Nota de fundamentare - O.G. nr. 11/26-01-2006
Ordonanţa Guvernului nr.11/2006 pentru prevenirea şi combaterea violenţei în sport
Publicata în M.Of. nr. 83/30-01-2006
Competiţiile şi jocurile sportive reprezintă, pe fondul creşterii gradului de violenţă manifestat de spectatori, sportivi şi chiar de organizatori, una dintre principalele probleme ce trebuie să se regăsească tot mai des pe agenda de lucru a autorităţilor în vederea adoptării sau modificării de acte normative pentru asigurarea bunei desfăşurări a acestora şi prevenirii manifestărilor de huliganism şi vandalism. În anul 2005 au crescut, fără precedent, numărul şi intensitatea actelor de violenţă care se produc pe terenurile de sport şi în afara acestora. Arenele în care se desfăşoară meciurile de fotbal au devenit, în ultimul timp, adevărate câmpuri de luptă între forţele de ordine şi unele grupuri de suporteri. Îngrijorător este faptul că în tabăra celor care săvârşesc astfel de acte se regăsesc minori şi tineri, asupra cărora acţiunile cu scop educativ organizate pe diverse paliere ale societăţii nu mai au nici un efect.
La data de 2 martie 1998, prin Legea nr.53/1998 Parlamentul României a ratificat Convenţia europeană privind violenţa şi ieşirile necontrolate ale spectatorilor, cu ocazia manifestărilor sportive, în special la meciurile de fotbal, adoptată la Strasbourg la 19 August 1985. Prevederea de la art.3 pct.4 lit.d) din textul Convenţiei urmăreşte uniformizarea responsabilităţii autorităţilor publice, a elaborării şi aplicării unor măsuri concrete pentru a preveni şi controla actele de violenţă ale participanţilor la competiţii sportive. Potrivit acesteia, "în cazul în care exploziile de violenţă şi ieşirile necontrolate ale spectatorilor sunt previzibile, părţile vor avea grijă, dacă este necesar, prin introducerea unei legislaţii adecvate conţinând sancţiuni sau alte masuri potrivite, ca organizaţiile sportive, precum şi, dacă este cazul, proprietarii stadioanelor şi autorităţile publice, în baza competenţelor stabilite de legislaţia internă, să dea dispoziţii concrete în vecinătatea stadioanelor şi în interiorul lor, cu scopul de a preveni sau de a stăpâni această violenţă sau aceste manifestări necontrolate, şi în special să fie excluse de pe stadioane şi de la meciuri sau, în măsura în care juridic este posibil să fie interzis accesul în cadrul acestora al tuturor persoanelor cunoscute ca turbulente sau potenţial turbulente".
Ulterior, a fost adoptată Hotărârea Guvernului nr.791/2004, prin care au fost stabilite măsuri pentru prevenirea şi sancţionarea actelor de violenţă şi ieşirilor necontrolate ale spectatorilor cu ocazia manifestărilor sportive. Rezultatele aplicării acestui act normativ nu au fost la nivelul aşteptărilor, înregistrându-se în continuare violenţe şi manifestări care nu au nici o legătură cu sportul la meciuri de fotbal, hochei şi chiar baschet.
Pe plan mondial şi mai ales în ţările europene unde manifestările de violenţă din timpul competiţiilor sportive au avut drept consecinţă adevărate tragedii, s-au căutat soluţii şi au fost adoptate măsuri care au determinat regresul acestor manifestări. Astfel, Consiliul Uniunii Europene recomandă prin Rezoluţia din 17 noiembrie 2003, adoptarea de către statele membre a interzicerii accesului în incintele stadioanelor unde se desfăşoară meciuri de fotbal a indivizilor despre care se cunoaşte faptul că au săvârşit acte de violenţă cu ocazia meciurilor de fotbal.
Pentru punerea în aplicare a prevederilor acestei Recomandări şi a altor acte normative europene în vederea prevenirii şi contracarării manifestărilor de violenţă pe terenurile de sport şi în afara acestora, se impune adoptarea unui act normativ la nivel de lege, care să reglementeze prevenirea şi sancţionarea actelor de violenţă în sport.
