Încep Topicul cu rugămintea ca Moderatorii să nu-l șteargă, să-l modifice sau să-l închidă subit, după maxim 1-3 zile, așa cum s-a mai întâmplat de câteva ori cu postările mele, nefiind niciun motiv plauzibil de a opri discuțiile despre subiectele respective, care interesează pe toți românii, mai ales cei care au avut și au probleme cu „șefii“ de Asociații care sunt certați cu legile din domeniu. Admit sa fiu combătut în postările mele, dar numai pe baze legale, citând articole de legi !
###############################################################
* Vă rog să comentați ceea ce spunea în Iulie 2015 Mihai Chirică, primarul Iașului, precum că „nivelul penalităților aplicate de Asociațiile de Proprietari este mai mare decât cuantumul penalităților aplicate de furnizorii de Utilități“ -
[ link extern ]
Același subiect e și video în acest articol - „Penalitățile de 0,2%/zi la întreținere sunt ilegale (VIDEO)“ -
[ link extern ]
CITEZ: <<< „Am găsit Asociații de Proprietari care pun penalități mai mari decât cele ale furnizorilor. De exemplu, dacă furnizorii pun 0,01 lei pentru fiecare zi de întârziere de plată de la scadență, Asociațiile percep 0,03-0,04 lei pe zi, fiind ilegal acest lucru. Mai mult, este ilegală aplicarea unei penalități mai mari decât debitul. Sigur că,
în Adunarea Generală, pot stabili aplicarea de penalități de maxim 0,2%/zi, însă doar pentru acele servicii pe care le prestează ei ca Asociație față de proprietari, nu pentru apă, lumină, gaz, curent etc.“, spune Mihai Chirică.
Acesta le cere public cenzorilor din cadrul asociațiilor să-și facă treaba altfel acolo vor fi găsi nereguli vor fi aplicate sancțiuni conforme cu Legea 230/2007 ! >>>
Ceea ce spune Primarul Iașului este foarte logic și legal, având în vedere că, pe lângă Art.49 din Legea 230/2007 care permite Asociațiilor să ceară maxim 0,2%/zi (astfel, cerându-se sume aberante, imposibil de achitat pentru familii care trăiesc la limita sărăciei),
mai există și H.G. nr. 1588/2007, Art. 25, alin.(3): „
Dacă terții impun penalități Asociației de Proprietari pentru întârzieri la plata facturilor, acestea se vor recupera de la: a) restanțierii la cotele de întreținere, proporțional cu cuantumul restanțelor; b) persoana împuternicită să achite facturile, dacă a întârziat plata facturilor la termen.“
Notă: Dacă într-o lege scrie clar că Penalitățile puse Asociației pentru Restanțe se vor recupera de la restanțieri, acestea se vor calcula cu procentele de 0,01%/zi, maxim 0,04%/zi (în funcție de plafonul maxim al fiecărui furnizor de Utilități), nu cu aberația de 0,2%/zi !
Citind textele acestor articole, vedem că nu e clar specificat care articol de lege are prioritate (25 sau 49) ? Astfel, în cazul unui proces, s-ar putea cere întâi aplicarea Art. 25, alin.(3) din H.G. nr. 1588/2007, deoarece legea nu clarifică dacă e vreo ordine în aplicarea acestor articole ... cum legea e interpretabilă, o aplicăm ca atare !
Eu am demult aceeași părere cu a primarului Iașului, deoarece nu e normal și poate, ne-legal (mă refer la alte legi conexe, mai ales cele din domeniul fiscal, al contabilității) să se „cerșească“ bani unor familii sărace de către șefii Asociațiilor de Proprietari prin aceste procente aberante de penalizări (eu le consider ca fiind adevărate amenzi abuzive) cerute și pentru alte restanțe în afară de cele pentru Utilități, la care e logic și legal să se ceară penalizări, dar acestea sunt de 0,01%/zi de întârziere până la maxim 0,04%/zi de întârziere, atât cât cerea maximum C.E.T.-ul (și aici sunt inechități - de ce nu se cer procente identice de către fiecare furnizor, deoarece sunt tot firme ale statului ?).
