzute în articolele 3 şi 38, precum şi a dispoziţiilor articolului 4 referitoare la antecedentele penale, răspund integral pentru pagubele cauzate de gestionar, în solidar cu acesta.
Aceeaşi răspundere o are şi cel vinovat de nerespectarea dispoziţiilor prevăzute în capitolul III, în limita garanţiei neconstituite.
Art. 29. - Răspunde integral angajatul care, nesocotind îndatoririle sale de serviciu, a adus pagube organizaţiei socialiste prin aceea că:
a) nu a asigurat gestionarului, în cazurile prevăzute de lege, asistenţa tehnică de specialitate pentru verificarea calitativă a bunurilor ori a prestat o asistenţă tehnică necorespunzătoare;
b) nu a luat măsurile necesare pentru păstrarea bunurilor în condiţii corespunzătoare;
c) a dat gestionarului dispoziţii greşite sau contrare legii.
Art. 30. - Răspunde, în limita valorii pagubei rămase neacoperite de autorul direct al ei, din momentul constatării insolvabilităţii acestuia, cel vinovat de:
a) angajarea sau trecerea unei persoane într-o funcţie de gestionar sau din subordinea gestionarului, fără avizul prevăzut în articolul 7;
b) neluarea sau luarea cu întîrziere a măsurilor necesare pentru înlocuirea gestionarului sau a angajaţilor aflaţi în subordinea sa, deşi a fost avertizat în scris şi motivat că nu-şi îndeplinesc atribuţiile în mod corespunzător;
c) neluarea măsurilor necesare pentru stabilirea şi acoperirea pagubelor în gestiune;
d) neefectuarea inventarierilor la termenele şi în condiţiile legii, în situaţia în care prin aceasta a contribuit la cauzarea pagubei;
e) nerespectarea oricărei alte îndatoriri de serviciu, dacă fără încălcarea acesteia paguba s-ar fi putut evita.
Art. 31. - Angajatul care primeşte, păstrează şi eliberează bunuri fără a avea calitatea de gestionar în înţelesul articolului 1 răspunde integral, aplicîndu-i-se în mod corespunzător prevederile prezentului capitol.
Art. 32. - La constatarea unei pagube în gestiune, persoana răspunzătoare poate să-şi ia un angajament scris pentru acoperirea acesteia; angajamentul scris constituie titlu executoriu.
Dacă, ulterior, această persoană constată că nu datorează sau că datorează numai în parte suma pentru care şi-a luat angajamentul, ea va putea face cerere de desfiinţare a angajamentului la organul de jurisdicţie competent, în termen de 30 zile de la data cînd a cunoscut această împrejurare.
De asemenea, validitatea angajamentului va înceta în întregime sau în parte atunci cînd organizaţia socialistă sau organul de jurisdicţie competent constată, cu prilejul verificării sau, după caz, al soluţionării unei cauze care are legătură cu angajamentul, că acesta a fost luat pentru o sumă nedatorată.
Organul de jurisdicţie competent poate suspenda executarea angajamentului.
Art. 33. - În vederea despăgubirii agentului economic pentru pagubele cauzate în gestiune, care nu se pot acoperi din garanţia în numerar, se vor lua măsuri de asigurare şi urmărire asupra oricăror bunuri aparţinînd gestionarului şi persoanelor care răspund în condiţiile prezentului capitol, potrivit dispoziţiilor legale cu privire la executarea silită a creanţelor băneşti ale organizaţiilor socialiste împotriva persoanelor fizice.
Măsurile de asigurare se încuviinţează de organul de jurisdicţie competent să soluţioneze litigiul.


H.C.M. nr. 2230/1969 privind gestionarea bunurilor materiale prevede:
Art. 10. - Gestionarul este obligat să aducă la cunoştinţă în scris conducătorului organizaţiei socialiste cazurile în care cei cu care gestionează împreună sau cei aflaţi în subordine dau dovadă de incorectitudine sau incapacitate în îndeplinirea sarcinilor de serviciu.

Norma/15.12.1995 privind organizarea si efectuarea inventarierii patrimoniului prevede:
3. În temeiul art. 8 alin. (1) din Legea contabilităţii, unităţile patrimoniale au obligaţia să efectueze inventarierea generală a patrimoniului la începutul activităţii, cel puţin o dată pe an, de regulă la sfârşitul anului, pe parcursul funcţionării sale, în cazul fuzionării, divizării sau încetării activităţii, precum şi în următoarele situaţii:
a) în cazul modificării preţurilor;
b) la cererea organelor de control, cu prilejul efectuării controlului, sau a altor organe prevăzute de lege;
c) ori de câte ori sunt indicii că există lipsuri sau plusuri în gestiune care nu pot fi stabilite cert decât prin inventariere;
d) ori de câte ori intervine o predare-primire de gestiune;
e) cu prilejul reorganizării gestiunilor;