Necesitatea adoptării unui astfel de act normativ este impusă de prevederile art.5 alin.(4) din Ordonanţa Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea, în acelaşi timp a prevederilor art.53 din Constituţia României, republicată, potrivit cărora "exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securităţii naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor […]."
Astfel, primul pas în realizarea acestui deziderat îl constituie înlocuirea Hotărârii Guvernului nr.791/2004 pentru prevenirea şi sancţionarea actelor de violenţă şi ieşirilor necontrolate ale spectatorilor cu ocazia manifestărilor sportive, cu o lege specială.
Considerentele avute în vedere la elaborarea prezentei Ordonanţe a Guvernului pentru prevenirea şi combaterea violenţei în sport, sunt următoarele:
- violenţa în sport reprezintă un fenomen social actual de mare amploare, ale cărei origini sunt, în esenţă, străine de sport, dar sportul este adesea terenul unor explozii de violenţă;
- preocuparea crescândă a societăţii faţă de creşterea numărului faptelor antisociale;
- violenţa şi consecinţele pe care ieşirile necontrolate ale spectatorilor le produc în timpul manifestărilor sportive, în special cu ocazia meciurilor de fotbal;
- transpunerea în practică a recomandării Consiliului Uniunii Europene, care, prin Rezoluţia din 21 iunie 1999, referitoare la organizarea la scară internaţională a unor cooperări şi a unor măsuri pentru a preveni şi stăpâni violenţa şi tulburările legate de manifestările sportive internaţionale, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JO) nr. C196, prevede la capitolul VI "luarea unor măsuri pentru interzicerea accesului suporterilor care se comportă rău sau care au avut o conduită reprobabilă în trecut, precum şi măsuri privind politica de acces pe stadioane, vânzarea biletelor şi separarea suporterilor rivali";
- materializarea recomandării formulate de Consiliul Uniunii Europene, prin Rezoluţia din 17 noiembrie 2003, privind adoptarea de către statele membre a interzicerii accesului în incintele stadioanelor unde se desfăşoară meciuri de fotbal cu dimensiune internaţională publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JO) nr. C281, care la pct.1 prevede: "Statele Membre sunt invitate să examineze posibilitatea introducerii de dispoziţii care să stabilească un mecanism care să permită interzicerea accesului pe stadioanele, pe care este prevăzută desfăşurarea competiţiilor de fotbal, a indivizilor despre care se cunoaşte faptul că au săvârşit acte de violenţă cu ocazia meciurilor de fotbal";
- introducerea unei noi sancţiuni contravenţionale complementare şi reglementarea procedurilor de aplicare a acesteia.
Prezentul act normativ cuprinde norme referitoare la:
- instituirea sancţiunii contravenţionale complementare de interzicere a accesului la unele competiţii şi jocuri sportive, pe o perioadă cuprinsă între 6 luni şi 3 ani, pentru persoanele care în mod repetat au săvârşit acte de violenţă în timpul competiţiilor sportive, sancţiune care urmează a se dispune de instanţa de judecată, la propunerea agentului constatator;
- procedura prin care se dispune şi se aplică sancţiunea contravenţională complementară propusă;
- asigurarea măsurilor de ordine publică în interiorul locurilor de desfăşurare a competiţiilor sportive cu grad ridicat de risc numai cu structuri specializate ale jandarmeriei.
Măsurile propuse se aplică cu rezultate notabile în state din Europa, ca Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, Grecia, Franţa, Spania, Portugalia, Danemarca, Belgia, Polonia, Germania, Ungaria etc.
În cadrul procedurii de elaborare, proiectul prezentului act normativ a fost supus dezbaterii publice, potrivit procedurii instituite de Legea nr.52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică.
Faţă de cele prezentate, a fost promovată prezenta Ordonanţă a Guvernului pentru prevenirea şi combaterea violenţei în sport.
Proiectul prezentului act normativ a fost avizat favorabil de Consiliul Legislativ prin avizul nr.64/17.01.2006.
Ministrul administraţiei şi internelor
Vasile Blaga
Ministrul justiţiei
Monica Luisa Macovei
Preşedintele
Agenţiei Naţionale pentru Sport
Florian Gheorghe