Acest topic nu constituie o intrebare per se, ci reprezinta mai mult o situatie cu care m-am intalnit recent in legatura cu modul in care sunt prestate serviciile de transport in regim taxi sau cum nu sunt prestate, dupa caz.
Am incercat sa formulez o reclamatie online pe portalul ANPC in legatura cu un nesimtit de sofer de taxi care la intrebarea "liber?" a revenit sec "unde mergi?", raspunzand ulterior scurt cu "imi dai 20j de lei, da?!".
I-am transmis ca ii voi achita cursa in raport de ce afisaza aparatul de taxare. In fine, m-a invitat sa o iau pe jos ca citez "io nu te iau...". Distanta cursei era de 4 km.
In spetele de gen, intervine o vadita incalcare a dispozitiilor Art. 52 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 38/2003, care instituie ca una dintre obligatiile principale ale soferilor de taxi este "să nu refuze clientul în efectuarea unei curse în interiorul localităţii şi să respecte solicitările legale ale acestuia".
Portalul ANPC solicita si documente in sustinerea reclamatiei, or in speta ne aflam in situatia unui tip putin aparte de contract civil, respectiv a unei oferte (a soferului de taxi de a presta un serviciu), oferta odata acceptata de catre beneficiar obliga taximetristul la prestarea serviciului.
Cu toate acestea, ANPC solicita totusi in aceste situatii documente justificative, fapt ce ma pune in imposibilitatea probarii situatiei de fapt, eu neavand posibilitatea de a-mi preconstitui dovezi in astfel de situatii.
In ipoteza in care ANPC va stabili ca reclamatia este "nedovedita", aparent exista si posibilitatea adresarii unei sesizari si catre C.O.T.A.R. (Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania), entitate care aparent gestioneaza astfel de situatii, dar nu stiu daca ii si pot sanctiona pe acesti soferi.
Va propun, deci o discutie libera pe un subiect care tinde sa sublinieze o atitudine extrem de des intalnita in randurile prestatorilor de servicii tip taxi.
Nu se pune problema de apreciere sau nu a raspunsului, intrebarea mea urmarind sa dezvolte o discutie care sa conduca la o potentiala solutie practica de generala aplicabilitate.
Stiu ca imi revine sarcina probei (ca si in cazul unei actiuni in instanta), dar totusi prefer sa avem la dispozitie o modalitate utila de constrangere a acestui tip de caracter.
In afara de calificarea juridica a situatiei (in raport de care stiu unde ma situez cu probatoriul -
sau lipsa acestuia) inteleg si dpdv. psihologic ce se intampla in cazurile unora dintre aceste persoane. Daca mi-ar fi transmit mesajul pe care mi l-a transmis ("n-am pleaca") intr-un mod macar politicos, cred ca nu as fi instistat atat.
Practic, trebuie sa ne transformam in niste paranoici care vor incerca tot timpul sa isi preconstituie dovezi in legatura cu astfel de comportamente. Din cate imi aduc aminte, proba cu astfel de inregistrari nu este admisa in instanta decat daca persoana respectiva a fost informata ca este inregistrata.
O propunere de lege ferenda ar fi aceea ca astfel de situatii sa fie notificate de catre ANPC firmei de transport care, la un numar de X reclamatii (de la persoane diferite) sa califice asta ca abatere disciplinara, cu consecintele stipulate in CIM/CCM.
Intr-adevar sunt si persoane care au dovedit o conduita foarte apreciata in situatii asemanatoare, dar din pacate nu este aceasta regula.
Demos
Utilizator 1din 1 utilizatori consideră acest răspuns util
Oricum, între lege si realitate, dreptul lupului de la volan este prioritar, mai ales când este argumentat cu bâta si/sau cutitul!
Cum legea protejeazâ persoanele împortriva înregistrârilor fârâ acord specific, este imposibil sâ se producâ probe ale comportamentelor abuzive, în amont.
Singura solutie este reclamatia, cu: n° de taxi, licentâ, nume, etc... precedatâ de "vâ urez succes în asteptarea clientilor"!
Este dificil (citit imposibil) de imaginat dpdv legal o formâ de impunere a licentierilor "la un numar de X reclamatii"!!!
Singurul recurs, în astfel de situatii, este foamea, ca rezultat al unei civilizâri globale al unei populatii!
Succes si râbdare de vreo 10 generatii!
Pentru cei carora le-am activat o oarecare curiozitate in legatura cu ce am scris mai sus, situatia in prezent este:
1) La cateva zile dupa ce am inregistrat plangerea, am receptionat o adresa din partea ANPC prin care am fost informat ca isi declina competenta materiala in favoarea "Politiei Locale a Municipiului Bucuresti".
2) Am fost informat de catre reprezentantii acestei ultime institutii ca au fost investiti cu solutionarea cauzei si ca urmeaza sa analizeze cauza.
Curios, in conditiile in care fapta este savarsita de catre un profesionist in relatia cu un consumator, deci ANPC-ul ar fi institutia competenta sa analizeze dosarul si sa sanctioneze potentialele contraventii.
Revin cu update, cu toate ca oricum ramane "pe probe" un fel de "He said - She said".