Este normal ca salariul tarifar al unei persoane care ocupa o functie publica de conducere sa fie mai mic decat al personalului care ocupa functii publice de executie aflate in subordinea sa? (intrebarea mi se pare putin retorica dar trebuie pusa pentru ca ea contine esenta anomaliei sistemului public din romania) Si totusi aceasta situatie exista si nu este singulara dar va prezint urmatoarea speta si in masura in care exista persoane care au sugetii de solutionare, le astept cu mare placere.
Persoana in cauza a fost recrutata in 1999 pe functia publica de executie - Ispector debutant.
In anul 2000 ca urmare a calificativelor obtinute la evaluarea anuala a fost avansata in functia de executie Inspector asistent.
In perioada iulie 2000 - aprilie 2001 are raporturile de serviciu suspendate pentru crestere si ingrijire copil.
Revine in activitate in aprilie 2001 pe aceeasi functie.
Ca urmare a demisiei sefului de serviciu, este numita temporar pe functia de executie sef serviciu (august 2001 - martie 2002) fara a beneficia de prevederea din L188 care spune ca va beneficia de salariul pe care-l avea detinatorul anterior al postului.
In martie 2002, participa la concursul organizat pentru ocuparea functiei publice de conducere "sef serviciu" pe care o ocupa temporar, castiga concursul si este numita prin act administrativ in aceasta functie de conducere. (datorita cadrului legal existent la acel moment sa mentine salarizarea ca "Inspector asistent").
In anul 2004 absolva un master in domeniul managementului administratiei publice (programul de master urmat la recomandarea, cu sprijinul si acordul institutiei), dar desi exista posibilitatea legala sa fie avansata in grad profesional si implicit sa primeasca un salariu mai mare, acest lucru nu a fost facut, desi a existat solicitare catre conducerea institutiei, solicitare la care nu s-a primit nici un raspuns.
In anul 2007, apare OG nr.6, care la art.6 alin (4) "In situatia in care salariul de baza prevazut pentru functia publica de executie detinuta anterior este mai mic decat salariul de baza al functiei publice de executie aferente functiei publice de conducere vacante, prevazuta in statul de functii, functionarul public va beneficia de acesta. De aceasta prevedere beneficiaza si functionarii publici numiti in functii publice de conducere anterior anului 2007, drepturile salariale urmand a fi acordate de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante" , desi face o noua solicitare scrisa cu privire la punerea in drepturi, conducerea institutiei "da ignore" acestei solicitari si nu numai ca nu solutioneaza problema, nici nu catadicseste sa raspunda la aceasta solicitare, pentru a-si motiva inactiunea.
In anul 2008 apare OG 9/2008 care contine prevederi similare cu cele din OG 6/2007. Aceeasi solicitare, aceeasi reactie din partea institutiei.
In anul 2009, avand in vedere ca s-a schimbat conducerea institutiei, se face o noua solicitare din partea functionarului pentru a se solutiona aceasta problema. De aceasta data , este chemata pentru o discutie cu conducerea si la intrebarea pusa de catre Directorului General persoanei responsabile de la Resurse Umane, ce opinie are cu privire la aceasta situatie, raspunsul acesteia este ca nu exista cadru legal pentru rezolvarea acestei situatii (OG 6 si OG9, sunt in vigoare si in prezent), dar va face o solicitare forului superior pentru raspuns (ANAF).
In paralel cu aceasta functionarul face o solicitare de asistenta catre ANFP, in care descrie situatia in cauza.
Ca urmare a adresei facuta de institutie, de la ANAF vine un raspuns prin care se spune ca: in conformitate cu OG 6/2007 salarizarea fubctiilor publice de conducere nu mai este legata de echivalare cu salarizarea functiilor publice de executie , deci o solicitare de avansare in grad profesional pentru o functie publica de conducere, nu se justifica, la fel cum nu se justifica nici introducerea in statul de functiuni a unei functii publice de executie de "consilier superior clasa I gradul I" pe care sa fie retribuita functia de conducere "sef serviciu" deoarece acest lucru nu este posibil. Cum a fost formulata adresa prin care se solicita solutionarea spetei in cauza, nu stim deoarece institutia a refuzat sa prezinte aceasta adresa, in orice caz, deducem din raspuns ca speta nu a fost prezentata bine si solicitarea nu a fost facuta corect.
Functionarul public a primit din partea ANFP un raspuns in care se spune ca nu au posibilitatea sa faca o ancheta cu privire la evolutia salarizarii functiilor publice de conducere in aceasta institutie, dar ca in conf. cu OG 6/2007 intre retribuirea funtilor publice de conducere si functiile publice de executie, nu mai exista echivalente (similar raspunsului ANAF) si este prezentata prevederea art. 6 alin. (4) din aceeasi ordonanta asa cum am prezentat anterior, concluzionand ca este in obligatia institutiei aplicarea corecta a legislatiei de la momentul aparitiei acesteia. (Oare ce sa intelegem de aici?) Acest raspuns a fost prezentat conducerii institutiei dar lucrurile au ramas neschimbate.
Fac mentiunea ca in conformitate cu legea bugetului de stat 2009 functia de "sef serviciu" la institutia de care vorbesc este bugetata cu un salariu de 1.998 lei iar functia de Inspector asistent cu 1.052 lei.
In prezent in cadrul; acelui serviciu activeaza un functionar public care ocupa functia publica de conducere "sef birou" si este retribuit la nivel de "consilier superior clasa I gradul I" respectiv 1.998 lei si doi functionari publici care ocupa functia publica de executie de: "consilier superior clasa I gradul I" retribuiti corespunzator......=D>:D:P
Oare nu vi se pare aceasta situatie ca este impotriva oricarei logici a ierarhiilor?
Va rog daca stie cineva o cale de solutionare a acestei situatii, va rog sa mi-o spuneti.
Este necesar ca acest functionar public sa apeleze la instanta si sa cheme in judecata institutia in care lucreaza de peste 10 ani, pentru ca un functionar din aceasta institutie nu vrea sau nu stie sa isi faca treaba? (persoanal cred ca este vb de un abuz si de o greseala crasa a celor de la resurse umane)