Bună ziua.
Un șofer de camion, ca parte a îndatoririlor de serviciu, are de efectuat (deși )nu cu caracter permanent), un transport de mărfuri periculoase. Conform clasificărilor Acordului A.D.R., câțiva paleți cu produse cosmetice (rimeluri și alte din-astea), se pot încadra la ''mărfuri periculoase în cantități limitate''. Dar în același timp și o cisternă cu gaze toxice sub presiune (Clasa 2) este tot o marfă periculoasă.
Întrebarea mea este: șoferul cu pricina, munca lui mai exact, se încadrează în prevederile Legii 31/1991?, care, printre altele spune că atunci când se constată și citez: ''existenta unor conditii de munca ce implica o suprasolicitare nervoasa, determinata de un risc de accidentare sau de imbolnavire''... salariatul beneficiază de reducerea timpului de muncă sub 8 ore/zi.
Mai exact, ca și șofer de camion am de efectuat transport rutier internațional de mărfuri periculoase (conform Acordului A.D.R.). Cum am spus, câteodată se poate întâmpla zile/săptămâni la rând, câteodată transport mărfuri obișnuite. Cum este privită munca asta? Este muncă periculoasă, sau nu?
Trebuie facuta distinctie intre munca periculoasa si trasport de marfuri periculoase.
Munca periculoasa se refera, de regula, la activitatea de producere a marfurilor, ambalare, transport,depozitare, etc. la producator, marfuri care se incadreaza in categoria marfurilor periculoase. Pentru aceste activitati, angajatorul identifica si evalueaza riscurile profesionale, iar prin planul de prevenire si protectie intocmit la nivelul firmei, in functie de gradul de risc si de gravitatea riscului poate stabili prin contractul colectiv de munca - acordarea unor sporuri, respectiv reducerea timpului de lucru. Reducerea timpului de lucru trebuie recomandata de medicul specialist de medicina muncii cu care firma are incheiat contract de prestari servicii medicale.
Transportul de marfuri periculoase cu incadrare in ADR se efectueaza conform prevederilor acestui document international tinandu-se seama de frazele de risc mentionate pe ambalaje. In materialul pentru evaluarea riscurilor profesionale, in functie de ritmul transportului de marfuri periculoase (in cazul dvs.- ocazional), gradul de risc si gravitatea riscului sunt minime si este greu de crezut ca angajatorul va mentiona in planul de prevenire si protectie intocmit la nivelul firmei, posibilitatea acordarii de sporuri (chiar ocazional) si cu atat mai putin reducerea timpului de munca. In astfel de situatii, se poate negocia intre partile semnatare ale CIM, doar salariul.