avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 455 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Paşapoarte, cărţi de ... rectificare acte de stare civila \"din oficiu\" si de ...
Discuție deschisă în Paşapoarte, cărţi de identitate, acte de stare civilă - formalităţi, obţinere, probleme

rectificare acte de stare civila "din oficiu" si de persoana "interesata"

In conformitate cu prevederile art.61 alin (1), din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civila, republicata,"rectificarea actelor de stare civila si a mentiunilor inscrise pe marginea acestora se face in temeiul dispozitiei primarului unitatii administrativ-teritoriale care are in pastrare actul de stare civila, din oficiu sau la cererea persoanei interesate".


[ link extern ]

Cine poate fi considerat drept persoana "interesata" pentru rectificarea unui act de stare civila?
Care este definitia juridica a "persoanei interesate"?

In lege nu se specifica ca persoana interesata trebuie sa fie imputernicita!

O persoana "interesata" trebuie sa fie imputernicita pentru depunerea unor documente in vederea rectificarii unui act de stare civila sau este suficient sa depuna documente care sa dovedeasca "interesul" pentru rectificare?

Ce presupune rectificarea din "oficiu"?
Este o diferenta intre rectificare "din oficiu" si "la cerere"?

Din moment ce pentru rectificare trebuie depusa o cerere pentru rectificare cum se poate face rectificarea "din oficiu"?


Cel mai recent răspuns: Justitiarul711 , utilizator 17:40, 19 Noiembrie 2016
Rectificarea din oficiu o face autoritatea competenta care a sesizat eroarea cuprinsa in acel act de stare civilă sau orice act administrativ eliberat/emis de acea entitate.
Rectificarea la cerere se face de catre solictantul care justifica un interes, adica acea persoana interesata. Persoana interesata este in primul rand titluarul actului, mostenitorii acestuia, organe sau instituții publice.
Pentru rectificarea unui act la cererea titularului și care nu poate face el, personal aceste demersuri, este necesar ca acesta sa mandateze o alta persoana in indeplinirea mandatului.
Dar autoritatea competenta nu poate sesiza eroarea decat daca ii este adusa la cunostinta adica prin cerere depusa de catre persoana interesata sau in cazul in care se sesiseaza eroarea inainte de inmanarea actului.

In cazul de fata este vorba despre un certificat de nastere transcris in care nu sunt trecuti ambii parinti ci doar liniute atat in dreptul numelor cat si al prenumelor.

Autoritatea competenta nu poate rectifica actul "din oficiu" daca sunt prezentate documente relevante de catre o persoana care nu este imputernicita ci doar interesata sa faca o fapta buna:)?
Autoritatea competenta se poate sesiza singura din oficiu, fara a exista o cerere din partea unei persoane in acest sens.
Pur si simplu printr-un autocontrol pe care si-l face asupra actelor emise sau asupra activitatii functionarului/functionarilor, propriilor angajati.

Este evident ca un copil nu poate avea "liniuta" in dreptul numelui ambilor parinti.

In acest caz, este posibil sa fie o neatentie din partea functionarului care a emis actul respectiv si, atunci autoritatea emitenta se poate sesiza din oficiu pentru rectificarea actului.

Sigur, discutii pe aceasta tema pot fi nenumarate si pot fi create diverse "scenarii".

Inteleg ca dvs. doar sunteti nelamurit cu privire la textul de lege si nu aveti un caz concret.

In conditiile unui caz concret se va putea discuta mult mai ... concret :)
Cazul este foarte concret, certificatul de nastere a fost emis cu liniute!

Pana la urma am contactat serv. de stare civila care a emis certificatul si am solicitat modalitatea de rezolvare, asta dupa ce am postat topicul.:sorry:

Actiunea se poate face doar in instanta de judecata in baza cererii persoanei interesate in baza art. 57 din Legea 119/1996 si se numeste "completare" si nu "rectificare".

Aici am alta nelamurire, functionara de la starea civila mi-a spus ca actiunea de completare se prin instanta fiind vorba despre un certificat transcris dar in lege nu se face deosebirea intre certificate!

Pe de alta parte, actiunea de completare este tot o actiune de rectificare, cel putin asa inteleg eu.

La momentul emiterii certificatul de nastere a fost prezentat un extras din registrul de nasteri olandez (care a fost tradus si legalizat) deoarece in Olanda nu au certificate de nastere similare celor romanesti. In extrasul respectiv apare doar numele copilului, data si locul nasterii fara a se mentiona parintii.

Dupa ce autoritatea "competenta" romana a emis un certificat de nastere din care rezulta ca din comuniunea dintre doua liniute se poate naste un copil perfect sanatos a fost scos un alt extras in care apar si parintii si care a fost tradus si legalizat.

Nu inteleg de ce trebuie actiune in instanta din moment ce este vorba despre o completare/rectificare pe care o va face tot autoritatea "competenta" romana care a emis certificatul initial iar documentele demonstreaza foarte clar cine sunt parintii!

