Obligația funcționarilor publici de a sesiza organele de urmărire penală cu privire la săvârșirea unei fapte prevăzute de legea penală în legătură cu serviciul în cadrul căruia își îndeplinesc sarcinile, de îndată ce aceștia iau cunoștință de comiterea faptei respective, este statuată prin dispozițiile art. 267 din Noul Cod Penal („omisiunea sesizării”). Omisiunea sesizării, fie cu intenție, fie din culpă, conduce la angajarea răspunderii penale a funcționarilor publici cărora le incumbă această obligație.
Art. 267 din Noul Cod Penal prevede o pedeapsă cu închisoarea de la 3 luni la 3 ani sau cu amendă pentru funcționarul public care, luând cunoștință de săvârșirea unei fapte prevăzute de legea penală în legătură cu serviciul în cadrul căruia își îndeplinește sarcinile, omite sesizarea de îndată a organelor de urmărire penală.
O formă atenuată a infracțiunii o găsim în situația în care fapta de omisiune este săvârșită din culpă, caz în care pedeapsa este închisoarea de la 3 luni la un an sau amendă.
Subiectul activ al infracțiunii este unul calificat, acesta trebuind să aibă calitatea de funcționar public. De asemenea, este considerată funcționar public, în sensul legii penale, persoana care exercită un serviciu de interes public pentru care a fost investită de autoritățile publice sau care este supusă controlului ori supravegherii acestora cu privire la îndeplinirea respectivului serviciu public (NOTĂ: ACEST LUCRU E VALABIL ȘI PENTRU ADMINISTRATORII DE IMOBILE DIN ASOCIAȚIILE DE PROPRIETARI ).
Persoanele care au calitatea de funcționar public ori sunt considerate funcționari publici în sensul legii penale (inclusiv Administratorii din Asociațiile de Proprietari) au obligația legală de a sesiza orice infracțiune săvârșită de orice persoană, alta decât funcționarul în cauză, întrucât sesizarea organelor de urmărire penală cu privire la propriile infracțiuni comise ar echivala cu un auto-denunț.
Infracțiunea se comite printr-o inacțiune, respectiv omisiunea funcționarului de a sesiza organele de urmărire penală în condițiile stabilite prin lege. Funcționarul trebuie să acționeze cu promptitudine, fiind „presat” de dispoziții de drept penal să sesizeze „de îndată” organele de urmărire penală în legătură cu faptele de natură penală despre care ia cunoștința.
Prin raportare la prevederile art. 16 alin. (6) din Noul Cod Penal [i.e. „(…) Fapta comisă din culpă constituie infracțiune numai când legea o prevede în mod expres”], legiuitorul a prevăzut în mod expres că infracțiunea poate fi săvârșită și din culpă, pedeapsa fiind mai puțin aspră decât în situația în care fapta este comisă cu intenție.
ÎN TOATE CAZURILE, ACȚIUNEA PENALĂ SE PUNE ÎN MIȘCARE DIN OFICIU CU PRIVIRE LA INFRACȚIUNEA DE OMISIUNE A SESIZĂRII.
Din prevederile art. 267 din Noul Cod Penal reiese că funcționarul public este obligat să sesizeze organele de urmărire penală în cel mai scurt timp („de îndată”) din momentul în care a luat cunoștință despre săvârșirea unei fapte prevăzute de legea penală în legătură cu serviciul în cadrul căruia își îndeplinește sarcinile.
Astfel, indiferent dacă are studii juridice sau nu, ori dacă are cunoștințe de drept penal sau nu, funcționarul public este constrâns să acționeze ca un veritabil denunțător, având în vedere și faptul că infracțiunea de omisiune a sesizării poate fi comisă și din culpă iar sesizarea trebuie făcută în cel mai scurt timp din momentul luării la cunoștință despre săvârșirea faptei respective.
Cu alte cuvinte, funcționarii publici sunt obligați, prin lege, să fie zeloși relativ la sesizarea organelor de urmărire penală cu privire la orice faptă prezintă suspiciuni că ar fi de natură penală, pentru a evita o eventuală răspundere pentru o omisiune a sesizării săvârșită chiar din culpă.
Cum va acționa funcționarul public pus într-o asemenea situație ? Evident, va fi vigilent și va sesiza organele de urmărire penală cu scrupulozitate, cu privire la orice fapte despre legalitatea cărora are cele mai mici îndoieli.
dar de ce aceștia n-au atenționat Asociațiile care nu respectă legislația din domeniu, cu orice problemă de tipul asta ?
