avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 821 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... E legal ca într-o Asociație să se ceară fonduri ...
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

E legal ca într-o Asociație să se ceară fonduri diverse fără vreo hotărâre a Adunării Generale ?

Cer răspunsuri avizate, bazate pe realitate, în special pe legile din domeniul Asociațiilor de Proprietari, dar și ale celor din domeniul fiscal, pentru următoarea întrebare:
„Este legal ca șefii Asociației de Proprietari să-i pună la plată pe membrii ei pentru salarii și pentru diferitele fonduri ale Asociației (de reparații, de penalizări, de rulment) dacă nu s-a votat nicio hotărâre în acest sens în Adunarea Generală anuală (implicit, fără a fi incluse în Bugetul de Venituri și Cheltuieli anual obligatoriu) care să certifice din punct devedere contabil existența acelor sume cerute de conducătorii Asociației ?”
Completez întrebarea: „Este legal și normal ca timp de 3 ani să se poată calcula pe listele de plată a Întreținerii sume pentru diferitele fonduri ale Asociației (mai ales cel de reparații și de penalizări, cu procentul aplicat) dacă nu a fost convocată nicio Adunare Generală pe acea perioadă de 3 ani consecutivi, implicit ne-având stabilit vreun Buget anual care e obligatoriu pentru a stabili orice sumă intrată și ieșită în cadrul oricărei firme, nu mai zic în cazul Asociaţiilor de Proprietari ?”
Mai pun o întrebare legată de același subiect important: „Dacă nu s-a hotărât timp de 3 ani niciun procent de penalizări de maxim 0,2%/zi de întârziere, e legal să fi plătit în acea perioadă acele sume în mod forțat, fără a avea aprobarea proprietarilor ?”
Ce ziceți, noi, proprietarii, am putea contesta acele sume plătite timp de 3-4 ani fără a avea la bază nicio hotărâre a Adunărilor Generale anuale obligatorii, din banalul motiv că ... nu au fost convocate Adunări Generale în acei ani reclamați ?
Ce argumente ar fi împotriva acestor acțiuni ale noastre în Justiție, pentru a anula acele sume abuziv calculate pe listele de plată, fără a avea la bază vreo hotărâre a Adunărilor Generale anuale și fără a exista vreun Buget anual pe baza căruia să fie incluse acele sume ?
Este evident că fără a avea un Buget de Venituri și Cheltuieli timp de 3 ani, nici măcar salariile nu se puteau acorda dacă nu erau aprobate prin vot sumele de către proprietarii membri ai Asociației. Adunarea Generală e „organul suprem” al oricărei Asociații sau organizații, fără de care nu poate exista nici o activitate.
Eu zic că orice discuție pe tema Bugetului de Venituri și Cheltuieli anual obligatoriu ar trebui să se bazeze pe Legea 230/2007, art. 45: (1) Anul fiscal al Asociației de Proprietari este anul calendaristic. (2) Înainte de începutul următorului an fiscal şi pentru fiecare an fiscal ce urmează, Comitetul Executiv va pregăti şi va prezenta proprietarilor în Adunarea Generală un Buget Anual de Venituri şi Cheltuieli, suficient pentru a acoperi cheltuielile Asociaţiei de Proprietari, inclusiv fondurile necesare organizării şi funcţionării acesteia. (3) Proprietarii membri ai Asociaţiei de Proprietari au obligaţia să aprobe şi un Fond de Reparaţii anual, necesar pentru repararea şi îmbunătăţirea proprietăţii comune. Comitetul Executiv va pregăti şi va prezenta Adunării Generale SUMA ANUALĂ necesară pentru constituirea sau completarea acestui fond, prevăzute în lista de plată a cheltuielilor Asociaţiei de Proprietari. Plăţile pentru repararea şi îmbunătăţirea proprietăţii comune se vor face din Fondul de Reparaţii (NOTĂ: la Asociația noastră plățile nu se fac din Fondul de Reparații, ci ni se cer direct, nouă, proprietarilor, pe listele de plată - în acest caz nu înțelegem rostul acestui fond care pare un fel de F.N.I., o ... Taxă de Șmecher).”
* Completez obligațiile legale cu H.G. nr.1588/2007, art.24: „(2) Fondul de Rulment se constituie (...) potrivit hotărârii Adunării Generale a Asociaţiei de Proprietari ...; (5) Asociaţia de Proprietari va constitui un fond pentru repararea părţilor de construcţii/instalaţii aflate în proprietate comună, fond cu perioadă de folosire limitată, care va fi depus în contul Asociaţiei de Proprietari şi nu va putea fi folosit decât cu acordul Adunării Generale a Asociaţiei de Proprietari, în conformitate cu Bugetul de Venituri şi Cheltuieli.”
Având la bază legislația din domeniul Asociațiilor de Proprietari, am putea avea șanse de reușită în cazul unui proces cu conducerea Asociației de Proprietari în care activăm, pentru a anula sumele cerute mai ales pentru Fondurile Asociației, inclusiv anularea procentului de 0,2%/zi cerut unor restanțieri, fără a avea hotărâri ale Adunărilor Generale timp de minim 3 ani ?
Cel mai recent răspuns: vali m , utilizator 09:23, 6 Iunie 2017
1-Nu este necesar sa existe vreo hotarare a adunarii generale pentru coeficient si aplicare penalitati la orice suma cu titlu de restanta atat timp cat legiutorul a prevazut concret L nr 230/2007
Art. 49
(1) Asociatia de proprietari poate stabili un sistem propriu de penalizari pentru orice suma cu titlu de restanta, afisata pe lista de plata. Penalizarile nu vor fi mai mari de 0,2 % pentru fiecare zi de intarziere si se vor aplica numai dupa o perioada de 30 de zile care depaseste termenul stabilit pentru plata, fara ca suma penalizarilor sa poata depasi suma la care s-a aplicat.
(2) Termenul de plata a cotelor de contributie la cheltuielile asociatiei de proprietari, afisate pe lista lunara de plata, este de maximum 20 de zile calendaristice.
(3) Sumele rezultate din aplicarea penalitatilor de intarziere vor face obiectul fondului de penalitati al asociatiei de proprietari si se vor utiliza numai pentru plata penalizarilor impuse asociatiei de proprietari de catre terti si pentru cheltuieli cu reparatiile asupra proprietatii comune sau alte cheltuieli de natura administrativa.

