avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 615 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Codul rutier, contravenţii şi ... expertiza auto - calcularea vitezei autoturismului in ...
Discuție deschisă în Codul rutier, contravenţii şi probleme conexe

expertiza auto - calcularea vitezei autoturismului in fct. de deceleratie

Buna seara,
Fratele meu a decedat intr-un accident rutier, pieton fiind. Expertiza oficiala , cea a Politiei, ne-a fost deja prezentata si acum ne prezentam pentru obiectii. Expertul Politiei calculeaza viteza de deplasare a autovehicului in functie de deceleratia acestuia, utilizand urmatoarea formula: Vi2 x Ke /26 x d + (t1 + t2 + 0,5 x t3) x Vi /3,6 – S0 = 0 in care:
in care: d = deceleratia autoturismului ;
g = acceleratia gravitationala ;
fred = 0,5 , coeficientul de aderenta redus,
carosabil asfaltic umed ,drum in aliniament ;
t1 = 1,2 s ; timpul de reactie a conducatorului auto ( intarzieri fiziologice) avind in vedere virsta, ora producerii evenimentului rutier si ca se afla sub influenta bauturilor alcoolice ;
t2 = 0,2 s ; durata intirzierilor mecanice ;
t3 = t’3/Ke = 0,2 / 1,0 = 0,2 s ; durata din momentul atingerii valorii nominale a fortei pe pedala de frana, pana la atingerea valorii maxime ;
Ke = 1,0 ; coeficientul eficacitatii franei ;
S0 = 19 m, distanta aprox.parcursa de autoturism din momentul sesizarii starii de pericol,pina la oprire ;

Am cautat in literatura de specialitate aceasta formula, dar nu o gasesc.( Raiginschi) Este corecta aceasta formula? Tin sa mentionez ca accidentul se incadreaza in categoria ACCIDENT CU PIETON, FARA URME DE FRANARE, CU DELIMITAREA LOCULUI DE PROIECTARE A VICTIMEI.
Va multumesc.
Cel mai recent răspuns: voiculescu diana , utilizator 13:33, 22 Ianuarie 2010
De unde e viteza de 40,5? Atat a obtinut expertul?
Daca da, nu mai faceti obiectiuni, ce rezolvati?
Voteza de reactoe vad ca e 1,2 nu 1,5, ce-mi scapa?
Ajuta un expert-parte.

De ce spui ca viteza de deplasare inainte de accident poate fi mai mare sau egala, ea poate fi si mai mica. POate fi oricum, ca am vazut cazuri de accidente in timpu accelerarii...
Ultima modificare: Marți, 11 August 2009
Liliana Gradinaru, Avocat
Formula expusa de dvs, in cazul in care ati copiat-o corect ar putea reprezenta distanta totala de oprire prin franare a unui autovehicul in care intra spatiul parcurs in intarzierile involuntare care sunt de maxim 1,1 s la autoturisme, si spatiul parcurs in stare infranata.
O alta remarca: la viteze de impact sub 50 km/h, in cazul impacturilor autoturism - pieton, victima are sanse mari de supravietuire. Sigur ca depinde de mai multi factori, de forma autovehiculului si modul de producere a impactului. Ca orientare la autoturisme obisnuite (Lada, Dacia etc.) la viteza de 40 km/h victima nu ajunge cu capul in parbriz.
Fara a cunoaste intreg continutul dosarului nu va poate lamuri nici cel mai mare specialist.
Ceea ce va recomand este sa va adresati procurorului sau politiei cu o cerere in care sa solicitati expertiza criminalistica a accidentului la INEC sau laborator interjudetean din regiunea in care s/a produs accidentul. De asemenea puteti beneficia de serviciile unui expert consultant care sa va reprezinte interesele si pe care va trebui sa-l contactati si sa aveti acceptul organului judiciar.
Aveti acest drept sa solicitati inca o expertiza. O noua expertiza puteti solicita chiar si in faza de judecata a dosarului.
Ce nu pot eu sa inteleg e folosirea unor formule din 1984 in anul de gratie 2009 (Perioada in care au aparut ca standard pe masini ABS/ESP/ASR s.a.m.d...franele pe tamburi au fost inlocuite treptat cu cele pe disc, materialele placutelor de frana au fost schimbate, anvelopele sunt din ce in ce mai performante....si probabil multe altele).
Ex:
d = deceleratia autoturismului - cum e calculata/determinata ?