Nu inteleg de ce autoritatea "competenta" romana emite un document incomplet si hilar si nu cere solicitantul sa aduca documente necesare pentru completarea corespunzatoare a unui act oficial pe care il folosesti toata viata!

Si din cate am fost informat nu este primul caz, singura modalitate de rezolvare fiind prin instanta!

Probabil instantele de judecata nu au prea multe dosare si trebuie sa fie si ele ocupate cu completari de acte de stare civila.

Nici nu ma vreau sa ma gandesc cand va fi stabilit termenul de solutionare a cererii de completare.



@cyan
Pentru coerenta raspunsurilor,era de preferat sa continuati discutia in topicul initialwww.avocatnet.ro/content/for...

Nu inteleg de ce trebuie actiune in instanta

Trebuie actiune in instanta deoarece asa prevede dispozitia in vigoare
Iata ce prevede Legea nr 119/1996 cu privire la actele de stare civila, republicata in MOf Partea I nr. 339 din 18 mai 2012

Art. 57
(1) Anularea, completarea sau modificarea actelor de stare civila si a mentiunilor inscrise pe acestea se poate face numai in temeiul unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile.
(2) In cazul anularii, completarii si modificarii actelor de stare civila, sesizarea instantei judecatoresti se face de catre persoana interesata, de structurile de stare civila din cadrul serviciilor publice comunitare locale sau judetene de evidenta a persoanelor ori de catre parchet. Cererea se solutioneaza de judecatoria in a carei raza teritoriala se afla domiciliul sau sediul acestora, pe baza verificarilor efectuate de serviciul public comunitar local de evidenta a persoanelor si a concluziilor procurorului.
(3) Solutionarea cererilor de anulare, completare si modificare a actelor de stare civila formulate de cetatenii romani cu domiciliul in strainatate si de straini este de competenta Judecatoriei Sectorului 1 al Municipiului Bucuresti.
(4) Hotararea judecatoreasca prevazuta la alin. (1), precum si inregistrarea facuta in temeiul acesteia sunt opozabile oricarei alte persoane, atata timp cat printr-o noua hotarare nu s-a stabilit contrariul.

Art. 58
(1) Rectificarea actelor de stare civila si a mentiunilor inscrise pe marginea acestora se face in temeiul dispozitiei primarului unitatii administrativ-teritoriale care are in pastrare actul de stare civila, din oficiu sau la cererea persoanei interesate, cu avizul prealabil al serviciului public comunitar judetean de evidenta a persoanei.
(2) Cererile inregistrate la serviciile de stare civila ale sectoarelor municipiului Bucuresti se avizeaza in prealabil de catre seful serviciului public comunitar local de evidenta a persoanelor.
(3) Cererea de rectificare a actelor de stare civila si a mentiunilor inscrise pe acestea, insotita de actele doveditoare, se depune la serviciul public comunitar local de evidenta a persoanelor sau la primaria unitatii administrativ-teritoriale care are in pastrare actul de stare civila ori, dupa caz, la serviciul public comunitar local de evidenta a persoanelor sau la primaria de la locul de domiciliu. Cererea se solutioneaza in termen de 30 de zile prin emiterea dispozitiei prevazute la alin. (1), care se comunica solicitantului in termen de 10 zile de la data emiterii.
(4) Dispozitia prevazuta la alin. (1), precum si inregistrarea facuta in baza acesteia sunt opozabile oricarei persoane pana la proba contrara.
(5) Dispozitia prevazuta la alin. (1) poate fi contestata la instanta judecatoreasca in a carei raza teritoriala isi are sediul autoritatea emitenta, in conditiile legii.

Art. 59
Anularea, completarea si modificarea unui act de stare civila sau a unei mentiuni inscrise pe acesta, dispuse prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila, precum si rectificarea unui act de stare civila ori a mentiunilor inscrise pe acesta, aprobate prin dispozitie a primarului, se inscriu numai prin mentiune pe marginea actului de stare civila corespunzatoare.

Nici nu ma vreau sa ma gandesc cand va fi stabilit termenul de solutionare a cererii de completare.

Daca exista interes si reprezentantul din instanta stapaneste procedura,cererea se poate solutiona cu celeritate...

Alte discuții în legătură

Persoana interesata rectificare certificat de nastere cyan cyan Pentru rectificarea datelor din certificatul de nastere cererea poate fi depusa numai de catre persoana interesata sau aceasta poate imputernici alta persoana ... (vezi toată discuția)
Modificarea certificatului de nastere al copilului meu marilenastefania marilenastefania sint necasatorita si am un copil cu perechea mea am nascut in spania si nu mi-au scris numele meu de familie in certificatul de nastere .am fost in rominia sa ... (vezi toată discuția)
Certificat de nastere romanesc pentru copil nascut in spania - alt tata decat sotul mamei iuli_mete iuli_mete buna ziua Ma numesc carmen si am o fetita de 4 luni nascuta in Spania Problema e alta, eu sunt casatorita in romania iar aici in spania copilul e ... (vezi toată discuția)