2-Termenul general de prescriptie drept de executare-in cazul asociatiilor de proprietari este de 3 ani
In cazul asociatiilor de proprietari-la cererea oficiala a partii interesate,numai instanta de judecata se poate pronunuta asupra temeiniciei si legalitatii impunerilor si asupra interventiei prescrptiei
3-Daca nu a fost convocata adunare generala care sa voteze bugetul de venituri si cheltuieli,
ati fi indreptatiti sa contestati in instanta valoarea indemnizatiilor
Totusi valoarea indemnizatiilor este dispusa de comitetul executiv,conform disp HG nr 1588/2007
art 17 g) pentru realizarea scopului şi a activităţilor asociaţiei de proprietari, angajează şi demite personalul necesar, încheie şi reziliază contracte cu persoane fizice/juridice;
@ynocentta, prin "poate stabili un sistem de penalizare" se intelege ca asociatia poate sau nu sa stabileasca penalizari, nu este un termen imperativ iar in lege nu se specifica faptul ca asociatia "va aplica un procent de x penalizare....".
Prin urmare aplicarea unor penalizari fara existenta unei hotarari a adunarii generale in care sa se precizeze clar procentul si modalitatea de aplicare indreptateste proprietarul sa actioneze in instanta asociatia pentru prejudiciul cauzat. Pe de alta parte proprietarul ate dreptul sa conteste lista de plata in termen de 10 zile de la afisare dar daca nu a facut-o nu presupune ca este intocmita cu respectarea prevederilor legii.
@cyan
Nu am facut niciun fel de apreciere vis-a-vis de
se intelege ca asociatia poate sau nu sa stabileasca penalizari,

Privitor la temeinicia,legalitatea ,temeiul legal de aplicare de penalitati,in cadrul asociatiilor de proprietari ,studiati si aprecierile si motivarile instantelor de judecata
ynocentta a scris:

1-Nu este necesar sa existe vreo hotărâre a adunării generale pentru coeficient și aplicare penalități la orice suma cu titlu de restanta atât timp cat legiuitorul a prevazut concret L nr 230/2007
Art. 49.(1) Asociația de Proprietari poate stabili un sistem propriu de penalizări pentru orice suma cu titlu de restanta, afișată pe lista de plata. Penalizările nu vor fi mai mari de 0,2 % pentru fiecare zi de întârziere si se vor aplica numai după o perioada de 30 de zile care depășește termenul stabilit pentru plata, fără ca suma penalizărilor sa poată depăși suma la care s-a aplicat.

