Istoria lui Cain si Abel nu poate fi interpretata sub nici o forma pana cand nu intelegem cu claritate continutul diferentelor dintre sacrificiile . Recapitularea acestora poate fi gasita i n 3 Moise capitolul 1-7 .
Cain si Abel interpreteaza in mod diferit credinta, relatia cu Creatorul,a parintilor .Sacrificiul lui Abel , datorita credintei si sinceritatii sale era mai apreciat de Dumnezeu ca cel al lui Cain .(Evrei 11,4) , fapt care a fost luat la cunostiinta cu gelozie de catre Cain .(1 Moise 4,5) Pana cand sacrificiul lui Abel reprezenta pacatosenia recunoscuta si nevoia de a fi mantuit , in sufletul lui Cain nu era decat un fel de multumire - daca exista deloc ceva -, dar a lipsit cu desavarsire recunoasterea pacatului si regretul pentru comiterea acestuia .
In cazul in care Dumnezeu ar fi acceptat , cu toate acestea ,sacrificiul primului nascut , ar fi intarit aceasta convingere a acestuia . In acest sens ,refuzul a servit tocmai interesele lui Cain , pe care acesta nu a reusit sa inteleaga .
Dumnezeu a observat reactiile incorecte care au luat nastere in urma refuzului si a incercat sa impiedice manifestarea lor .(1 Moise 4,6-7)
Contrar atentionarii , incercarea de prevenire din partea lui Dumnezeu s-a realizat un nou pacat , mult mai grav - crima . Ne putem imagina ce consecinte drastice au produs evenimentul in sufletul parintilor ,vazand omorat unul de dintre fii de catre celalalt . Au avut ocazia sa inteleaga , ceea ce si in zilele nosatre este privit cu neincredere si cu delasare : prima nesupunere in aparenta a fost nesemnifictiva , totusi a fost suficienta sa deschida drumul larg navalirii raului , intolerantei , ingamfarii .
De ce l-a omorat Cain pe Abel? Care a putea fi acel considerent , care are taria sa motiveze o fapta asa de grava ? Scriptura demasca caracterul inechitabil , irational al pacatului :" Pentru ca faptele lui erau rele , iar ale fratelui sau erau drepte." (1 Ioan 3,12). Adica nu exista raspuns , nu poate exista vreo explicatie logica . Raul nu poate accepta niciodata, sub nici o forma PREZENTA DREPTULUI .( A se vedea 2 Tim.3/12).
Dumnezeu este intrasigent independent de circumtante si " meritele" persoanei,dovedeste acest lucru straduinta Lui de salvare.In acest spirit nici Cain nu a fost neglijat . A fost cautat cu o intrebare , care ar fi trebuit sa trezeasca in el constiinta.(1 Moise 4/9) Cain in schimb a ramas ,ceea ce a fost , cinic, mincinos .
~ final discuție ~