Art. 58. - (1) Persoanele fizice care doresc să obţină calitatea de administrator de imobile sunt atestate de către primar, la propunerea compartimentelor specializate din cadrul autorităţii administraţiei publice locale, în baza unei hotărâri a consiliului local.
(2) Atestatul are drept scop certificarea calităţilor profesionale ale persoanelor care doresc să practice activitatea de administrare a imobilelor la asociaţiile de proprietari.
(3) Atestatul de administrator de imobil se eliberează pentru o perioadă nedeterminată şi este valabil pe tot teritoriul României.
(4) Atestatul de administrator de imobil se poate retrage de către autoritatea administraţiei publice locale care l-a eliberat, dacă nu mai sunt îndeplinite condiţiile pentru exercitarea acestei activităţi
1-Administratorul asociatiei de proprietari sau de locatari are calitatea de functionar
2-Fapta acestuia de insusire,folosire sau traficare,in interesul sau ori pentru altul,de bani,valori sau alte bunuri pe care le gestioneaza sau le administreaza constituie infractiunea de delapidare
<<< Art. 17. - (1) Comitetul Executiv al Asociației de Proprietari are următoarele atribuții:
g) pentru realizarea scopului și a activităților asociației, angajează și demite personalul necesar, încheie și reziliază contracte cu persoane fizice/juridice;
s) analizează problemele ridicate de membrii Asociației și ia măsuri pentru rezolvarea acestora, conform hotărârii Adunării Generale;
(3) DECIZIILE COMITETULUI EXECUTIV (...) SE AFIȘEAZĂ LA AVIZIER.
(5) Comitetul Executiv poate angaja personal specializat pentru îndeplinirea atribuțiilor ce îi revin și adoptă decizii asupra cuantumului salariilor, indemnizațiilor care se acordă personalului încadrat cu contract individual de muncă sau în baza unei convenții civile de prestări de servicii, în limita bugetului aprobat de Adunarea Generală.
(6) Comitetul Executiv angajează sau demite personalul, încheie sau reziliază contracte în ceea ce privește activitatea de administrare și întreținere a clădirii, a părților comune de construcții, a instalațiilor, precum și pentru alte activități conforme cu scopul asociației de proprietari: administrare, contabilitate, casierie, îngrijire, mecanică, instalații etc. ANGAJAREA PERSONALULUI NECESAR ASOCIAȚIEI SE FACE DE CĂTRE COMITETUL EXECUTIV, REPREZENTAT DE PREȘEDINTE, în conformitate cu prevederile legislației specifice în vigoare.
8) Comitetul Executiv preia toate obligațiile și răspunderile privind activitatea de management stabilite la art. 22, pe perioada cât Asociația nu are angajat un administrator sau a fost reziliat contractul de administrare, indiferent de cauze.
(9) Pentru neîndeplinirea atribuțiilor ce le revin, membrii Comitetului Executiv, inclusiv președintele Asociației de Proprietari, răspund, personal sau solidar, după caz, în fața legii și a proprietarilor, pentru daunele și prejudiciile cauzate proprietarilor în mod deliberat. >>>
Art. 22. - (2) Asociația de Proprietari angajează persoane fizice atestate pentru funcția de administrator sau încheie contracte cu persoane juridice specializate și autorizate pentru realizarea, respectiv furnizarea serviciilor necesare administrării, întreținerii, investițiilor și reparațiilor asupra proprietății comune.
(3) Pentru a fi autorizate de către autoritățile Administrației Publice Locale pentru activitatea de administrare, persoanele juridice specializate trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
a) să aibă ca obiect de activitate numai domeniul Asociațiilor de Proprietari ori ca activitate principală administrarea imobilelor pe bază de tarife sau contract;
b) să aibă angajate persoane atestate în condițiile prezentelor norme metodologice;
(4) Administratorii trebuie să prezinte garanții morale, materiale și profesionale acceptate de Comitetul Executiv al asociației de proprietari a clădirii pe care urmează să o administreze. (?!)
(5) Administratorul asigură managementul de proprietate al condominiului prin:
a) prestarea serviciilor conform atribuțiilor, obligațiilor și responsabilităților atribuite de comitetul executiv;
c) efectuarea formalităților necesare în angajarea contractelor cu furnizorii/prestatorii de servicii pentru exploatarea și întreținerea clădirii, derularea și urmărirea realizării acestor contracte;
d) asigurarea cunoașterii și respectării regulilor cu privire la proprietatea comună ...
~ final discuție ~