3-Dacă nu a fost convocata o adunare generala care sa voteze bugetul de venituri si cheltuieli anual, ati fi îndreptățiți sa contestați în instanta valoarea indemnizațiilor.
Totuși valoarea indemnizațiilor este dispusa de comitetul executiv, conform disp. H.G. nr 1588/2007, art 17 g) - „pentru realizarea scopului şi a activităților asociației de proprietari, angajează şi demite personalul necesar, încheie şi reziliază contracte cu persoane fizice/juridice.”


Pentru început, clarific faptul că nicăieri în legislație nu scrie că dacă ai stabilit în 2009 o penalizare de 0,2%/zi (cum a fost la noi), poți pune din oficiu, fără hotărâri anuale ale Adunărilor Generale, același procent de 0,2%/zi, în fiecare an fiscal care a urmat !
Am găsit spețe identice în care șefii Asociațiilor de Proprietari reclamate au venit în Instanță cu diferite hotărâri anuale ale procentelor de penalizări ... așa se dovedește că fără hotărârile luate an de an în Adunările Generale, nu le poți „cerși” proprietarilor niște sume care n-au fost votate de aceștia în Bugetul anual (timp de 3-4 ani nu au fost Adunări Generale în Asociația noastră).
CITEZ DINTR-O SENTINȚĂ A UNEI CURŢI DE APEL:prin procesele verbale ale A.P.18 Botoșani încheiate în datele de 23.01.2009, 14.01.2010, 13.01.2011, 20.01.2012 (f.7-11), s-a statuat că procentul penalităților percepute în caz de întârziere este de 0,1% pentru anul 2009, de 0,01% pentru anul 2010, de 0,01% pentru anul 2011, de 0,1% pentru anul 2012 (f. 7-11). Astfel, în condițiile în care prin procesele verbale al A.P.18 Botoșani, anterior menționate, s-a stabilit că procentul de penalitate pe zi de întârziere este de 0,1% pentru anul 2009, de 0,01% pentru anul 2010, de 0,01% pentru anul 2011, de 0,1% pentru anul 2012, Instanța reține că reclamanta nu putea utiliza un procent de 0,1% pe zi de întârziere pentru determinarea cuantumului penalităților datorate de pârâtă şi va anula procentele care nu au la bază hotărârile anuale luate în Adunările Generale ale proprietarilor, cu privire la procentul de penalităţi.
Pentru a fi mai explicit, citez din Statutul Asociației noastre, votat în 1997: „Art.27. Cotele speciale se vor plăti în funcție de Acordul proprietarilor în cadrul unei Adunări Generale. Asociaţia de Proprietari poate impune o penalizare pentru plata ne-cheltuielilor comune, inclusiv a celor neprevăzute și a altor cheltuieli restante, proprietarului care se face vinovat de neplata acestora la mai mult de 30 de zile de la termenul de 1 ale lunii următoare.” Nici pe baza Statutului n-ar avea șanse acești șefi de Asociație incompetenți, pentru a invoca avocații lor vreo chichiță juridică, să dovedească faptul că au pus în mod legal, cu aprobarea proprietarilor, penalizări extrem de mari, făcându-i pe mulți proprietari să-și vândă forțat apartamentele.
După cum am mai spus, activitatea financiară a unei Asociații de Proprietari se bazează doar pe Bugetul de Venituri și Cheltuieli anual, în care să se regăsească orice sumă care intră și care iese în și din Asociație.
De ce credeți că s-a mai votat acest articol 45 din Legea 230/2007, în care se arată obligația oricărui Comitet Executiv de a veni cu un proiect de Buget anual de Venituri și Cheltuieli, fără de care nici salariile nu se pot acorda. CITEZ DIN ART.45, ALIN. 2: „Înainte de începutul următorului an fiscal şi pentru fiecare an fiscal ce urmează, Comitetul Executiv va pregăti şi va prezenta proprietarilor în Adunarea Generală un Buget Anual de Venituri şi Cheltuieli, suficient pentru a acoperi cheltuielile Asociaţiei de Proprietari, inclusiv fondurile necesare organizării şi funcţionării acesteia.”
Dacă tot ați amintit, voi cita și eu cele mai importante articole din H.G. 1588/2007, art. 17:
(1) Comitetul Executiv al Asociaţiei de Proprietari are următoarele atribuţii:
a) duce la îndeplinire hotărârile Adunării Generale şi urmăreşte respectarea prevederilor legale, a Statutului şi a Acordului de Asociere ale Asociaţiei de Proprietari;
b) emite decizii scrise privind regulile pentru ducerea la îndeplinire a hotărârilor Adunărilor Generale şi pentru respectarea prevederilor legale, a Statutului şi a Acordului de Asociere, precum şi alte decizii ce privesc activitatea Asociaţiei de Proprietari;
c) întocmeşte proiectul Bugetului de Venituri şi Cheltuieli şi pregăteşte desfăşurarea Adunărilor Generale;
d) reglementează folosirea, întreţinerea, repararea, înlocuirea şi modificarea părţilor proprietăţii comune, inclusiv cu privire la consumurile aferente proprietăţii comune, în conformitate cu actele normative în vigoare;
j) stabileşte sistemul propriu de penalizări al Asociaţiei de Proprietari pentru restanţele afişate pe lista de plată ce privesc cheltuielile Asociaţiei de Proprietari, conform prevederilor legale;
k) avizează documentele Asociaţiei de Proprietari;
s) analizează problemele ridicate de membrii Asociaţiei de Proprietari şi ia măsuri pentru rezolvarea acestora, conform hotărârii Adunării Generale.
(3) Deciziile Comitetului Executiv se consemnează în registrul de decizii al Comitetului Executiv şi se afişează la Avizier.
(4) După aprobarea Bugetului de Venituri şi Cheltuieli, Comitetul Executiv va urmări derularea acestuia în condiţiile legii.
(5) Comitetul Executiv poate angaja personal specializat pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin şi adoptă decizii asupra cuantumului salariilor, indemnizaţiilor, remuneraţiilor şi al eventualelor premieri (...), în limita Bugetului aprobat de Adunarea Generală.
(7) Comitetul Executiv decide asupra acordării unor drepturi băneşti membrilor Asociaţiei de Proprietari care desfăşoară activităţi lucrative folositoare acesteia, în limita Bugetului de Venituri şi Cheltuieli adoptat de Adunarea Generală a proprietarilor, potrivit art. 35 alin. (5) din Legea nr. 230/2007.
(9) Pentru neîndeplinirea atribuţiilor ce le revin, membrii Comitetului Executiv, inclusiv președintele Asociaţiei de Proprietari, răspund, personal sau solidar, după caz, în faţa legii şi a proprietarilor, pentru daunele şi prejudiciile cauzate proprietarilor în mod deliberat.
Proprietarii păgubiți ar trebui să invoce alin.9 pentru neîndeplinirea atribuțiilor de către președinte și de către membrii Comitetului Executiv, deoarece au cauzat proprietarilor prejudicii în mod deliberat ... asta numai dacă se vrea aplicarea textelor de legi din domeniu.
Ultima modificare: Luni, 5 Iunie 2017
ionica1980, utilizator
@ionica