.................................................
8. Răspunderea pentru buna organizare a lucrărilor de inventariere, potrivit prevederilor art. 11 alin. (3) din Legea contabilităţii, revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligaţia gestionării patrimoniului şi care elaborează şi transmit comisiilor de inventariere instrucţiuni scrise în acest sens, adaptate la specificul unităţii.
9. Inventarierea patrimoniului se efectuează de către comisii de inventariere, formate din cel puţin două persoane, numite prin decizie scrisă, emisă de persoanele autorizate prevăzute la pct. 8 din prezentele norme. În decizia de numire se menţionează, în mod obligatoriu, componenţa comisiei, numele responsabilului comisiei, modul de efectuare a inventarierii, gestiunile supuse inventarierii, data de începere şi terminare a operaţiunilor.
La unităţile mici, inventarierea poate fi efectuată de către o singură persoană.
Prin unităţi mici la care, potrivit reglementărilor din prezentele norme, inventarierea poate fi efectuată de o singură persoană, se înţelege: persoanele fizice care au calitatea de comerciant sau societăţile comerciale al căror număr de salariaţi este de până la două persoane, iar valorile materiale care trebuie inventariate nu depăşesc plafonul stabilit de administratorii unităţii.
Comisiile de inventariere sunt coordonate, acolo unde este cazul, de către o comisie centrală numită, de asemenea, prin decizie scrisă emisă de conducerea societăţii, care are ca sarcină să organizeze, să instruiască, să supravegheze şi să controleze modul de efectuare a operaţiunilor de inventariere.
Comisia de inventariere răspunde de efectuarea tuturor lucrărilor de inventariere, potrivit prevederilor legale.
Pentru desfăşurarea în bune condiţii a operaţiunilor de inventariere, în comisii vor fi numite persoane cu pregătire corespunzătoare economică şi tehnică, care să asigure efectuarea corectă şi la timp a inventarierii patrimoniului, inclusiv evaluarea elementelor patrimoniale potrivit pct. 19 din Regulamentul de aplicare a Legii contabilităţii nr. 82/1991, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 704/1993.
Inventarierea patrimoniului se poate efectua atât prin salariaţii proprii, cât şi pe bază de contracte de prestări de servicii încheiate cu persoane fizice sau juridice.
Din comisia de inventariere nu pot face parte gestionarii depozitelor supuse inventarierii şi nici contabilii care ţin evidenţa gestiunii respective, cu excepţia unităţilor mici prevăzute în prezentele norme.
Membrii comisiilor de inventariere nu pot fi înlocuiţi decât în cazuri bine justificate şi numai prin decizie scrisă, emisă de către cei care i-au numit.
;)
Ultima modificare: Miercuri, 5 August 2009
Corina Capotã, Avocat
Multumesc frumos pentru raspunsul acordat!
Sper sa nu gresesc......... corectati-ma va rog daca fac asta! eu nu am ca si reprezentant comercial aceasta calitate si anume cea de gestionar deoarece nimeni nu m-a pus vreodata sa semnez un act privind gestiunea chiar si comuna fiind ,colegele nu si-au dat acordul scris pt primirea mea in gestiune(desi sunt practic ca si vanzatoare...recomandari si ulterior vanzare).
S-a stabilit un prejudiciu in gestiune acum dupa 1 an desi s-au perindat 2 directori de magazin si vreo 4 reprezentanti si nimeni nu a facut vreodata vreun inventar nici la venire nici la plecare .....iar firma este hotarata sa recupereze de la noi cei care am ramas acest prejudiciu!
Va multumesc si as dori ca toti cei care vor citi acest fapt ce se petrece in Romania zilelor noastre...NU FACETI ACEEASI GRESEALA CA SI MINE! si cantariti de 2 ori ianinte de a spune DA in momentul angajarii voastre !!!!!!!!!!
Lucrurile nu sunt atat de simple cum par la prima vedere si nici de speriat nu sunt. Mai intai ca nu vi se pot retine bani din salariu fara justificare: acord scris al salariatului care recunoaste dauna sau hotarare judecatoreasca in care este stabilit prejudiciu.
Mai pe scurt daca vi se retin bani din salariu puteti actiona in instanta angajatorul care trebuie sa faca dovada prejudiciului creat de dvs. Cu mare greutate va putea dovedi prejudiciul cat timp nu s-a facut un inventar la data angajarii chiar si la o gestiune comuna.Abia de la data inventarului se va putea discuta despre lipsa din gestiune. Este bine sa informati angajatorul ca va cunosteti drepturile.
Va multumesc frumos!
Acum stiu ce am de facut.........desi nu va fi usor.
Ma interesa doar daca am sanse de plecare favorabile si se pare ca sunt.
Tuturor celor care mi-ati indrumat pasii va multumesc si va voi tine la curent cu tot ce se intampla.
Cu deosebita consideratie
Beauty

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Inventar in lipsa mea adelinaflo adelinaflo Daca in cazul in care am avut gestiune si mi-am dat demisia, mi se poate imputa o lipsa constatata la un inventar facut dupa 14 zile, timp in care alti ... (vezi toată discuția)
Va rog, ajutor! ContSters103173 ContSters103173 am nevoie , urgent, de legea nr.22/1969.am incercat sa o descarc pe net, dar nu am reusit. va multumesc! (vezi toată discuția)
Predare gestiune MARTACESTI MARTACESTI In data de 11.12.2017 a fost efectuat inventar la gestiunea la care am fost gestionar, fara lipsuri, in data de 12.12.2017 sufar un AVC drept pentru care timp ... (vezi toată discuția)