PFA sau SRL pentru prestari servicii (de SSM+SU, pentru care indeplinesc cerintele legale de studii si experienta) ?
Desi acest subiect a fost dezbatut pe diferite site-uri si dumneavostra mi-ati dat recent un raspuns la o intrebare oarecum pe aceeasi tema, doresc sa va adresez cateva intrebari mai detaliate:
1. Am inteles ca PFA raspunde cu intreg patrimoniul personal pentru diverse motive: creditori, prejudicii in prestarea serviciilor de SSM?SU etc. SRL raspunde pentru prejudicii aduse clientului numai cu valoare capitalului social (sa spunem 200 RON)?
2. Daca un client da in judecata SRL pentru prejudicii sau neconformitati in executarea contractului servicii SSM+SU, administratorul poate ajunge sa raspunda cu patrimoniul personal ?
3. Care este forma mai avantajoasa pt prestari de servicii SSM+SU, PFA sau SRL, tinand cont ca detin o SRL infiintata acum 10 ani dar care momentan este inactiva. Am depuse toate documentele la ANAF, la zi (bilanturi, declaratii). Daca am retras capitalul social de 200 RON acum cativa ani si il depun din nou este OK in vederea unei activari viitoare ?
4. Cum pot sa prestez acele activitati de prevenire si protectie(art.15,16,17,18,19 din HG.1425) pe care firma respectiva prin SIPP nu le poate asigura. Este suficient un contract care stipuleaza acele activitati sau trebuie sa devin SEPP, cu CIM cu norma intreaga la respectiva firma ? Pot efectua activitati similare si pt alte firme cu contract sau cu CIM part-time ?
5. O persoana care este pensionata poate conduce un SIPP, am inteles ca nu poate avea decat CIM pt maxim 4 ore/zi ?
Va multumesc. (scuze pentru intrebarile care contin si aspecte fiscale)
1. In cazul crearii unor prejudicii, daca se ajunge in instanta, raspunderea este in conformitate cu hotararea instantei de judecata, indiferent de forma de organizare a firmei.
2. Raspunsul este acelasi cu cel de la pct.1
Pentru aceste intrebari, un avocat specializat in societati comerciale va poate furniza mai multe informatii.
3. Daca aveti deja o firma inregistrata la RC, o puteti reactiva, eventual inregistrand noi coduri CAEN (specifice activitatii ssm, psi-su. Daca nu aveti autorizatie de la ITM pentru SEPP, va trebui sa o obtineti si in baza acesteia sa inregistrati codul aferent la RC. Forma de organizare a firmei este legata de volumul de activitate, de diversitatea activitatilor, de numarul de salariati, de sediul pe care il detineti, de autorizatiile detinute de lucratori/ salariati/ angajati, etc., care va este mai favorabila. Legat de capital, cand veti ractiva la ANAF, firma actualmente suspendata, se poate pune problema redepunerii unui capital social. Cred ca nu este nevoie.
4. Nu puteti presta ca firma activitati in domeniul ssm si nici in domeniul psi-su daca nu detineti autorizatie de la ITM ca SEPP, respectiv autorizatie de la IGSU. Activitatile pe care le veti desfasura se nominalizeaza intr-un contract de prestari servicii, incheiat de firma dvs. cu fiecare firma in parte, pentru care veti lucra. In baza contractului de prestari servicii puteti emite factura/ chitanta pentru plata direct cu bani in mana/ ordin de plata/ CEC, etc. CIM cu norma intreaga se incheie doar atunci cand va angajati la firmele respective. NU permite legea ssm sa va angajati la firme cu CIM part-time.
5.Seful SIPP poate fi pensionar pentru limita de varsta, nu pensionar cu pensie anticipata sau pensie anticipata partiala (daca il angajeaza vreo firma cu CIM cu norma intreaga) si daca indeplineste conditiile prevazute de HG nr.1425/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare art.50.