fred = 0,5 , coeficientul de aderenta redus,
carosabil asfaltic umed ,drum in aliniament ; - coeficient aiurea, diferentele pot fi considerabile in functie de tipul anvelopei (iarna/vara/all-season; mediu/inalta performanta; profil V/asimetric, etc)

t1 = 1,2 s ; timpul de reactie a conducatorului auto - foarte relativ, am evitat pericole la valori sub o secunda - tine de reflexe, experienta si conduita preventiva;


t2 = 0,2 s ; durata intirzierilor mecanice ; - una din cele mai "dragute" - pentru ce masina e 0,2s ? Diferentele pot aparea plecand de la calitatea pompei, etanseitatea circuitului de franare, starea tehnica a pistonaselor si pana la relativa compresibilitate a fluidului din circuit.)
t3 = t’3/Ke = 0,2 / 1,0 = 0,2 s ; durata din momentul atingerii valorii nominale a fortei pe pedala de frana, pana la atingerea valorii maxime ;

Ke = 1,0 ; coeficientul eficacitatii franei ; - idem mai sus.

Deci...ma lamureste cineva? Cat de (im)precise sunt valorile obtinute? B-)
deceleratia este 9,81 m/s^2xf unde f = 0,1-1,2 coeficientul de aderenta care la polei este 0,1 iar la asfalt uscat 0,8; la frane cu ABS si cauciucuri cu banda de rulare moale se poate ajunge si la 1,2 coeficient ce depinde si de rugozitatea asfaltului. Daca vrei valoare absoluta iei masina implicata in accident, un decelerometru, te duci la locul accidentului si faci cateva probe de franare la diferite viteze. Daca nu ai decelerometru iei un V-box care este un sistem ce functioneaza in tandem cu un GPS si obtii aceleasi rezultate;
Un conducator auto este creditat cu maximum 0,5 s timp de perceptie, emotie, decizie reactie daca se asteapta la un pericol de ex daca se aproie de o trecere de pietoni si cu maximum 0,8 s daca pericolul era neasteptat de ex. o traversare prin loc nepermis; La acesti timpi se adauga 0,2 s timp pt compensarea jocurilor mecanice si 0,1 s pt atingerea presiunii maxime in instalatia de franare. Acesti timpi sunt f precisi si pot fi cititi pe decelerograma si sunt valori maxime acceptate pt toate masinile care circula pe drumul public - asta se verifica la ITP - timpi valabili pt frane hidraulice.
Ke = raportul dintre distanta practica de franare cu toate 4 rotile si cea teoretica; La masinile grele (camioane, autobuze) cand sunt fara incarcatura rotile din spate se blocheaza mai repede si lasa urama inainte ca cele din fatza sa se blocheye si sa lase urme; la ABS intotdeauna, indiferent ca e autoturism sau camion Ke = 1
Expert parte este tot ce va pot spune. Am lucrat cu astfel de experti si recomand tuturor in caz de expertiza, in special la cele mai tehnice.

Alte discuții în legătură

Franare Luciana21 Luciana21 Va rog sa apreciati care este viteza aproximativa cu care se deplasa un autoturism daca urmele de franare au aprox.38-40 m... si daca se poate as dori sa stiu ... (vezi toată discuția)
Expertiza auto - calcularea vitezei autoturismului in functie de deceleratie A-Tamara A-Tamara Buna seara, Fratele meu a fost accidentat mortal in timp ce traversa strada pe trecerea de pietoni la data de 26.11.2009 ora 18:30. La raportul de expertiza ... (vezi toată discuția)
O expertiza tehnica auto poate fi efectuata fara ca expertul sa se prezinte la locul accidentului? ruonscalafat ruonscalafat o expertiza tehnica auto poate fi efectuata fara ca expertul sa se prezinte la locul accidentului, fara sa vada masina si bicicleta (decat in fotogtafiile ... (vezi toată discuția)