Am urmatorul caz. Am incheiat un contract de prestare servicii cu un partener. Eu ii furnizez materiale iar el imi ofera mana de lucru pentru montaje diverse. La terminarea montajului eu facturez catre un client final manopera+materiale. Pentru aceasta, marfa pe care eu o achizitionez din afara (UE) nu mai trece prin depozitul meu ci se duce direct in depozitul partenerului . Eu primesc doar factura de la furnizorul din UE. Am urmatoarele inregistrari:
a) factura primita pentru marfa nereceptionata:
357 = 401
4426=4427
b) in momentul in care marfa ajunge la depozitul partenerului intocmesc un proces verbal de predare in custodie.
Ulterior, in data la care se stabileste ca pot sa facturez catre beneficiarul final am urm inreg:
607 =357
si 4111 = %
707
704 (manopera de montaj)
4427
As vrea sa ma lamureasca cineva:
1. este corect sa facturez direct de pe 357?
2 In acest caz se mai intocmeste NIR? La ce moment si cine va semna aceasta receptie?
3.Cum il descarc de custodie pe partener? In baza carui document?
Ceva este foarte ciudat la modul de receptie al marfii, nu am inteles cine face receptia materialelor aduse din UE.
In mod normal, desi transportul nu se face in depozitul dvoastra, ci in alt depozit, unde marfurile sunt in custodie, dvoastra initial trebuie sa faceti receptia (dvoastra trebuie sa stabiliti daca marfa sosita este cf cantitatilor si calitatii negociate cu furnizorul) pt ca dvoastra, in caz de refuz, puteti notifica furnizorul daca s-a constat plus sau minus la receptie. Apoi intocmiti PV de custodie cu cei care va prelucreaza aceste materiale.
Note 371 = 401
4426 =4427
357 = 371
Dupa prelucrare, primiti factura de manopera, cu care mariti pretul marfii si intocmiti un pv din care sa rezulte ca v-au fost predate bunurile (cantitati, prelucrari cf contract).
note: 371 = 357
% = 401 factura de prelucrare
371
4426
La vinzare 4111 = %
707
4427
desc gest 607=371
Dvoastra nu puteti factura manopera, pt ca nu ati prestat nici o manopera, nu aveti probabil nici personalul calificat sa considerati manpoera prestat de catre dvoastra si nici contract cu clientul din care sa rezulte ca-i vindeti o marfa care trebuie prelucrata si care sunt preturile pt ele. Dvoastra clientului ii vindeti doar o marfa care are niste calitati tehnice.
Asta in cazul in care cel care va prelucreaza este cu sediul in Ro. Daca cel ce prelucreaza nu este din Ro se schimba un pic datele problemei.
Daca nu este suficient pt a va lamuri, reveniti cu detalii.
Eu X am incheiat un contract de service (montaj) cu Y. X vine cum produsul iar Y efectueaza montajul pe o masina a lui Z. Z fiind clientul final. Produsul pe care trebuie sa il furnizeze X vine din Germania. Din cauza de costuri el nu mai trece prin depozitul lui X ci se duce direct in depozitul lui Y, care e in alt oras din Romania. X primeste doar factura. Trebuie sa inregistrez totusi aceasta factura si de aceea fac: 357=401 si 4426=4427. Nu am folosit pe 371 pentru ca nu vad marfa, nu ajunge in depozitul meu.
Am facut totusi un proces verbal de custodie. In cazul in care ar fi diferente banuiesc ca nu s-ar semna acel proces. Nu?
In urma montajului de catre Y, acesta imi va emite o factura pentru serviciile respective. De asemenea se va face un proces verbal de receptie lucrare.
In acel moment eu facturez produsul si cheltuieli de montaj catre Z.
Produsul montat nu revine in gestiunea mea. Se duce din gestiunea lui Y in gestiunea lui Z. Eu fizic nu vad acel produs nici la achizitie si nici dupa montaj.
Nu stiu daca e ok sa ii fac receptia in 371.
Credeti ca ar fi totusi ok sa il facturez direct din 357?
Si acel proces de receptie (pt produs montat) sa il folosesc pentru descarcarea de gestiune a lui Y?Ar trebui sa fie mentionat in acel proces verbal toate cele 3 firme implicate?
In urma detaliilor dvoastra imi mentin prima postare. Faptul ca nu vedeti produsul este din ratiune de reducere de costuri, dar pasii de urmat sunt cei mentionati tinind cont si de contractele care sunt incheiate.
Economic si fiscal sunt urmarite contractele si documentele justificative. Daca aveti factura si pv de custodie, ambele trebuie inreg in conta, nu se inregistreaza prin cumulare (nota 357=401) mai ales ca partenerii sunt diferiti.
Daca vreti sa folositi acel pv de receptie pt desc din custodie, parerea mea este ca ar trebui sa apara toate cele 3 partile implicate. Beneficiarul (clientul dvoastra) sa certifice ca s-a facut montajul de catre Y in baza contractului pe care-l are incheiat cu X.
Ma repet, chelt de montaj efectuate de altcineva si facturate dvoastra, mareste valoarea marfii.