Dv faceti trimitere catre dispozitia in vigoare cu obligatii in sarcina comitetului executiv in conditiile in care precizati aspectul ca in imobilul dv de 3-4 ani nu a fost convocata adunare generala
Rezulta evident ca reprezentantii asociatiei dv au exercitat fara respect si fara buna credinta responsabilitatea acordata de catre proprietari,alesii asociatiei dv s-au multumit sa impuna obligatii in sarcina proprietarilor fara insa ca anual sa convoace adunare generala,sa faca descarcare de gestiune sa comunice dare de seama asupra activitatii desfasurate in anul financiar contabil anterior....lucruri care se intampla in multe asociatii de proprietari datorita interesului alesilor de a respecta si de a aplica dispozitiile in vigoare dar si datorita dezinteresului proprietarilor care detin temei legal sa convoace adunare generala

Alte discuții în legătură

Legea 230/2007 art.45 si art.49 sistemul propriu de penalizari ContSters309565 ContSters309565 Asociatie de proprietari de 3 ani infiintata. In acesti 3 ani de la infiintare sau schimat vre-o 3 presedinti si tot atatea comitete executivesi multe adunari ... (vezi toată discuția)
Penalitati plata intarziere intretinere la bloc ? cine le stabileste minim sau maxim ContSters290057 ContSters290057 Intr-o As.de proprietari bloc.cine stabileste coform legii 230/2007 [enalitatile la plata intarziere intretinere bloc ? cuantum minim ? sau Cuantum maxim de ... (vezi toată discuția)
Este obligatoriu ca bugetul de venituri și cheltuieli să se voteze anual, inclusiv fondurile asociației ? ionica1980 ionica1980 Văzând că pe Forum-ul avocatnet.ro, la secțiunea Asociații de Proprietari, mai ales cei care au legătură cu activitățile din cadrul Asociațiilor de ... (vezi toată discuția)