Am o prietena apropiata careia in urma cu aproximativ o saptamana i-a decedat un parinte. Parintele in cauza nu mai era salariat insa din 05.06.2009 era somer.
As vrea sa ma corectati daca ce expun legat de ajutorul de inmormantare si cel de deces este eronat.
Familia (sotia +copilul) au dreptul la urmatoarele:
1. Ajutorul de deces , in cuantumul sumei de 1702 lei (suma stabilita pt anul 2009 prin legea bugetului de asigurari sociale), cf art 126-128 din legea 19/2009 (Legea pensiilor). Ajutorul de acorda pe baza certificatului de deces unui singure rude care dovedeste cheltuielile de inmormantare. Cererea pentru acordarea acestui ajutor se face la CAS (casa de pensii) sau la somaj?
Despre ajutorul de inmormantare nu mai este cazul pentru ca nu era salariat (am rectificat) insa:
-Art. 51. - in afara de ajutoarele prevazute de lege, la care au dreptul, salariatii vor beneficia si de urmatoarele ajutoare:
a) in cazul decesului salariatului, un ajutor acordat familiei, de cel putin doua salarii medii lunare pe unitate;
b) daca decesul a survenit din cauza unui accident de munca, a unui accident in legatura cu munca sau a unei boli profesionale, cuantumul ajutorului acordat familiei va fi de cel putin 3 salarii medii pe unitate;
c) un salariu mediu pe unitate, platit de aceasta mamei, pentru nasterea fiecarui copil; daca mama nu este salariata, sotul acesteia beneficiaza de plata unui salariu mediu pe unitate; d) un salariu mediu pe unitate platit de unitate la decesul sotului sau sotiei ori la decesul unei rude de gradul I aflate in intretinerea salariatului.
Cum se poate intrepreta art 51 lit d? Poate fi acordat sotiei care este salariata?
Conform Normelor de aplicare ale legii 19/2000,
4. Plătitori de drepturi de asigurări sociale, în sensul dispoziţiilor prezentei legi, sunt, după cum urmează:
a) persoanele juridice sau fizice la care îşi desfăşoară activitatea personalul angajat pe bază de contract individual de muncă, indiferent de durata acestuia, precum şi persoanele juridice la care îşi desfăşoară activitatea funcţionarii publici au şi calitatea de angajator;
....
f) instituţia care administrează Fondul pentru plata ajutorului de şomaj;
6. Indemnizaţiile de asigurări sociale şi ajutorul de deces se plătesc pe baza cererii-tip privind solicitarea drepturilor de asigurări sociale şi a celorlalte acte prevăzute de lege.
8. Cererea-tip privind solicitarea drepturilor de asigurări sociale se depune la casele teritoriale de pensii:
a) de către angajatori şi instituţia care administrează bugetul pentru plata ajutorului de şomaj, o dată cu "Declaraţia privind evidenţa nominală a asiguraţilor şi a obligaţiilor de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat";
b) de către celelalte categorii de asiguraţi, la data solicitării prestaţiei.
40. După efectuarea plăţii ajutorului de deces plătitorul de drepturi de asigurări sociale are obligaţia de a înscrie pe versoul certificatului de deces original menţiunea "ACHITAT", data, semnătura şi ştampila.
Deces
vichisor
Nu stiu daca am postat bine aici,imi cer scuze daca nu.Acum 2 zile unui coleg al meu i-a decedat tatal si vrea sa stie daca firma la care lucram este obligata ... (vezi toată discuția)