E o aberație să ceri penalizări (pe lângă cele ale furnizorilor de Utilități) și pentru salariile angajaților Asociațiilor (ce alt articol de lege spune că se pot lua penalizări pentru salarii ... doar în Asociațiile de Proprietari pot exista astfel de aberații ?), și pentru diferite Fonduri ale Asociației, pentru Cheltuieli Gospodărești (ni se cer bani și pentru faptul că n-am plătit la timp pixul, topul de hârtie, mătura sau detergentul) ... în fond, se cer bani pentru orice, fără temei și fără simțul realității ! Sigur plătim penalizări și pentru consumurile făcute la sediul Asociației pentru curentul electric, apa de la W.C. (?!), etc., ceea ce e penibil, arătând tuturor cum un articol de lege poate provoca atâtea aberații contabile !
Dacă au permisiunea legii, „șefii“ Asociațiilor ar putea să le ceară proprietarilor penalizări și pentru faptul că au „privilegiul“ de a respira aerul din aceste Condominii, sau că au „onoarea“ de a putea fi jecmăniți prin orice metodă ?
Dacă legea permite aberația fiscală a penalizării de 0,2%/zi (nici băncile n-au aceste procente pentru dobânzi, comisioane sau penalizări), șefii Asociațiilor chiar trebuie să aplice acel procent maxim, umilitor chiar și pentru ei ?
Dacă o familie trăiește în sărăcie lucie, aproape 99% din șefii Asociațiilor nu țin cont de acest lucru și fac orice să le ia acelora apartamentele și să le vândă pe bani puțini, creând multe abuzuri care pot duce la tragedii. De ce credeți că s-a votat în Parlament Legea nr. 175/2010 pentru modificarea Legii nr. 230/2007, care obliga la „scutirea de la plata penalităților de întârziere pentru persoanele restante la plata întreținerii, cu condiția ca veniturile acestora să nu depășească suma de 1.000 lei pe membru de familie.“ ?
[ link extern ]
De aceea
rog pe forumiștii care cunosc mai bine legile fiscale (ale contabilității) să ne spună dacă nu cumva există vreo lege care să combată acest aberant articol 49 din Legea 230/2007 (care permite șefilor de Asociații de Proprietari sa ceară 0,2%/zi, adică 72%/an !) și să se mai echilibreze aceste procente puse pentru penalizări, deoarece sumele cerute de Asociații întrec orice imaginație, fiind și de 20 de ori mai mari decât cere A.N.A.F.-ul pentru întârzierea plății impozitelor și taxelor - din 2016 au un procent de penalizări de ... 0,01%/zi (acolo aveți și un istoric despre „Cum s-au calculat de-a lungul timpului dobânzile și penalitățile pentru întârzierile la plată“) -
[ link extern ]
Ar trebui să se facă Petiții pentru schimbarea acelui procent „criminal“ de 0,2%/zi, pentru că e discriminatoriu față de alte penalizări cerute în România și poate provoca drame familiilor care abia au bani pentru hrană, dară-mi-te pentru acele sume pentru Întreținere, de cele mai multe ori umflate ori de către furnizorii de Utilități (în Asociația noastră s-a dovedit că au fost numeroase așa-zise consumuri pentru Utilități, calculate aberant, imposibile din punct de vedere tehnic, chiar și de 3,5 ori mai mult decât e maximul posibil a se consuma), ori de către șefii Asociațiilor, prin mărirea nejustificată a salariilor, a primelor, sau prin acele Cheltuieli Gospodărești sau Reparații pe care nu le controlează nimeni dacă sunt corect calculate !
Si mai e ceva important ! În afară de art.49, alin.1 din Legea 230/2007, ce lege poate da puterea discreționară unor șefi de Asociații de Proprietari, să aplice aceste adevărate amenzi, multiplicate de 20 de ori față de procentul cerut legal de către A.N.A.F. ca și penalizări, în cazul în care un contribuabil nu și-a plătit la timp datoriile către stat ?!
Cumva acești șefi de Asociații se substituie Poliției sau Autorităților Locale, care au dreptul legal să aplice amenzi ?