avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1193 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Securitate şi Sănătate în ... SSO - sesizare angajator pentru nereguli referitoare ...
Discuție deschisă în Securitate şi Sănătate în Muncă (fost Protecţia Muncii)

SSO - sesizare angajator pentru nereguli referitoare la ssm.

Buna ziua,

Am o curiozitate:

- daca un manager general sau un manager de operatiuni (roman sau strain) este sesizat conform legii protectiei muncii referitor la situatii care pun in pericol sanatatea si chiar viata angajatilor si respectivul nu ia masuri de remediere a situatiei, care pune in pericol angajatii, poate fi acuzat de tentativa de omor?

Si in cazul in care in hartii este totul in regula (masuratorile de noxe), acest lucru datorita unor probabile aranjamente/intelegeri cu firmele care fac masuratori, nu se poate verifica de catre stat prin propriile masuratori daca nivelul de noxe se incadreaza in limite sau daca pune in pericol viata angajatilor?

Vorbesc de cazul unui atelier de sudura, dar nu numai. Sunt sigura ca in hartii compania respectiva are totul in regula, dar daca stai in atelierul respectiv cand se sudeaza iti dai seama ca angajatii respectivi sunt intoxicati 8 ore, zi de zi cu fumul de sudura.

Multumesc
Ultima modificare: Luni, 20 Martie 2017
irina_trusca, utilizator
Cel mai recent răspuns: irina_trusca , utilizator 07:52, 22 Martie 2017
Sesizarea angajatorului trebuie facuta in scris cu nr. de inregistrare/ data pentru a exista o dovada certa.
Daca exista dovada sesizarii, s-a produs un eveniment nedorit soldat cu victime si/ sau pagube materiale, iar cauza identificata a producerii evenimentului este neluarea masurilor necesare, angajatorul care nu a luat masurile ssm ce se impuneau pentru remedierea situatiei, va raspunde patrimonial, potrivit legii civile, pentru prejudiciile cauzate victimelor AM si BP, in masura in care daunele nu sunt acoperite integral prin prestatiile asigurarilor sociale de stat (vezi art.40 din Legea ssm nr.319/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare).
Dupa caz, sunt aplicabile prevederile de la art. 39 amenzi contraventionale, cu referire la savarsirea unor fapte de nerespectare a prevederilor legii ssm.
Daca se constata ca este vorba de infractiune sunt aplicabile prevederile Codului penal art.349 si art.350, dupa caz, pentru neluare/ nerespectare masuri ssm.
Pentru confirmarea buletinelor de determinari ale noxelor la locurile de munca/ posturile de lucru, in cazul unei plangeri penale/ deschidere proces in instanta de judecata, se pot efectua determinari de noxe, in cadrul unei expertize tehnice judiciare in specialitatea protectia muncii de catre laboratoare acreditate de Ministerul sanatatii si Ministerul muncii, respectiv de catre laboratorul toxicologie din cadrul Directiei judetene de sanatate publica.
La nivelul firmei trebuie sa existe un material de identificare si evaluare a riscurilor profesionale, in cadrul careia ar trebui sa se regaseasca si buletine pentru determinari de noxe.
Răspunsul dumneavoastră este demoralizat pentru orice angajat care il citește. Știu că la nivelul societății trebuie să existe un material de identificare riscuri. Dar dacă angajatorul aranjează că în material factorii de risc sa fie in limitele precizate de legi, pentru a nu investii in măsuri, trebuie să moară cineva că organele de stat sa se sesizeze și să verifice mai in amănunt?
Chiar și dacă ar muri o persoana tot de pot aranja niste hârtii pentru a nu fi vinovat angajatorul.
Eu consider că verificările pe parte de SSM ale organelor de stat la societăți nu sunt suficiente și făcute în profunzime , sunt mai mult o frunzareala de hârtii. Nu își ating scopul.
Eu sunt de părere că legislația curentă pe parte de SSM nu ne protejează suficient și credeți-ma chiar și dacă legea ar impune măsuri sunt destui angajatori/directori generali care le tratează cu superficialitate (sa fie hârtii să arătăm la control).
Ultima modificare: Luni, 20 Martie 2017
irina_trusca, utilizator
Am relatat prevederile legale. Eu cred ca raspunsul este demoralizant pentru angajatorii care nu respecta prevederile legale, nu pentru salariati.
Aveti posibilitatea de a sesiza ITM in scris, cu nr. de inregistrare/ data pentru orice neregula in materie de ssm, daca deja ati sesizat angajatorul si acesta nu a luat masuri de remediere si incadrare in prevederile legale.
Daca nici ITM nu ia masuri concrete, puteti sesiza tot in scris, cu nr. de inregistrare/ data, mai intai Inspectia muncii si dupa caz, Ministerul muncii.
Banuielile nu tin loc de solutii si nici de rezolvari. Legislatia actuala mentioneaza posibilitatea sesizarii neregulilor constate de lucratori in procesul muncii. Nu este o solutie si nici o rezolvare, doar sa se conteste verbal sau pe un forum de discutii (unde nu se rezolva situatii de acest fel), anumite aspecte care nu ne convin din activitatea institutiilor statului. Trebuie mers pana la capat, dar numai in conditiile in care cele sesizate se pot confirma si chiar se pot dovedi cu documente certe.
Eu nu ma refer la sesizari, eu vorbesc de verificari facute de reprezentantii ITM/SSM pentru ca este parte din meseria lor. Sau cei de la ITM stau degeaba si numai daca sunt sesizati se deplaseaza la fata locului? Nu ar trebui sa faca verificari la firme aleatoriu?

