In urma unui control de la administratia financiara sunt "amenintata" ca mi se va repune tva ul pe care l am dedus dupa finalizarea constructiei unui imobil-sediu firma. Mentionez ca:
-terenul pe care este construit imobilul este proprietatea unor pers fizice- eu si sotul meu. Noi am inchiriat terenul societatii care construieste sediul- al carei unic asociat este sotul meu.
-autorizatia de constructie si intabularea cladirii sunt pentru imobil cu destinatie sediu firma si ATAT - nu este trecut nicaieri cuvantul locuinta
-sediul de firma este declarat punct de lucru la Reg Com, sediul social fiind altul
-in aceeasi curte in care este imobilul mai exista un imobil, cu 3 camere+dependinte, locuibil si mobilat, obtinut de mine in urma unui act de donatie de la parintii mei
-in fapt, eu si familia mea locuim in imobilul care este sediul de firma- pct de lucru, dar nu am dedus pe societate tva si nici amortizarea bunurilor din imobil- ex;mobiler, tablouri, covoare
Organul fiscal vrea o inspectie la acest sediu-pct de lucru, ce are o supraf mare de 300mp, curte ingradita si gradina cu flori, motivand ca firma, care la data construirii imobilului si ulterior inca o perioada de 2 ani n a avut decat un angajat- eu si ca administrator - sotul. Se pune problema ca nu toata supraf a fost folosita pt obtinerea de venituri impozabile- cu toate ca activitatea firmei este: comert si intermediere, nu productie sau altceva ce ar necesita un spatiu amenajat altfel decat pentru birouri.
Intrebare:
Exista vreo lege care sa stipuleze ca sediul unei firme cu acest obiect de activitate ar trebui amenajat intr un anume fel- evident eu am si 3 dormitoare in acest imobil- la fel cum am si 3 birouri, dotate cu calculatoare, mobilier specific, etc
Eu sustin ca locuiesc in imobilul cu 3 camere situat in aceeasi curte cu mine si nu in sediul firmei- cum ar putea demonstra contrariul?
In fond sediul e construit din bani munciti, in conditii perfect legale. Toate investitiile in acest sediu sunt vizibile si probate cu documente.
In concluzie: am eu vreo vina ca domnii de la fisc locuiesc poate intr un apartament de bloc? :-) Stiu ca nu am cum sa refuz verificarea pct de lucru- conf legii au dreptul sa faca acest lucru- dar cum isi pot ei da cu parerea despre o autorizatie de constructie emisa de primarie si care ar fi temeiul legal prin care org fiscal ar putea sa mi demonstreze ca au dreptate at cand spun ca nu trebuia sa deduc tva ul pt investitie? Sper sa ma poata ajuta cineva cu un sfat ....
Desi nu va place, cei de la finante au perfecta dreptate, iar faptul ca pot reconsidera deducerea tva rezulta nu din frustari personale, ci din lege.
Art 129, alin 4 lit a din Codul Fiscal spune ca sunt asimilate prestarii de servicii efectuate cu plata urmatoarele: "utilizarea temporara a bunurilor care fac parte din activele unei persoane impozabile, in scopuri care nu au legatura cu activitatea sa economica sau pentru a fi puse la dispozitie, in vederea utilizarii in mod gratuit, altor persoane, daca taxa pt bunurile respective a fost dedusa total sau partial."
Solutia: faceti contract de inchiriere intre firma si persoanele fizice care locuiesc acolo.
Atentie insa la prevederile privind tva-ul aferent inchirierii si daca aveti cod caen care sa permita inchirierea.
faceti o notificare catre organele fiscale in care va exprimati optiunea de a factura chiria in regim normal de taxare, deoarece in mod normal inchirierea imobilelor este o operatiune scutita de TVA fara drept de deducere, conform art. 141, alin 2, lit e)
altfel, fiscul va obliga sa ajustati taxa dedusa odata cu constructia imobilului, cel putin pentru suprafata care nu este destinata activitatilor taxabile.
Exemplul nr. 1, pentru situaţia prevăzută la art. 149 alin. (4) lit. a) pct. 1 din Codul fiscal:
O persoană impozabilă cumpără o clădire pentru activitatea sa economică la data de 23 iulie 2007. La 1 august 2009, această persoană se decide să îşi utilizeze clădirea integral în scop de locuinţă sau pentru operaţiuni scutite fără drept de deducere. Perioada de ajustare este de 20 de ani, cu începere de la 1 ianuarie 2007 şi până în anul 2026 inclusiv. Ajustarea trebuie să se efectueze o singură dată pe perioada rămasă (2009 - 2026) şi persoana respectivă trebuie să restituie 18 douăzecimi din TVA dedusă iniţial. Dacă ulterior clădirea va fi din nou utilizată pentru operaţiuni cu drept de deducere, se va realiza ajustarea o singură dată pentru perioada rămasă, în favoarea persoanei impozabile, conform art. 149 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal. Numărul ajustărilor poate fi nelimitat, acesta depinzând de modificarea destinaţiei bunului respectiv în perioada de ajustare, respectiv pentru operaţiuni care dau sau nu drept de deducere.
cititi in norme si alte studii de caz si va veti lamuri ca unde-i lege, nu-i tocmeala.