avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 835 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... Legislatie restituire echipament de lucru și neplata ...
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

Legislatie restituire echipament de lucru și neplata salariului

Buna ziua. Un agent de paza caruia i s-a dat echipament, in momentul incetarii contractului, sub orice forma ( demisie, etc.), poate fi obligat de catre angajator, sa returneze echipamentul, in schimbul lichidarii salariale ??? Exista norme europene in privinta aceasta ? La angajare, echipamentul trebuie sa fie nou, sau folosit ? Exista vreo lege in vigoare in Romania ???
Ultima modificare: Sâmbătă, 29 Septembrie 2018
Cornel Vasile, Consilier juridic
Cel mai recent răspuns: Cornel Vasile , Consilier juridic 14:12, 29 Septembrie 2018
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Nu poate fi obligat de catre angajator sa returneze echipamentul in schimbul plătii drepturilor salariale .

Legea 319/2006 nu reglementeaza echipamentul de lucru.
La art.13 se prevede ca , in vederea asigurării condiţiilor de securitate şi sănătate în muncă şi pentru prevenirea accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale, angajatorii au următoarele obligaţii:
.......
r) să asigure echipamente individuale de protecţie.
.....

HG 1048/2006
(1) Echipamentul individual de protecţie se distribuie gratuit de angajator, care asigura buna sa funcţionare şi o stare de igiena satisfăcătoare prin intermediul întreţinerii, repararii şi inlocuirilor necesare.
(2) Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei poate stabili dispoziţii pe baza cărora să se impună ca lucrătorul să contribuie la costul unui anumit echipament individual de protecţie, în situaţiile în care utilizarea echipamentului nu este exclusiv pentru locul de muncă.
Ultima modificare: Sâmbătă, 29 Septembrie 2018
Cornel Vasile, Consilier juridic
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Pentru agenti de paza, echipamentul de lucru este, de regula, uniforma pe care lucratorul are obligatia sa o poarte in timpul lucrului.
Reglementarea acordarii/ inlocuirii/ returnarii/ recuperarii unor sortimente se stabileste prin Regulamentul de ordine interioara al firmei/ Contractul colectiv de munca incheiat la nivel de firma cu respectarea normelor sanitare. Daca echipamentul de lucru nu este amortizat total la predare (se nominalizeaza motivul predarii inainte de termen) pot fi mentionate aspecte privind recuperarea costurilor/ a valorii neamortizate.
Din punct de vedere al sanatatii lucratorilor, un echipament de lucru (daca ne referim la vechile norme de protectia muncii, in prezent abrogate)/ uniforma, in contact direct cu pielea trebuie sa fie nou(a) cand se doteaza lucratorul si ma refer in special la: camasa, bocanci, costum, etc. Pot fi repartizate cu grad de uzura minim, anumite sortimente, numai daca au fost denocivizate (se emite buletin de analiza) cum sunt: sube, mantale groase, slavute (haine de ploaie), etc. care nu sunt in contact direct cu pielea.
[ link extern ] /
[ link extern ] /
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
În situația în care nu vi se va achita salariul, atunci neplata salariului poate face obiectul unei :
- unei sesizari la ITM-ul in raza caruia acel angajator isi are sediul social
In sesizare veti specifica datele dvs de identitate , precum si neregulile savarsite de catre angajatorul dvs in legatura cu relatiile de munca, securitatea si sanatatea in munca . De exemplu, neplata drepturilor salariale, neinregistrarea demisiei, neplata orelor suplimnetare, neacordarea repausului saptamanal etc.

ITM-ul va constata incalcarea legislatiei muncii , va putea trasa ca masura prezentarea dovezii de plata a salariului si va putea sanctiona - indirect - cu avertisment sau cu amenda pe angajator, dar - atentie - nu-l poate obliga pe angajator sa va plateasca salariile restante.

Sesizarile pot fi transmise catre ITM (Inspectoratul Teritorial de Munca) prin:
- posta;
- e-mail;
- fax;
- inregistrate chiar la sediul institutiei.

- unei actiuni in instanta la Tribunalul in raza caruia aveti domiciliul sau locul de munca.
Singura autoritate in stat care il poate obliga pe angajator este instanta de judecata. Actiunea se depune la Tribunalul in a carui raza aveti domiciliu sau locul de munca , in termen de 3 ani de la data de cand trebuia sa va plateasca salariile. Actiunea este scutita de plata taxelor judiciare.

- unei proceduri de mediere.
Medierea conflictelor de munca poate interveni atat in faza extraprocesuala (inaintea declansarii unui proces in fata instantelor de judecata) cat si in etapa procesuala (dupa ce s-au formulat cereri de chemare in judecata, apeluri sau recursuri).
Pentru medierea conflictelor individuale de munca sunt aplicabile prevederile art. 73 alin. (2) din Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, cu modificarile si completarile ulterioare. ( art. 178 (2) din Legea 62/2001 a Dialogului social).

- unei cereri de deschidere a procedurii de insolventa.
Potrivit Legii nr.85/2014, valoarea-prag pentru a putea fi introdusa cererea de deschidere a procedurii de insolventa pentru salariati este de 6 salarii medii brute pe economie/salariat. (art.5 pct.72).

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Obligatia de plata echipamentului de lucru cristi s. cristi s. Avem urmatoarea situatie: angajatorul obliga fiecare angajat la angajare sa primeasca echipamente de lucru. Ei spun ca amortizarea acestoraa este intre 1-3 ani ... (vezi toată discuția)
Neplata salariu mariansorin mariansorin Buna seara! Lucrez la S.C. Cobadi Impex S.R.L. din Targoviste ca inginer instalatii electrice interioare de doua luni si am primit in aceasta perioada doar ... (vezi toată discuția)
Echipament de lucru loredana1979 loredana1979 Buna seara! As dori sa stiu cine trebuie sa plateasca echipamentul de lucru. Mentionez ca sunt angajata la o firma de paza si in fiecare an echipamentul ... (vezi toată discuția)