ynocentta a scris:
1-Nu este necesar sa existe vreo hotărâre a adunării generale pentru coeficient și aplicare penalități la orice suma cu titlu de restanta atât timp cat legiuitorul a prevazut concret L nr 230/2007 Art. 49.(1) Asociația de Proprietari poate stabili un sistem propriu de penalizări pentru orice suma cu titlu de restanta, afișată pe lista de plata. Penalizările nu vor fi mai mari de 0,2 % pentru fiecare zi de întârziere si se vor aplica numai după o perioada de 30 de zile care depășește termenul stabilit pentru plata, fără ca suma penalizărilor sa poată depăși suma la care s-a aplicat.
3-Dacă nu a fost convocata o adunare generala care sa voteze bugetul de venituri si cheltuieli anual, ati fi îndreptățiți sa contestați în instanta valoarea indemnizațiilor.
Totuși valoarea indemnizațiilor este dispusa de comitetul executiv, conform disp. H.G. nr 1588/2007, art 17 g) - „pentru realizarea scopului şi a activităților asociației de proprietari, angajează şi demite personalul necesar, încheie şi reziliază contracte cu persoane fizice/juridice.”
Pentru început, clarific faptul că nicăieri în legislație nu scrie că dacă ai stabilit în 2009 o penalizare de 0,2%/zi (cum a fost la noi), poți pune din oficiu, fără hotărâri anuale ale Adunărilor Generale, același procent de 0,2%/zi, în fiecare an fiscal care a urmat !
Am găsit spețe identice în care șefii Asociațiilor de Proprietari reclamate au venit în Instanță cu diferite hotărâri anuale ale procentelor de penalizări ... așa se dovedește că fără hotărârile luate an de an în Adunările Generale, nu le poți „cerși” proprietarilor niște sume care n-au fost votate de aceștia în Bugetul anual (timp de 3-4 ani nu au fost Adunări Generale în Asociația noastră).
CITEZ DINTR-O SENTINȚĂ A UNEI CURŢI DE APEL: „
prin procesele verbale ale A.P.18 Botoșani încheiate în datele de 23.01.2009, 14.01.2010, 13.01.2011, 20.01.2012 (f.7-11), s-a statuat că procentul penalităților percepute în caz de întârziere este de 0,1% pentru anul 2009, de 0,01% pentru anul 2010, de 0,01% pentru anul 2011, de 0,1% pentru anul 2012 (f. 7-11). Astfel, în condițiile în care prin procesele verbale al A.P.18 Botoșani, anterior menționate, s-a stabilit că procentul de penalitate pe zi de întârziere este de 0,1% pentru anul 2009, de 0,01% pentru anul 2010, de 0,01% pentru anul 2011, de 0,1% pentru anul 2012, Instanța reține că reclamanta nu putea utiliza un procent de 0,1% pe zi de întârziere pentru determinarea cuantumului penalităților datorate de pârâtă şi va anula procentele care nu au la bază hotărârile anuale luate în Adunările Generale ale proprietarilor, cu privire la procentul de penalităţi.”
Pentru a fi mai explicit, citez din Statutul Asociației noastre, votat în 1997: „
Art.27. Cotele speciale se vor plăti în funcție de Acordul proprietarilor în cadrul unei Adunări Generale. Asociaţia de Proprietari poate impune o penalizare pentru plata ne-cheltuielilor comune, inclusiv a celor neprevăzute și a altor cheltuieli restante, proprietarului care se face vinovat de neplata acestora la mai mult de 30 de zile de la termenul de 1 ale lunii următoare.” Nici pe baza Statutului n-ar avea șanse acești șefi de Asociație incompetenți, pentru a invoca avocații lor vreo chichiță juridică, să dovedească faptul că au pus în mod legal, cu aprobarea proprietarilor, penalizări extrem de mari, făcându-i pe mulți proprietari să-și vândă forțat apartamentele.
