cyan a scris:
se pot solicita despagubiri unui furnizor ptr cheltuielile facute cu inlocuirea unui produs (pus in functiune) aflat in perioada de garantie daca nu a fost incheiat un contract intre 2 societati comerciale in care sa se specifice conditiile de acordare a garantiei? furnizorul a inlocuit produsul in perioada de garantie iar clientul solicita desbagubiri ptr cheltuielile efectuate cu repunerea in functiune a produsului.
Buna ziua,
Dupa opinia mea, DA, se pot solicita despagubiri, in masura in care se poate cuantifica si dovedi legal existenta prejudiciului cauzat (cuantumul cheltuielilor).
Vanzarea unui produs, respectiv cumpararea lui in baza unui document financiar-contabil (factura fiscala+chitanta, OP, etc.) este un fapt de comert.
Faptele de comert sunt legal reglementate atat in Codul civil cat si in Codul comercial.
Produsul, la vanzarea sa, trebuie sa fie insotit de act (certificat) de omologare cu drept de introducere pe piata, de certificat de calitate si de certificat de garantie.
In aceste documente sunt suficiente prevederi care arata obligatiile Vanzatorului, prevederi care pot suplinii lipsa unui act explicit de vanzare-cumparare (contract).
Puteti formula o actiunea in justitie intemeiata pe dreptul comun, chiar daca nu ati incheiat un contract scris.
Raportul juridic rezultat din faptul ca ati cumparat si receptionat marfa in schimbul unui pret, echivaleaza cu un contract comercial, iar actiunea privind obligarea partii care nu si-a indeplinit obligatiile, este o actiune prin care solicitati executarea acelui contract.
Temeiul de drept al unei asemenea actiuni este raspunderea civila contractuala (comerciala, in cazul de fata, insa temeiul de drept este art. 969 si urmatoarele Cod civil).
Cu stima,
Expert judiciar Eugen Marcov