De obicei oamenii nu fac sesizari pe motivul ca se afla cine a facut sesizarea(reclamatia) si dupa acea patronul (om cu bani) ii face tot felul de "recomandari" negative in diverse cercuri si respectivul angajat ajunge sa fie dat afara si sa nu mai fie angajat prin alte parti (pe baza recomandarilor negative verbale).

Dumneavoastra nu prea sunteti in tema cu mentalitatea angajatului "de rand" si a angajatorilor.

E usor sa sfatuiesti: fa o sesizare in scris la ITM, dar mai departe aveti idee de consecintele asupra persoanei care face sesizarea?

Pe mine ma intereseaza sa aflu in ce masura angajatii ITM se deplaseaza sau ar trebui sa se deplaseze pentru a veghea la respectarea legilor care protejeaza angajatii (SSM si altele).

E destul de clar pentru dumneavoastra?

Iar chestiunea de a merge pana la Ministerul Muncii este jenanta, pentru cei de la ITM. Din cate stiu eu ei sunt functionari publici si ar trebui sa respecte un cod de conduita, sa aiba un comportament profesional fata de persoanele care au nevoie de serviciile ITM dar, din pacate, eu am fost o data la sediul ITM tocmai pentru a face o sesizare, iar atitudinea persoanei cu care am vorbit nu a fost de a ma ajuta cu informatiile necesare ci mai degraba de a ma descuraja din actiunea mea. Dar cui ii pasa de ce scrie un angajat "de rand" pe un forum legislativ?

Si inca o intrebare: la ce va referiti cand spuneti "Trebuie mers pana la capat"? De cand este treaba angajatului "de rand" de a urmari respectarea legilor, ajungand pana la Ministerul Muncii daca este nevoie.

E treaba mea sa merg din usa in usa (ceea ce e obositor) pana la Ministerul Muncii? Nu pentru a "merge pana la capat" sunt platiti cei de la ITM? Pentru a se asigura fara urma de indoiala daca cele sesizate sunt adevarate sau false si nu numai printr-o simpla verificare de documente, ci prin testarea noxelor la fata locului cu aparatura pusa la dispozitie de Ministerul Muncii?

Un fost coleg a zis ceva la un moment dat: hartia suporta orice. Realitatea de fapt e foarte posibil sa fie diferita fata de hartie.
Ultima modificare: Marți, 21 Martie 2017
irina_trusca, utilizator
Si inca o chestiune, dumneavoastra considerati ca treaba ITM-ului este sa verifice reaua credinta a unui angajat sau sa verifice daca exita un pericol real pentru angajati conform cu cele sesizate?

Din exprimarea dumneavoastra eu inteleg ca ITM-ul ar cam trebui sa verifice reaua credinta a angajatului.

Poate sunteti mai la curent cu mentalitatea ITM-ului decat mine.

Alte discuții în legătură

Evaluare noxe lilianan lilianan Buna ziua, revin asupra intrebarii asupra evaluarii riscurilor Cei de la Sanatate au spus ca ar trebui sa avem o hartie eliberata de un for competent , care ... (vezi toată discuția)
Determinari de noxe profesionale adelinasi adelinasi Buna ziua, La ce interval de timp se fac determinarile de noxe profesionale? Mentionez ca societatea nu a mai introdus echipamente noi de munca si ultimele ... (vezi toată discuția)
Conditii deosebite NicolaeManea NicolaeManea In situatia in care buletinele de determinări de noxe profesionale, eliberate de laboratoarele abilitate, se incadreaza in valorile-limită de expunere ... (vezi toată discuția)