După cum am mai spus,
activitatea financiară a unei Asociații de Proprietari se bazează doar pe Bugetul de Venituri și Cheltuieli anual, în care să se regăsească orice sumă care intră și care iese în și din Asociație.
De ce credeți că s-a mai votat acest articol 45 din Legea 230/2007, în care se arată obligația oricărui Comitet Executiv de a veni cu un proiect de Buget anual de Venituri și Cheltuieli, fără de care nici salariile nu se pot acorda. CITEZ DIN ART.45, ALIN. 2:
„Înainte de începutul următorului an fiscal şi pentru fiecare an fiscal ce urmează, Comitetul Executiv va pregăti şi va prezenta proprietarilor în Adunarea Generală un Buget Anual de Venituri şi Cheltuieli, suficient pentru a acoperi cheltuielile Asociaţiei de Proprietari, inclusiv fondurile necesare organizării şi funcţionării acesteia.”
Dacă tot ați amintit, voi cita și eu cele mai importante articole din H.G. 1588/2007, art. 17:
(1) Comitetul Executiv al Asociaţiei de Proprietari are următoarele atribuţii:
a) duce la îndeplinire hotărârile Adunării Generale şi urmăreşte respectarea prevederilor legale, a Statutului şi a Acordului de Asociere ale Asociaţiei de Proprietari;
b) emite decizii scrise privind regulile pentru ducerea la îndeplinire a hotărârilor Adunărilor Generale şi pentru respectarea prevederilor legale, a Statutului şi a Acordului de Asociere, precum şi alte decizii ce privesc activitatea Asociaţiei de Proprietari;
c) întocmeşte proiectul Bugetului de Venituri şi Cheltuieli şi pregăteşte desfăşurarea Adunărilor Generale;
d) reglementează folosirea, întreţinerea, repararea, înlocuirea şi modificarea părţilor proprietăţii comune, inclusiv cu privire la consumurile aferente proprietăţii comune, în conformitate cu actele normative în vigoare;
j) stabileşte sistemul propriu de penalizări al Asociaţiei de Proprietari pentru restanţele afişate pe lista de plată ce privesc cheltuielile Asociaţiei de Proprietari, conform prevederilor legale;
k) avizează documentele Asociaţiei de Proprietari;
s) analizează problemele ridicate de membrii Asociaţiei de Proprietari şi ia măsuri pentru rezolvarea acestora, conform hotărârii Adunării Generale.
(3) Deciziile Comitetului Executiv se consemnează în registrul de decizii al Comitetului Executiv şi se afişează la Avizier.
(4) După aprobarea Bugetului de Venituri şi Cheltuieli, Comitetul Executiv va urmări derularea acestuia în condiţiile legii.
(5) Comitetul Executiv poate angaja personal specializat pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin şi adoptă decizii asupra cuantumului salariilor, indemnizaţiilor, remuneraţiilor şi al eventualelor premieri (...), în limita Bugetului aprobat de Adunarea Generală.
(7) Comitetul Executiv decide asupra acordării unor drepturi băneşti membrilor Asociaţiei de Proprietari care desfăşoară activităţi lucrative folositoare acesteia, în limita Bugetului de Venituri şi Cheltuieli adoptat de Adunarea Generală a proprietarilor, potrivit art. 35 alin. (5) din Legea nr. 230/2007.
(9) Pentru neîndeplinirea atribuţiilor ce le revin, membrii Comitetului Executiv, inclusiv președintele Asociaţiei de Proprietari, răspund, personal sau solidar, după caz, în faţa legii şi a proprietarilor, pentru daunele şi prejudiciile cauzate proprietarilor în mod deliberat.
Proprietarii păgubiți ar trebui să invoce alin.9 pentru neîndeplinirea atribuțiilor de către președinte și de către membrii Comitetului Executiv, deoarece au cauzat proprietarilor prejudicii în mod deliberat ... asta numai dacă se vrea aplicarea textelor de legi din domeniu.