Despre webinarii
Doar abonații premium au acces regulat la webinariile premium, realizate împreună cu specialiști de top, pe o multitudine de domenii - de la legislația muncii și fiscalitate până la cea de mediu sau GDPR.
Informațiile oferite de specialiști au o utilitate imediată și vin să rezolve probleme reale cu care orice companie se confruntă.
Vreau sa-mi infiintez un PFA cu sediul profesional la adresa de domiciliu insa
nu sunt eu proprietar pe imobilul in cauza ci parintii mei. In acest caz ce acte trebuie.
Mai trebuie contract de comodat pentru imobilul unde domiciliul ? Daca trebuie e de ajuns sa fie un simplu act de mana, sau trebuie neaparat autentificat de notar ?
Multumesc.
Tva se deduce numai de pe documente (facturi) care la cumparator au trecute numele PFA si CUI al acesteia.
Documentele de intretinere sau nu sunt facturi (chitanta de la asoc de locatari) sau sunt pe numele persoanei fizice proprietarul imobilului.
Ele sunt chelt deductibile proportional cu suprafata pe care o folositi pt activitatea PFA, dar nu se deduce tva.
O alta forma de organizare a unei activitati generatoare de venituri in Romania este cea a persoanelor fizice autorizate (PFA-uri/II-uri).
Acestea obtin venituri din activitati independente si se impun cu cota de 16% aplicabila la venitul net determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile aferente realizarii venitului, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, potrivit prevederilor art. 48 din Legea 571/2003 privind Codul Fiscal.
Astfel, contribuabilii care obtin venituri din activitati independente sunt obligati sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla, cu respectarea reglementarilor in vigoare privind evidenta contabila, si sa completeze Registrul-jurnal de incasari si plati, Registrul-inventar si alte documente contabile prevazute de legislatia in materie.
Asa cum am mentionat, deductibilitatea acestor cheltuieli se calculeaza in limita corespunzatoare suprafetelor puse la dispozitia PFA/II in baza contractelor incheiate intre parti. In acest sens, cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente sediului aflat in locuinta proprietate a unei persoane fizice sunt deductibile in limita determinata pe baza raportului dintre suprafata pusa la dispozitie contribuabilului, mentionata in contractul incheiat intre parti, si suprafata totala a locuintei.
• In ceea ce priveste taxa pe valoarea adaugata. Pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei trebuie sa detineti o factura care sa cuprinda informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal. Intrucat aceasta conditie nu poate fi indeplinita deoarece persoana fizica, nefiind inregistrata in scopuri de TVA, nu se poate emite factura cu TVA. Deci, nu puteti exercita dreptul de deducere a taxei din facturile de utilitati eliberate pe numele proprietarului, persoana fizica.
Din punct de vedere contabil:
• inregistrarea cheltuielilor cu intretinerea, chiria, energia platita proprietarului:
% =
5311
„Casa in lei“
605
„Cheltuieli privind energia si apa“
611
„Cheltuieli cu intretinerea si reparatiile“
612
„Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile“
Concluzie: Cheltuielile de intretinere si functionare aferente unui sediu aflat in locuinta proprietate personala a unei persoane fizice sunt deductibile la calculul profitului impozabil. Din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata nu ne putem deduce taxa din facturile eliberate pe numele persoanei fizice.
Succes!
deci in RJIP trebuie sa trec sumele fara tva? si la incasari se trec sumele efectiv incasate sau facturile pe care le-am taiat? (prestez servicii) cu sau fara tva? plata tva-ului la trezorerie se trece? plata impozitului pe venit se trece?
Contabilitate pfa
alina240
Am o nelamurire legata de registrul de incasari si plati.Am infiintat de curand PFA-ul si inca nu am avut incasari. Am in schimb cateva cheltuieli facute din ... (vezi toată discuția)